číslo 37 |
||
vyšlo 4. 9. 2006 Rozhlas Plus |
||
Staří, ale dobří Ramsey Lewis - symbol hudebního Chicaga Jestliže ve třicátých a čtyřicátých letech minulého století byl jazz chápán jako hlavní proud populární hudby, od padesátých let se toto povědomí pozvolna měnilo a v šedesátých letech se jazzmani ocitli ve světle všeobecné přízně spíše sporadicky. Jednou z výjimek, která dokázala vkusně spojit jazz s prvky pop music a která atakovala přední příčky hitových žebříčků, je černošský muzikant Ramsey Lewis, jehož recept na komerční úspěch vycházel z elegantního zpracování dobových šlágrů, zhusta rámovaných náladou živého vystoupení, s typickým podupáváním a skandováním. Ve svých jedenasedmdesáti letech má Ramsey Lewis, ověnčený sedmi zlatými deskami a třemi Grammy, pověst vynikajícího pianisty, kterou potvrdil i při své první návštěvě naší země v polovině letošního července v Bechyni na tamním skvěle obsazeném festivalu Jazzfest 2006. Tam poskytl exkluzivní rozhovor autorům pořadu Staří, ale dobří (každou sobotu v 16.30 na stanici Český rozhlas 2 - Praha).
Pocházíte z Chicaga, tedy
z města doslova prosyceného hudbou. Bylo právě z tohoto důvodu snazší stát
se jazzmanem?
Proslavil jste se
nahrávkami, které charakterizovala živá atmosféra s rytmickým skandováním,
potleskem a podupáváním. Jak se tento styl zrodil?
Váš „hitový“ repertoár v šedesátých letech
byl dost rozmanitý. Zahrnoval tak rozličné skladby jako The In Crowd od
soulového zpěváka Dobieho Graye, Hang On Sloopy od popové kapely McCoys nebo
A Hard Day‘s Night od Beatles. Kdo vám repertoár vybíral?
Gospely jste jako muzikant
začínal a složil jste z nich vaši poslední desku. Znamená to návrat ke
kořenům a jisté uzavření oblouku?
Váš velký autorský hit a
zároveň skladba, která otevírá vaše koncerty, se jmenuje zvláštně: Wade In
The Water, tedy Brodit se vodou. Co jste tím názvem měl na mysli?
Nestýská se vám po šedesátých letech, po
době, kdy se instrumentální skladby - na rozdíl od současnosti - často
umísťovaly i velmi vysoko v hitových žebříčcích? JIŘÍ KASAL |
||
|