číslo 32 |
|
vyšlo 31. 7. 2006 Jak to slyší |
|
Vladimír Karfík, publicista ZAMYŠLENÍ NAD ROZHLASEM Téměř exotická rozhlasová turistika Ve dvou nejexponovanějších letních měsících míří miliony spoluobčanů za hranice, aby poznávali vzdálenější i daleký svět. Vůbec tu nemám na mysli „účastníky zájezdu“ na mořské pláže, kde zpravidla vidí jenom vodu, vlny, písek, kamení a mezi tím hlavně svá nevábná nahá, tučná těla. V prázdninovém útlumu programové aktivity rozhlasu nás každého rána od začátku každého července stanice Vltava upozorňuje na málo známá místa, která jsme doma většinou ještě nenavštívili, pokud jsme o nich vůbec kdy slyšeli. Malediv, Seychelů (víme proč) jsou plné noviny, a rozhlas jde vytrvale cestou domácí exotiky, kam se dalo dojít pěšky, dokud byla vůle. Kde jsou ty turistické cíle, k nimž se na strmé kopce budovaly kamenné cesty a na vrcholu kamenné rozhledny! Vlastně trochu paradox: čím snazší přeprava do dálek, tím zchátralejší cesty doma a tím zapomenutější místa za humny. Hned první týdenní cyklus Výletů s Vltavou mě naladil: Slavkovský les. Vždyť jsem tam vlastně nikdy nebyl, jenom jsem ho civilizovaně obcházel od Teplé přes Mariánské Lázně, jenomže on tam někde za nimi musí být kus neznámé, vzácné krajiny s nezáviděníhodnou novodobou historií! Teď nás tam pětkrát po ránu zavedl Ondřej Vaculík, aby nám do toho kraje dal nahlédnout. Opravdu jenom ponahlédnout, vždyť z těch pěti zastavení je totiž zjevné, že by procházka mohla být mnohem delší, a přitom stále nová a zajímavá, a turistické léto by mezitím pěkně uběhlo. Už delší dobu sleduji, jakou má Ondřej Vaculík mimořádnou schopnost kráčet ve Výletech s Vltavou po stopách člověka, poučeně a zvědavě nahlížet, co člověk v přírodě, ve svých opuštěných sídlech zanechal, a tázat se po většinou zaniklém, v lepším případě obnovovaném způsobu života, po lidské zručnosti a umu - tedy po právě takových dějinách, jak je dnes novodobá historie dokáže číst z hmotných stop člověka. Někdy před dvěma lety jsem si náhodou v Rožnově prohlížel starou důmyslně konstruovanou, dodnes funkční pilu, jež se obešla nejprve bez páry, pak i bez elektřiny, jejíž veškerý pohon obstarával bystrý potok. Patrně ve stejnou dobu si onu pilu prohlížel Ondřej Vaculík, protože v rozhlase jsem uslyšel náhle cosi známého: jeho úvahu o způsobu života, kterou inspirovala právě ona pila. Úvaha byla úžasná: to porozumění přírodním silám, jež vede k vytvoření technického díla z přirozených přírodních sil, přitom díla jako součásti přírody. A k čemu hlavně zamyšlení Ondřeje Vaculíka mířilo: technické dílo, mimochodem přirozené krásy, kterou jí dávají všudypřítomné stopy lidské ruky, vytvářelo důmyslný sice, ale zdůrazněme přirozený životní styl, který v ničem nestojí proti přírodě. Vzpomněl jsem si přitom na Henryho Davida Thoreaua, jehož pokorný, nábožný vztah k americké přírodě mě před léty okouzloval. Vaculíkova „přírodní filosofie“ také přírodu respektuje, ale přijímá do ní i „lidskou“ techniku, je sice také trochu romantická, ale svým pokorným vztahem k technice předků nepostrádá realismu. Ondřej Vaculík nehlásá návrat k přírodě, jenom odkazuje k jejímu řádu a říká, že člověk se svým technickým umem může existovat v řádu života a přírody. Toto východisko je zřetelné ve všech jeho rozhlasových pořadech, v nichž prochází Západní Čechy, zastavuje se u jejich architektonických památek, mezi nimiž nepřehlédne ani prostý vesnický kostelík, anebo poslední Boží muka v poli, zastaví se u dosluhujících utilitárních zásahů do cest, mostků, opuštěných železničních tratí, nahlédne do dávno opuštěných dílen, aby pochopil, jací to byli lidé, kteří tu žili. A klade si otázky: proč odešli ze Slavkovského lesa během půlstoletí dokonce nejméně dvakrát - podvakrát nedobrovolně, dále už dobrovolně v procesu osidlování a opouštění. A protože tentokrát si Vaculík vzal s odbornými průvodci za téma Slavkovský les, nepominul ani rostliny - například rozkvetlé hadce, ani svědectví samotářských stromů, ani zvířata, a zejména minerální prameny. |