Návrat na titulní stránku

číslo 48 / 2006

Nalaďte si


ČETBA NA POKRAČOVÁNÍ

Od úterý 28. listopadu, Český rozhlas 3 - Vltava, vždy od 18.30

Rozhlasový Herec na téma uloupené totožnosti

Spisovatel Jiří Kratochvil se vytrvale a po svém hlásí k Milanu Kunderovi a jeho románové estetice. Také na jeho posledním románu Herec je to patrné. Mikuláš Mazel, geniální, leč totálně neúspěšný herec, tajemně co mimino podstrčený někdy v roce 1950 hodinářskému mistru Kryštofovi Mazlovi, nesporně pochází z onoho žánru, o němž velký Pařížan praví: „Je to …velká forma prózy, v níž autor prostřednictvím experimentálních ‚já‘ postav, zkoumá do důsledků některá témata lidské existence.“

Jiří KratochvilJaká to jsou v případě Herce témata? K četbě jsme vybrali to nejzřetelnější - téma uloupené totožnosti. Pro hodinářova nevlastního syna, pastorka Mikuláše, je herecký talent prokletím: brání mu, aby vyhověl nevlastnímu otci a stál se jako on vynikajícím hodinářem. Mikuláš však neuspěje ani jako herec, ba ani jako manžel, zato uspěje v nezáviděníhodné roli nájemného představitele náhradních postav. Ztělesňuje mrtvé manžely i rozmařilé zbohatlíky, může se stát dokonce mesiášem nové sekty, ale nakonec dokáže jen zničit potomka jednoho z těch, kdo byli v pozadí jeho podivného života. Jeho příběh nasvětluje Jiří Kratochvil ze dvou zorných úhlů: jedním je dialog syna s již mrtvým nevlastním otcem, druhým je dialog vypravěče s Mikulášem. I zde je Kratochvil osobitým stoupencem svého velkého mistra, i on užívá autorského vyprávění k širokým reflexím svých i Mikulášových životních zkušeností. Kratochvilovo vyprávění „ve dvou hlasech“ si proto přímo říká o dva interprety (Vladimír Hauser a Zdeněk Junák), s nimiž četbu v Českém rozhlase Brno nastudoval režisér Zdeněk Kozák.

Hodinový strojek rozhlasové podoby Kratochvilova nejnovějšího románu bude tikat na stanici Vltava od 28. listopadu po dvanáct večerů. Nebude tak bohatě rozvětvený jako v knižním originálu - jeho složitý mechanismus je pro posluchače přece jen hodně náročný -, ale věříme, že tím bude srozumitelnější i těm, jimž Kratochvilovo romanopisectví zrovna nepřirostlo k srdci. Nabídne posluchačům napínavý životní příběh Mikuláše Mazla, herce žijícího ve společnosti samých herců - všech, kdož se dokázali a dokáží přizpůsobit všemu a všem.

Jaký je tedy smysl posledního románu Jiřího Kratochvila Herec? V epilogu románu čteme citát velkého filozofa bytí, Martina Heideggera: „Proto musí člověk, má-li naplnit svou podstatu, sebrat a zachránit, zachytit a uchovat otvírající se jsoucí v jeho otevřenosti a zůstat vystaven jeho rozrůzňujícímu se chaosu.“

(tsk)