Zpět na titulní stránku

číslo 42

Zpět na titulní stránku

vyšlo 9. 10. 2006

Navštivte


Od svízelů stáří k pohádce pro celou rodinu

„Stvořit mikrokosmos dvou stárnoucích dam“, tak formuluje svůj interpretační záměr mladý režisér Jiří Trnka pro klima nejnovější inscenace Městských divadel pražských na scéně Rokoka a naplňuje hru Návod na přežití lidsky jímavým a herecky věrojatným dvojakordem Květy Fialové (Netty) a Jany Drbohlavové (Sprintzy). Hra současného amerického dramatika a hollywoodského scénáristy Mayo Simona (vážil na premiéru cestu přes oceán) byla inspirována psychickými i fyzickými     proměnami jeho vlastní matky, která se dožila málem stovky a v devadesáti se dokonce stala spisovatelkou, i když postupně ztrácela zrak a svá díla namlouvala na diktafon. Ani peripetie příběhu dvou stárnoucích dam nepostrádají svízele, které do života vnáší postupující věk. Dvě plíživé choroby jsou citlivě portrétovány v akčních situacích, i nepřetržitým kontaktem jedné z dam s diváky v hledišti. Nevím, zda tento přesah nepřiměl režiséra i k dalšímu „oddivadelnění“ obou hereček, když jim po blackoutových pointách obrazů naordinoval přenášení rekvizit pro další díly příběhu, což nutně vede k vybočení z jejich herecké stylizace a ubírá inscenaci na působivosti. Scéně vévodí plastické herectví Květy Fialové. Její part je akcentován jako dominantní, v závěru hry ovšem ponechává patřičný prostor i partnerce. Jana Drbohlavová nepochybně zasluhuje uznání, jak podala postupně se rozpadávající osobnost opuštěné Sprintzy, podléhající jedné z nejzákeřnějších chorob stáří. Problém nového titulu Rokoka je jinde: depresívní povaha oné nezadržitelné devastace vstupující do života některých lidí možná odradí publikum spřízněného věku: i přes veškerou snahu a hereckou bravuru šaramantní Květy Fialové vyznívají závěrečné sekvence představení bez přesvědčivé pointy jen jako smutná dohra.

Jana Drbohlavová a Květa Fialová s americkým dramatikem Mayo Simonem na české premiéře jeho hry Návod na přežitíSvěžím dramaturgicky objevným přírůstkem do repertoárové větve „rodinného divadla“ je bezesporu Lakomá Barka, jevištní adaptace jednoho z  pohádkových příběhů z knihy Fimfárum Jana Wericha. Přechází do Rokoka z kladenského jeviště a bude jistě vítaným návštěvnickým cílem podobně jako v uplynulých sezonách dvoudílné Foglarovy Rychlé šípy. Už pro svou jevištní básnivost, stylizovanou do trefné, místy až rozverně postmoderní adaptace obrozeneckých her     Klicperových a Tylových. Didaktický příběh o potrestané lakotnosti je veden v hravém duchu, dokonalé souhře jevištních efektů, vtipně nadsazených dekorací i     kostýmů (výtečný je Barčin z  kožek, ale i karikaturně pojednaný dres dvojice prasátek) a v neposlední řadě mnohavrstevný hudební aparát Mikyho Jelínka. Jeho písničky, ale hlavně rytmizující podbarvení dialogů a jevištních proměn, cit pro užití lyrických muzikálních prostředků - to vše vkloubeno do fungujícího soukolí hereckých výkonů, které - jistě i díky režii Petra Svojtky - neupadají do figurkaření nebo popisnosti. Škoda, že Barka (Zuzana Mixová alternující s Hanou Doulovou) nemá svůj part členitěji rozepsán zejména v první půli představení, v němž kralují „vedlejší“ aktéři. Skvostně je režijně pojednán početný klan učitelské rodiny, emblém mluvícího i zpívajícího „oživlého tabla“ loutek i živých tváří patří k nezapomenutelným momentům představení, o jehož životnosti na scéně Rokoka nemůže být pochyb.

MIREK KOVÁŘÍK