Host do domu
Báli se, abych je v noci
nezapíchl
Oblečen do středověkého oděvu putoval pěšky z Prahy na Horní hrad, za šest
dní ušel 184 kilometrů a promluvil zhruba se stovkou různých lidí. Petr
Hroch Binder, poutník, který se inspiruje středověkem a domnívá se, že nás
tato historická epocha může velmi obohatit, když si ji trochu
zromantizujeme. V plánu má vydat se na tradiční poutě do Říma se sochou
Krista na zádech, posléze do Santiaga de Compostela k hrobu svatého Jakuba,
patrona poutníků, a dále do Jeruzaléma. Rád by prošel také cestu po
mariánských bazilikách v Čechách a na Moravě. O tom, proč se vydal na svou
první pouť a jaké zkušenosti získal, vyprávěl nedávno v Hostu do domu
Českého rozhlasu 2 -Praha.
Horní hrad leží asi 140
kilometrů od Prahy, nedaleko Ostrova nad Ohří. Jak byste ten objekt
charakterizoval?
Jde o poslední horskou neogotiku na našem území, o nejrozsáhlejší horský
strážní hrad u nás, který je přirovnáván k malé Hluboké. Předpokládá se, že
vznikl jako královský v pásmu pohraničních opěrných bodů panovnické moci
tamní oblasti ve druhé polovině 13. století. I když je zchátralý, jsou tam
zachovány fragmenty celého vývoje: od gotické válcové věže až po
novorenesanční prvky v palácových budovách. Horní hrad je pro mě naprosto
úžasný.
Vzpomenete
si na svou první návštěvu?
Tu mám neustále v paměti: jeli jsme s maminkou na výlet, vlastně to byla
spíš taková honba za turistickými známkami a položka číslo 808 byl právě
Horní hrad. Když jsme tam přijeli, zůstal jsem naprosto paf, protože jsme se
ocitli uprostřed naprosto šíleného staveniště s hromadami sutě a všeho
možného. Prošli jsme si celý areál a našli jsme cedulku s větičkou: „Hledáme
lidi, kteří by nám nějakým způsobem pomohli s obnovou Horního hradu.“ Byla
tam dokonce nabídka, že si člověk může koupit třeba zámecké okno nebo dveře,
cihlu, metr čtvereční omítky a tak. Líbilo se mi to a sešel jsem se
s majitelem Pavlem Palackým. Původně jsem měl představu, že bych přispíval
třeba částkou sto tisíc korun ročně na opravy, ale pak jsem se do Horního
hradu zbláznil a dávám do něj skoro všechny peníze. Pořád to nestačí.
A proč jste se vydal na
pěší pouť a ještě ve středověkém oděvu?
Aby vznikla knížka Putování Hrocha aneb Cesta za Fénixem z Prahy na Horní
hrad, která pomáhá shánět finance na rekonstrukci. Řekl jsem si, že knížkou,
kterou jsem sám napsal, prožil a vydal, obdaruji každého, kdo přispěje na
záchranu Horního hradu. Kniha zároveň slouží jako volná rodinná vstupenka,
aby se každý dárce mohl přijít na hrad podívat, co konkrétního se za jeho
peníze podařilo postavit.
Nesl jste si s sebou dva
meče, proč?
Cesta z Prahy na Horní hrad byla mou první poutí, startovací, takže jsem si
nesl svůj osobní meč, který má atributy rytířství a zároveň atributy
chránící majitele. Druhý dvouruční meč Fénix jsem nesl jako dar hradnímu
pánovi Pavlu Palackému. Fénix má chránit Horní hrad před další devastací:
dokud bude uschován v jeho zdech, bude pomáhat při rekonstrukci celého
hradního areálu. Je to taková symbolická záležitost.
První kapitola vaší
knížky, pojednávající o přípravách na pouť, je psána běžnou češtinou, ty
další, vyprávějící o cestě, jsou psány jakoby středověkým jazykem. Jaké bylo
vaše první probuzení „ve středověku“, tedy ráno, kdy jste měl vyrazit na
cestu?
