Staří, ale dobří
S Hanou Maciuchovou na konec duhy
V rámci
Léta hereckých osobností pořádaného v prázdninových měsících agenturou
Studio DVA byla počátkem července na vyšehradské letní scéně uvedena
tragikomedie britského autora Petera Quiltera Na konci duhy. Sleduje závěr
životní dráhy americké herečky a zpěvačky Judy Garlandové, která se narodila
roku 1922 v Minnesotě a v roce 1939 natočila filmovou pohádku Čaroděj ze
země Oz (Wizard of Oz). Za roli Dorotky dostala herečka Oskara a na celém
světě ji proslavila píseň z tohoto filmu Over the Rainbow (Tam za tou
duhou). Po celý život Garlandová bojovala s drogovou závislostí, která vážně
zasahovala do její profesní kariéry. Několikrát se pokusila o sebevraždu.
Její poslední pokus byl úspěšný. Zemřela 22. června 1969 v Londýně na
předávkování. Quilterova hra zachycuje právě tuto nejdramatičtější konečnou
životní fázi Judy Garlandové. Ústřední hrdinku ztělesňuje Hana Maciuchová. O
jejímu vztahu k této postavě a některých momentech jejího scénického
ztvárňování s ní hovořil autor rozhlasového pořadu Staří, ale dobří a úryvek
z tohoto rozhovoru poskytl k publikování Týdeníku Rozhlas.
(bop)
Prostřednictvím ústřední
role v inscenaci Na konci duhy jste zřejmě získala k Judy Garlandová
zvláštní intimní vztah. Čím vás tato kdysi velká hvězda hudebního i
filmového showbyznysu zaujala?
V prvé řadě talentem. Také snahou hledat lásku a nenechat se zlikvidovat
neúspěchy. Problematičtější je ale u Judy Garlandové to, že stále opakovala
a vršila chyby. Už jako holčička prokázala mimořádné nadání, ale měla
nesmírně ctižádostivou maminku. Když jí bylo dvanáct let, tak ji matka vzala
za ruku a přivedla do filmových studií. Od té doby jimi brouzdala takovým
způsobem, že často natáčela dva filmy najednou. To byla pro patnáctiletou
dívenku strašlivá masáž. Aby to vůbec zvládla, dávali jí stimulující prášky.
A Judy si na ně zvykla. Nejen kvůli tomu, že jí dodávaly energii, ale také
proto, že z nich čerpala sebepotvrzení. Když ho měla, tak ji to psychicky
zklidnilo až do stavu, kdy se domnívala, že se jí nemůže nic špatného stát.
Později se mnohokrát dostala do situace, že tablety nepotřebovala, avšak
nastaly koncertní šňůry. Aby znovu získala sílu a energii, tak znovu začala
ty prášky brát. A upadala do těžké závislosti. Je velice smutné, že takhle
talentovaná bytost to nedokázala zvládnout.
Podle
vašeho názoru tedy nad životní cestou Judy Garlandové visí memento
promarněných šancí?
Je pravda, že jak byla vnitřně
rozvibrována nejistotou, tak takové pocity kolem sebe šířila. Kvůli tomu se
od ní řada lidí odvracela - včetně jejího manžela Vincenta Minelliho,
uznávaného filmového režiséra, který se do Judy zamiloval a režíroval ji v
několika filmech. Lidé z branže na ni přestali sázet a odcházeli od ní, i
když vždycky byla obklopena svým věrným publikem. Nakonec ale ani ono nebylo
už tak početné. Proto její produkce byly stále řidší.
Není pro vás paradoxně
jistou výhodou, že za bývalého režimu k nám nedoputovalo příliš mnoho filmů
s Judy Garlandovou a že lidé v sobě nemají zafixován konkrétní divácký
předobraz? Neposkytuje vám to jistou míru herecké svobody?
Možná se to tak dá říct, ale chtěla bych zdůraznit, že té paní velmi dobře
rozumím. Také jsem herečka a momentálně i zpěvačka. Vím, co to je mít trému
a před sebou publikum, které něco očekává. A je pouze na vás, jak je budete
bavit. Judy Garlandová byla entertainer, takže na tom jevišti stála sama.
Samozřejmě měla jednu obrovskou výhodu: vždycky s sebou měla orchestr nebo
aspoň klavíristu. Hudební nápověda je něco, o čem my, činoherci, můžeme
jenom snít, protože emočnost, která hudbou jde, publikum naladí. Ale ani to
jí asi nestačilo.
Celosvětově je
nejpopulárnějším filmem s Judy Garlandovou pohádka Čaroděj ze země Oz
se slavným songem Over the Rainbow. Máte ji ráda?
Mám. Už kvůli té písničce, která patří k těm, o nichž se říká, že završily
století. Ovšem i mnohé jiné její písně jsou krásné s láskyplnými texty na
všechny možné způsoby. Když je člověk zpívá, tak má pocit, že něco sděluje.
Líbí se vám osobně způsob
zpěvu Judy Garlandové?
Nemohu říci, že je to moje absolutně nejoblíbenější zpěvačka. Ještě více
tíhnu ke zpěvačkám typu Roberty Flackové nebo Elly Fitzgeraldové, ale ráda
Judy Garlandovou poslouchám. Nechci ze sebe však dělat nějakého experta na
její písničky, dříve jsem od ní vlastně znala jenom Over the Rainbow a You
Made Me Love You. S jejími písničkami jsem se mnohem blíž seznámila až
zásluhou Michala Hrubého, který přišel za mnou s textem hry o Judy
Garlandové a nechal toto představení velkoryse zinscenovat.
Mluvila jste o opakování
životních chyb Judy Garlandovou. Nejde v tomto ohledu v jejích šlépějích též
její dcera, rovněž velká muzikálová hvězda Liza Minnelli?
Ano, to je osud jako přes kopírák. Je to s podivem, vždyť Liza až do svých
sedmnácti s maminkou žila a všechno viděla, a přesto se nevyvarovala všech
problematických a podivných eskapád.
JIŘÍ KASAL |