Zpět na titulní stránku

číslo 37

Zpět na titulní stránku

vyšlo 4. 9. 2006

Navštivte


Lze zabránit teroristickému činu?

Režisér filmu Let číslo 93 spoléhal na to, že dostatečně výmluvný bude už pouhý obraz bezmoci lidíBritský režisér Paul Greengrass proslul již vysoce ceněnou Krvavou nedělí, pečlivou rekonstrukcí brutálního zásahu proti protestantům v Irsku. Tam rozvinul dění na obou znepřátelených stranách, postihl nejjemnější nitky spřádající tragický konflikt. Ve svém novém filmu Let číslo 93, natočeném v USA, tuto možnost již neměl, respektive vědomě se o ni připravil: téma unesených letadel je tu vlastně podružné a izolované, protože hlavní pozornost se soustředí na stále vyděšenější reakce lidí v centrálním dispečinku leteckého provozu, kteří nevěřícně zírají, jak se jim z obrazovek postupně ztrácejí letadla, která záhy narazí do budov reprezentujících velikost a moc Ameriky (a někteří dispečeři to vidí skrze okna svých pracovišť) - píše se totiž osudné 11. září 2001.

Greengrass si zvolil jako dramatickou protiváhu osudy cestujících v letadle uneseném jako čtvrté v pořadí, v době, když již cestující zjistili, co se stalo se zbývajícími unesenými letadly - a pokusili se únosce zneškodnit. Příběh se tedy souběžně odvíjí ve dvou vzájemně se proplétajících rovinách: jednak mapuje průběh letu, jednak ukazuje bezmoc personálu v řídícím centru, kde zjišťovali jen zlomky a útržky dění, nemajíce šanci nějak zasáhnout. Režisér věren své pověsti ovšem prozkoumal - jakkoli zprostředkovaně a toliko v podobě lakonického dovětku - i dění mimo tyto dvě vymezené linie, zajímal se o činnost letectva a politických špiček. A zjistil dílem naprostou nepřipravenost (stíhačky například vyletěly opačným směrem, než měly), dílem odmítání odpovědnosti (příznačné jsou váhavé postoje kolem vydání i přijetí jasného povelu).

Greengrass se v zobrazení a pojetí katastrof samých vyhýbá politickým akcentům, omezuje se výhradně na postižení reakcí - a to platí i pro islámské únosce. Ani oni nepřipomínají ztělesněné zlo, i oni, jakkoli s odhodláním vybuzeným nekonečným omíláním posvátných textů, podléhají váhání a poté stresu, jejich počínání mnohdy hraničí se zoufalstvím a bezradností. Velice výmluvné jsou závěrečné scény z uneseného letadla, kde se cestující pozvolna domlouvají na zásahu: potýkání s únosci, zvláště pak v kabině, nemá v sobě nic hrdinského ani akčního, spíše připomíná křečovité přetahování, zápolení dokonce připomíná dětské pošťuchování než boj na život a na smrt. A nejen v těchto okamžicích režisér dosahuje mimořádné autenticity. I jednotliví (ne)herečtí představitelé se totiž s mimořádnou působivostí zhostili svých rolí, protože je režisér vedl k tomu, aby se zbavili jakýchkoli psychologizujících tendencí - ostatně někteří pracovníci letištních kontrolních věží si zahráli sami sebe.

Let číslo 93 lze označit za protokolární film, a to včetně obrazového ztvárnění: reportážnímu stylu se podřídil i kameraman Barry Ackroyd, jakkoli u zdánlivě spontánních jízd kamery, která sleduje počínání jednotlivých lidí, vytušíme pečlivou přípravu. Film nezkoumá ani politické pozadí, ani nepracuje se sentimentem, vyhýbá se obvyklému dělení na „dobré a zlé“. Režisér se právem spolehnul, že dostatečně výmluvný bude už pouhý obraz bezmoci lidí, dramaticky sytý, inscenačně naprosto přesvědčivý a vypravěčsky celistvý, vyvážený do nejmenšího detailu. Zpodobení lidí, kteří se ocitli ve výjimečné situaci, z níž neměli kam couvnout (a to platí pro všechny zúčastněné: pro cestující, posádku, atentátníky i pozemní dispečery), určitě uvízne natrvalo v paměti.

JAN JAROŠ