Zpět na titulní stránku

číslo 39

Zpět na titulní stránku

vyšlo 18. 9. 2006

Dívejte se


I dnes se zasmějeme němým groteskám

Neděle 1. října, ČT 2, 17.20

Americký komik Mel Brooks, od něhož Česká televize nachystala několik komedií, si získal věhlas zejména láskyplnými parodiemi divácky oblíbených žánrů. Propátral rozličná klišé westernu, historických filmů, hororu - a rovněž dávných grotesek, jak se nyní můžeme přesvědčit v Němém filmu (1976). Dokonce se rozhodl svůj hold umocnit tím, že skutečně vymazal mluvené slovo, takže vše zprostředkovávají jen lakonické mezititulky. I když se v Němém filmu nemluví (přesněji jediné slovo, které tu zazní, pronese proslulý francouzský mim Marcel Marceau!), Brooks se přece jen neodhodlal přistoupit k totální nápodobě grotesek. Takže snímek doprovází hudba, samozřejmě nesená stylem 20. let, a spatříme jej v kvalitním barevném vyvedení, o němž si někdejší filmaři mohli nechat jen snít.

Dohonit slavnou hvězdu není snadné (na snímku Dom DeLuise, Marty Feldman a Mel Brooks)Brooks rozvinul jednoduchou, samozřejmě notně ztřeštěnou zápletku: zmatkařský hrdina, jehož si zahrál sám režisér, nabídne ve snaze zachránit upadající firmu svého šéfa úžasný projekt - chce natočit němý film, obsazený ovšem největšími nynějšími hvězdami. Pročež se společně s dvěma neméně výstředními kamarády (vedle zavalitého Doma DeLuise zaujme šilhavý zevloun Marty Feldman) vypraví hledat vhodné adepty. Po celé vyprávění nesledujeme nic jiného než úmornou honbu za slavnými herci a pak jejich přesvědčování. Právě tyto dějově uzavřené epizody nejčastěji hýří odkazy na grotesky. Třeba návštěva u Jamese Caana probíhá v kolébající se maringotce, připomínajíc tak slavný výjev z Chaplinova Zlatého opojení. Když do koupele ponořený Burt Reynolds zjistí, že jej obtáčí více rukou než bývá zvykem, kdo by si nevybavil pověstnou zlodějskou scénu z rovněž Chaplinova Psího života. A Paula Newmana, šibalsky se usmívajícího navzdory zlomené noze, protagonisté dostihnou až po napínavé honičce na invalidních vozících.

Němý film, odvíjející se ve zběsile rychlém tempu, v nadsázce ironizuje ryze současný nešvar: věčnou uspěchanost. Obsahuje vtipné nápady, připomenu aspoň bitvu se zákeřnými protivníky, při níž je účinně použit nápojový automat. A rozhodně si rovněž všimněte, co se přihodí s oválným stolem obsazeným důstojnými pány, mezi něž zavítá vyzývavá děva...

JAN JAROŠ