Staří, ale dobří
Na Přerov svého mládí nedám dopustit
Textař, skladatel, zpěvák, kytarista i moderátor, třiašedesátiletý Jaroslav
Wykrent je v domácí populární hudbě bezpochyby pojem. Není obtížné si
vybavit jeho slavné písničky pro Marii Rottrovou (zejména Lásko a Řeka
lásky), případně jím zpívané songy. Autoři vzpomínkové pořadu Staří, ale
dobří (vždy v sobotu na ČRo 2 - Praha, v 17,30) se však v následujícím
povídání zaměřili nejvíce na Wykrentovo působení v přerovské kapele Synkopa,
jejímž členem se stal v roce 1967 a po odchodu Pavla Nováka ji vedl.
Vaše
muzikantské začátky jsou provázány s Přerovem. To město bylo v šedesátých
letech velice bohaté na muzikantský život, že? Dixieland i bigbít...
O Přerovu se tehdy mluvilo jako o malém českém Liverpoolu. V mezidobí let
1965–1966 tam opravdu existovalo nadprůměrné množství mladých kapel.
V současnosti je to, bohužel, úplně jiné. Mám pocit, že těm dnešním mladým
lidem chybí snaha bavit druhé. Oni se umějí zabavit tak maximálně sami. Já
na Přerov svého mládí nedám dopustit. Kromě jiného jsem tam navštěvoval
lidovou školu umění - obor piano, ale zkrachoval jsem. Rád jsem cvičil, ale
do hodin hudební teorie jsem nechtěl chodit. Zkoušky jsem neudělal, a
rodičům to zatajil, a tak bit jsem byl až po prázdninách, kdy to vyšlo
najevo. Můj první nástroj bylo tedy piano. Trochu později jsem se sám učil
na kytaru, když jsem viděl, jak na to holky letí. Poprvé jsem hrál před
vojnou v amatérské skupině, která vyhrávala na tancovačkách, na vojně jsme
dali dohromady kapelu v Ořechově u Brna. Když jsem se vrátil do civilu, tak
jsem se připojil bratrům Peškovým, Pavlu Novákovi a dalším muzikantům, kteří
hráli na přerovském gymnáziu v Dixielandu XI a vytvořili vlastně základ
budoucí Synkopy. A v této kapele jsem vydržel až do roku 1971, kdy jsem
dostal lano od Flaminga.
Historie Synkopy po stránce stylové rozhodně nepředstavuje nějakou
jednolitou záležitost. Jaké byly diskuse stran hudebního směřování především
mezi vámi a Pavlem Novákem?
Přerov měl velkou nevýhodu proti Praze nebo Brnu v tom, že to bylo
maloměsto. V té době muzika, kterou jsme milovali, se v rádiu téměř
nevysílala. K nám se nedostaly žádné desky, které přece nějak, byť
komplikovaně putovaly po velkých městech. Magnetofoně tehdy v první polovině
šedesátých let bylo u nás také poskromnu. Jediným zdrojem muziky ze Západu
bylo Radio Luxembourg, ale pokud jsme chtěli nějaký nový hit hrát, museli
jsme si jej jednoduše zapamatovat třeba na základě dvou poslechů. Proto se
ty naše verze někdy dost lišily od originálu. Byly to spíše parafráze na
dané téma. Tam ale vlastně začala naše skladatelská linka. Zkraje byl
repertoár Synkopy dost jasný: Beatles, Cliff Richard, elvisoviny. Zásluhou
Pavla Nováka jsme neinklinovali k muzice typu Rolling Stones nebo Who, ale
k jemným melodickým písničkám. Po Pavlově odchodu, kdy se stal hvězdou,
začaly třenice o repertoár. Snažil jsem se prosadit tvrdší zvuk a postupem
doby jsem usiloval o hlubší výraz i v textech písniček. Romantikem jsem
zůstával, ale na svět jsem se stále více díval dylanovskou optikou.
Ještě z „novákovského“ období Synkopy je vaše píseň Hvězdy. Máte s ní
spojenou nějakou vzpomínkovou drobničku?
Tu písničku se vybavím v souvislosti s mou dcerou. Jako mladičká dívka si
vedla zpěvníček. Jednou jsem si v něm listoval a připadl jsem na Hvězdy.
