Zpět na titulní stránku

číslo 32

Zpět na titulní stránku

vyšlo 31. 7. 2006

Pořiďte si


Pavel KouteckýDVD NOVINKY

Vzpomínka na Pavla Kouteckého

Časopis DiViDi vydal další ze svých speciálních čísel. Zatímco to předcházející vsadilo na jistotu (nabídlo filmy s Vlastou Burianem), tentokrát se jedná o projekt nekomerční a velice záslužný. DVD, které je součástí časopisu, nabízí několik pohledů na tvorbu nedávno zesnulého dokumentaristy Pavla Kouteckého a sedmdesát minut reklam z dob minulých doplněných o pořady Dva chlapi v kuchyni a Táto, mámo, přesvědč mě, že jezdíme bezpečně. Nosič tak obsahuje pozoruhodnou kolekci se vzpomínkami na dobu, kdy nám vládli komunisté a o svobodě jsme si mohli nechat jenom zdát. Jeho hlavními součástmi jsou Kouteckého dokument Vzpomínám, vzpomínáš … vzpomínáte? a blok reklam a agitek, které předvádějí veselé muže za plotnou a podařenou rodinku ve víru silničního provozu; jako bonus jsou připojeny další dva dokumentární filmy Pavla Kouteckého - Óóóó, my se máme a Oj, to byl boj.

Snímek Vzpomínám, vzpomínáš … vzpomínáte? je přívětivým ohlédnutím, za čím že jsme se to mezi lety 1945 a 1989 pachtili a co nás obklopovalo. Některé záznamy jsou skutečně bizarní - například městský rozhlas, který živě komentoval počínání chodců na přechodech. Při pohledu na fronty čekajících na pomeranče (které i tak byly na příděl) dnes už jen lehce mrazí. Zmínka o vývoji československých silikonových punčoch vyvolá úsměv, stejně jako možnost „dámského posedu“ na československém skútru. Naše děti už jistě nepochopí, proč byly některé páry vyváděny z tanečního parketu (když se partneři pustili) ani co to byly bony. Naštěstí.

Při práci na filmu si prý jeho tvůrci užili hodně legrace. Alena Müllerová z České televize na to velice ráda vzpomíná: „Pořád někdo chodil s novými nápady, neustále nám přibývaly další a další předměty a vzpomínky. Hodně jsme si hráli a myslím si, že i ten film je hravý. Rozhodně je to jeden z nejzábavnějších snímků, na kterých jsem s Pavlem Kouteckým spolupracovala,“ dodává dramaturgyně, která se ovšem na tomto filmu podílela i autorsky.

Do totalitních dob nás vrátí i reklamy, které na DVD tvoří (ne)skutečné panoptikum. Mnohé z nich jsou natočeny překvapivě kvalitně, ovšem zub času je tu znát: než se dojde k jádru sdělení, člověk by málem vyrostl. Dnes by se takhle reklamy rozhodně točit nemohly - nikdo by u nich totiž nevydržel. Skutečnou lahůdkou mezi nabízenými spoty je reklama na rádio Tesla - filharmonie. Komentář lákající ke koupi čte Jan Werich, který se na konci filmečku dokonce představí. A ještě jeden postřeh: možná dnes mnohé udiví, kolik vznikalo reklam animovaných. Inu, česká škola animace se uplatnila i v propagačních snímcích, které tak podávají svědectví nejen o době a jejích poměrech, ale také o jedné etapě československého filmu.

TOMÁŠ PILÁT