Zpět na titulní stránku

číslo 37

Zpět na titulní stránku

vyšlo 4. 9. 2006

Jak to vidí


Věra Nosková, spisovatelka

ZKRAJE TÝDNE

Opačné světy

Budík mobilu zařval divoký motiv kapely Metallica a Honza s leknutím vyjel z tvrdého spánku a rozlepil víčka. Vzpomněl si, že je čtvrtého září. Znovu a pevněji zavřel oči a zavrtal se hlouběji do péřového hnízda. Takovej vopruz! Zas už začíná škola! Navíc se skoro nevyspal. Střihnul si na compu makabrózní střílečku Deanimator a makal na hřbitově plném zmrtvýchvstalých příšer. Do tří pak ještě pařil Super Deadmatch a kamenoval protivníka. Zamžoural v bílém světle na svůj tři roky starej comp a hořce si pomyslel, že by potřeboval na pořádný pařby dvouprocesorový nadupaný dělo místo týhle vykopávky.

V kuchyni mu máma naservírovala obložený talíř a přidala makové koláče, to mu trochu spravilo náladu. Hlavně ať nezačíná s těma řečma, že by měl jít po základce přece jenom studovat, a vo co má jako zájem, a že vzdělání je důležitý. To jsou plky. Nakonec když je nejhůř, vždycky se o člověka někdo postará. Vod čeho jsou rodičové? Pracák, sociálka!? Jen ještě protrpět tu devítku.

Kolem páté otevřel oči ve vesnici Pucamarca, roztroušené vysoko v peruánských Andách, čtrnáctiletý Juan. Vylítl z houně, aby nanosil matce a sestře vodu, rozdělal oheň… Protáhl se do chladného horského rána, s vějířem páry u úst došel k jezeru Piuray a umyl se v ledové vodě. Je to dobrý, k snídani zbylo od večeře pět studených brambor. Postavil vodu nad oheň a šel vypustit lamy a ovce na pastvu. Moc se těšil a trochu se hanbil za to, že zase odejde do školy. Těšil se, protože miloval knihy, školu i učitele, ale hlavně věděl, že jedině vzdělání mu dopřeje lepší život. Styděl se, protože nebude moci matce přes týden pomáhat s dřinou na poli a v domácnosti. Střední škola je ve městě, o dva kilometry níž než jejich kamenný domek pokrytý suchou trávou, není v lidských silách urazit tu strmou cestu dvakrát za den. Musí strávit u vzdálené příbuzné v přístěnku bez okna, celý týden. Doma sice také leží na rohoži a udusané hlíně, horší ale je, že v domku u tety nemají elektřinu. Juan touží po holé svítící žárovce, aby se mohl večer učit a psát úkoly.

Když mu nedávno zemřel otec, měl v rodině převzít roli živitele a hospodáře. Naštěstí matka, její bratři a dokonce i sousedé rozhodli, aby dál jezdil do školy. Podaří-li se mu vystudovat, nebude už s matkou a sestrou trpět hladem a zimou, koupí všem pevné boty a natáhne domů elektřinu, přestane být chudý, bezmocný, opovrhovaný indián. Pomůže i sousedům, celé vesnici. Rozednilo se a Juan v kovovém světle horského rána píše ještě kmotře do vzdálené, neuvěřitelné Prahy v nepředstavitelné Evropě, která mu přes nadaci Inka platí studování. „Nejvíc mě baví přírodní vědy, mám rád hodiny matematiky, anatomie, botaniky, chemie a zoologie. Začínám chápat, jak svět funguje.“ Ještě před odchodem do vzdálené školy se obrací na Pachamamu, dávnou bohyni Inků, a na všudypřítomné Apui, duchy hor: prosím, dopřejte mi, abych se dostal na vysokou školu. Chtěl bych být zemědělský inženýr - vysvětluje Matce Zemi a jde si sbalit svůj raneček.

Juan sestupuje po stezce od andských štítů, v srdci ho hřeje vděčnost, těšení a naděje.

Honza sestupuje ze schodů pražského paneláku, v žaludku ho hřeje opulentní snídaně a v duši drásá otrušík nudy.

Honzova matka vystupuje z metra a myslí nejen na svého, ale i na vzdáleného, adoptivního syna, který se s houževnatostí horala dere z nouze a nevědomosti.

Juanova matka stoupá s motykou k chudému políčku a myslí na neznámou matku, která žije se svým synem v blahobytném, šťastném světě a posílá peníze na školu jejímu chlapci.

Jemné vlášení lidské solidarity, myšlenek a emocí obaluje měkce zeměkouli.