číslo 45 |
|
vyšlo 30. 10. 2006 Dívejte se |
|
Lesní chodci na toulkách za štěstím Čtvrtek 9. listopadu, ČT 2, 22.25 hod. Zatím poslední film Ivana Vojnára Lesní chodci portrétuje lidi, kteří mají sklon k tuláctví v krvi, lidi neschopné udržet partnerský vztah, lidi, kteří osobní svobodu nadřazují čemukoli jinému, zvláště pak pro ně svazujícímu zaměstnání. A režisér se pořádně rozmáchl, když svou komorní ságu rozklenul přinejmenším nad dvěma desetiletími a dvěma páry hrdinů - kromě rodičovské generace přibližuje i osudy postupně dospívajících dětí, pro něž se otevírá šance konečně překročit osudový stín. Kamarádi Rufus (Jiří Schmitzer) a Čerčil (Zdeněk Novák) i se svými milenkami (Jitka Prosperi, Petra Poláková) prožívají svou každodenní existenci pospolu i každý zvlášť, určujícím motivem se stává útěk ze stísňující reality - jízda vlakem a bezstarostné výlety, snění o Austrálii, citace z novinových útržků, psaní deníku, úvahy o umění i společnosti. I když vyprávění začíná hluboko za minulého režimu a završuje se v současnosti, Vojnár se snad záměrně vyhýbá jakémukoli přesnějšímu určení. Dokonce zdůrazňuje neproměnnost vnějších reálií, špína nádraží, restaurace, blízké továrny i početných zdí, neútulné byty, to vše vypovídá o jakoby zastaveném čase. Vizuální zpodobnění, jehož potemnělé barvy dobře evokují chlad v ovzduší i v srdci, jistě dosahuje působivosti, avšak významově se nedostává nad rozměr pouhé kulisy, která se na dění samém vlastně nepodílí. Vojnár umí rozčlenit současně se odehrávající dějové plány tak, aby i pozadí dostalo zcela nenápadně svůj prostor. Osvědčuje svou dokumentaristickou průpravu, zkoumavé průhledy na lidské tváře, zanedbané nehty na prstech i nuzné oblečení umocňují výchozí autenticitu, aniž by se přitom vynášely jednoznačné hodnotící soudy. Herectví je tlumené, avšak zřetelné a významově ukotvené, vykreslení povah dává tušit i skryté tenze, občas vybuchující v návalu zlosti. Jedině spoléhání na sdělnost mimiky (třeba pohled na tvář v dešti) místy selhává, protože se uchyluje k prázdné křečovitosti. Završením měl být proud zdánlivě banálních rozmluv a zejména téměř nepřetržitě znějící vnitřní monology, ba jakési osobní zpovědi jednotlivých hrdinů vyřčené přímo do kamery, vesměs texty jakoby improvizované, zámlkami a hledáním vhodných slov zdůrazňující svou nepřipravenost. Pochybuji, že Lesní chodci vznikali s pomocí improvizace, nespojitost motivů, postav i zvoleného stylu vypovídá spíše o leckdy tápavém hledání optimálního tvaru. Jsou ukázkou filmu, který aspiruje na přídomek „umělecký“, i když více převažuje chtění stát se takovým. JAN JAROŠ |