Zeptal jsem se: „Děvče, víš, kdo složil tuto písničku?“ Nevěděla. Tak jsem
jí musel sdělit, že má ve zpěvníčku písničku svého tatínka, z čehož byla
vykulená.
Váš největší hit z šedesátých let je však Růžová pentle. Natočil jste ji
během několika málo let dvakrát. Proč?
Uvnitř Synkopy po Pavlově odchodu, v mém „vůdcovském“ období, jsme měli
demokracii, ale o zásadních věcech musí vždycky někdo rozhodnout. Nikdy jsem
své vlastní písničky neprosazoval a pokaždé jsem se chtěl s ostatními
z kapely domluvit. Jedinou výjimkou, kdy jsem uplatnil jakýsi svůj
rozhodující hlas, byla právě Růžová pentle. To bylo těsně před mým odchodem
ze Synkopy. Ta druhá verze vznikla u příležitosti natočení mého prvního
samostatného elpíčka, které symbolizuje procházku celým životem a Růžová
pentle zastupuje romantiku mladé zamilovanosti. Během let se z této
skladbičky stal opravdu šlágr a mám zjištěno, že je jednou ze dvou mých
písniček, které jsou dodnes zpívány o táboráků. Tou druhou je Agnes.
Tato píseň je mostem nejenom přes dvě desetiletí, ale i angažmá...
Ano, to je pravda. Musím začít trochu zeširoka. Když odešel Pavel Novák, tak
o Synkopu ztratil ostravský rozhlas zájem. Na tu situaci jsme nebyli
připraveni a chtěli jsme tu díru za každou cenu zaplnit. Věděl jsem ale, že
o mé texty má ostravské studio zájem. Tak jsme napsal Agnes - kompletně i
s hudbou a nabídl Pavlu Novákovi, který ji však odmítl. Tenkrát jsem neměl
ještě dostatek drzosti, a nabídl jsem Agnes pod názvem Ročník 26 ještě
s jednou písničkou, U dveří se platí, jako volný text. K tomu, co
následovalo, se dodnes rád vracím. Když jsem doma marodil, přišel mi dopis
od Drahoše Volejníčka, tehdejšího hudebního redaktora ostravského rozhlasu.
V něm stálo: „Vážený pane, zhudebnil jsem dva vaše texty. Byl bych rád,
kdybyste je natočil...“ Zavolal jsem manželku a začal jsem se smát:
„Podívej, oni chtějí, abych zpíval s Ostravským rozhlasovým orchestrem.“
K tomu musím poznamenat, že v té době tento soubor něco znamenal! Žena tehdy
lakonicky pronesla historickou větu: „Víc než vyhodit tě nemůžou.“ To jsem
si též myslel, takže jsem odjel natočit Ročník 26, který Drahoš s mým
souhlasem přejmenoval na Agnes. Je zajímavé, že ta Drahošova melodie se
trochu podobala té mé původní. Konstelace hvězd tomu chtěla, že z Agnes byl
šlágr - a na základě toho se o mě začalo zajímat Flamingo s Richardem
Kovalčíkem. Jenom s kytarou jsem s touto kapelou odjel hrát s kytarou do
Uherského Hradiště a nakonec mě přijali. Ukončil jsem působení v Synkopě i
práci konstruktéra v Přerovských strojírnách a stal jsem se muzikantem -
profesionálem. Uvědomoval jsem si, že před Synkopou už žádná velká
budoucnost není a že takovou příležitost už v životě nemusím dostat.
Schází se stará Synkopa k občasným koncertům?
Nejsem člověk, který by sázel na vzpomínky na minulost. Jak správně říkají
Moraváci, „nostalgie je sviňa“. Jenže vloni si naši fandové vynutili
vystoupení po čtyřiceti let vzniku Synkopy a kluci mě nakonec přehlasovali.
A musím uznat, že to setkání mělo smysl. Pojali jsme to jako tříhodinovou
tancovačku během níž se vystřídalo několik historických sestav Synkopy. Bylo
to až dojemné vidět, jak jeden sólový kytarista má přeřezanou šlachu, a
tudíž mu nefunguje prst, a jak zas druhý sólový kytaristu může hrát už jenom
na basu, poněvadž mu vlastnoručně vyrobená sekačka usekla prst. Městský dům
byl beznadějně vyprodán a atmosféra nádherná.
JIŘÍ KASAL |