Vzbudil mě novodobý budík, neboť jsem se bál, abych nepromeškal tu správnou
chvíli. Chtěl jsem totiž vyjít sedm hodin ráno, což se také podařilo. Hned
po budíku u mě zazvonila maminka a s radostí v hlase mi oznámila, že prší a
že by bylo lepší pouť odložit. Když jsem se nedal přemluvit, nabízela mi
aspoň něco dobrého na cestu - různé čokoládové tyčinky v igelitovém pytlíku.
Oznámil jsem jí, že čokoládu neznám a tyčinky v igelitu si na středověkou
pouť nemůžu vzít… Ve chvíli, kdy jsem vyšel, stal jsem se nejšťastnějším a
nejsvobodnějším člověkem, neboť jsem neměl hodinky a mobilní telefon a měl
jsem před sebou obrovský kus cesty a důvod, proč se někam vydat.
Procházel jste Prahou a
krajinou, potkával různé lidi a rozmlouval s nimi. Jak na vás reagovali?
Lidé se dali rozdělit do dvou kategorií: jedni, kteří se mě báli a
přecházeli na druhou stranu. To jsou ti smutní. A potom druzí, kteří se se
mnou dávali do hovoru, tykali mi, což je správně, a chtěli si třeba půjčit
můj meč na manželku nebo se se mnou nechat vyfotit. V centru Prahy si lidé
mysleli, že jsem součástí nějaké atrakce pořádané magistrátem. Při
rozmluvách s lidmi mě na jednu stranu mrzelo, že netuší, co je to taková
pouť, a na druhou stranu jsem byl rád, že další a další lidi zajímalo, proč
jdu, odkud jdu a kam jdu. Kouzelné bylo, že do sta kilometrů od Prahy mi
nikdo nevěřil, že dojdu na Horní hrad a nad sto kilometrů mi nevěřili, že
jdu z Prahy pěšky…
Musel jste nocovat také
pod širým nebem?
Měl jsem štěstí, že jsem potkal hodné lidi, kteří mě nechali přespat. Vždy
jsem na ně narazil náhodou, přestože náhody neexistují. Například v Žižicích,
kousek od Slaného, jsem šel po ulici a najednou se za mnou ozvalo: „Jéžiši!
Co to je?!“ Otočil jsem se, slušně odvětil „pozdrav pán bůh“ a ti hodní lidé
- Švédovi - mě pozvali k sobě na kávu. Poděkoval jsem, že si dám jen
sklenici vody a pak jsme si povídali a najednou jsem tam byl dvě, tři hodiny
a paní domu mě pozvala dovnitř, protože už začínala být zima. Řekl jsem, že
když si sundám boty, tak už u nich musím přespat a jim to nevadilo. Ale
sebrali mi meče pod záminkou, aby se tak vzácným věcem nic nestalo a uzamkli
je do kolny. Po měsíci, kdy se z nás stali přátelé, se mi přiznali, že se
báli, abych je v noci nezaškrtil nebo nezapíchnul, takže pan Jarda chodil
celou noc a poslouchal, jestli chrápu, a zda jsem se nevzbudil a někde
nekrámuju.
Co si může uvědomit člověk, který jde pěšky
spoustu kilometrů, nese si těžké meče, bolí ho nohy i záda, neví, kde bude
v noci spát, co bude zítra jíst?
Je v té chvíli naprosto svobodný a má hromadu
času na přemýšlení, protože nikdo jiný na něj nemluví a pokud ano, tak je to
někdo, kdo s ním nerozpráví v běžném životě, tudíž se poutníkovi honí hlavou
spousta myšlenek. Zjistil jsem například, že zlí lidé neexistují; jsou pouze
lidé hodní a pak ti smutní. Také jsem si uvědomil, že není kam spěchat. Čas
plyne stejně tak rychle, jak my chceme plynout: když budeme pospíchat, bude
čas uhánět obrovsky rychle, když zvolníme a vydýchneme, čas se přidá k nám.
ZUZANA VOJTÍŠKOVÁ |