číslo 38 |
|
vyšlo 11. 9. 2006 Dívejte se |
|
Zuřivý Moore pronásleduje asociálního kapitalistu Pondělí 18. září, ČT 2, 21.25 Skandalizující dokumentarista Michael Moore se do celosvětového povědomí zapsal hlavně dvěma tituly: jednak útočným zamyšlením nad okolnostmi masakru na jedné střední škole Bowling for Columbine, jednak ještě útočnější koláží o teroristických útocích na Ameriku Fahrenheit 9/11. Oba snímky jsme u nás viděli, druhý z nich navíc v televizi. Moore však na sebe upozornil již svou prvotinou Roger a já. Moore tady poodhalil příčiny katastrofálního úpadku jednoho města, shodou okolností jeho rodiště. Náhlé ožebračení tamních pracujících zavinila bezohlednost průmyslových magnátů. Mamutí společnost General Motors propustila desetitisíce zaměstnanců a výrobu přesunula do levnějších míst, do Mexika. Dělníkům tam nemusela tolik platit... Moore s podmanivou jízlivostí napadl hrůznou podlost takového rozhodnutí. Už přestalo platit, že továrny propouštějí, jen když na ně dolehne hospodářská krize, jak hlásají marxistické teorie: zde nastala situace opačná. Úspěšně podnikající společnost chtěla ještě zvýšit své zisky. Režisér s pověstnou umanutostí, známou i z jeho pozdějších filmů, tu se žádostí o rozhovor pronásleduje titulového Rogera, ředitele představenstva Rogera Smithe, jenž rozhodl o uzavření výroby na americkém území. Muž mu vytrvale uniká, odmítaje s ním komunikovat; ostatně není divu, když Moore na něho vystřeluje vskutku prokurátorsky obžalobné dotazy... Sociální étos je nesporný. Celým vyprávěním se proplétá zamyšlení nad nemravností kapitalismu, jemuž jsou v honbě za penězi lhostejné lidské tragédie. Téměř protokolárně zachycuje proces úpadku, zaviněný absencí jiných pracovních příležitostí. Záměrně vyostřený kontrast mezi společenskou elitou a těmi na dně navozuje darwinovský princip o přežití silnějších a (všeho)schopnějších. Moore nahlíží do dílčích rodinných osudů, aby ukázal, co masivní nezaměstnanost zavinila: zvýšila se kriminalita, u lidí poklesla motivace hledat si jakoukoli práci. Některé okamžiky přesahují hřmotnou žoviálnost a dospívají k silné emotivnosti: třeba vystěhování zadlužené rodiny během vánočních svátků doslova na dlažbu. Všudypřítomný boj o přežití, námi samými jen obtížně ovlivnitelný a režisérem domýšlený do všech významových úrovní, více než symbolicky dokresluje výmluvná epizoda s dívkou, prodávající u silnice králíčky „ke hraní i na jídlo“, jak hlásá přistavená cedule. Co si z tohoto dokumentu můžeme odnést? Třeba zjistíme, že přesouvání výroby na české území není projevem lidumilnosti zahraničních investorů. Lákají je levnější mzdové náklady, nemluvě o vládních pobídkách. Až zisky poklesnou, bez nejmenších ohledů se přesunou zase jinam, kde je ještě levněji než u nás. Tohle Moore zjistil už v roce 1989 a je škoda, že k nám se jeho vášnivá obžaloba dostává teprve teď. JAN JAROŠ |