Návrat na titulní stránku

číslo 48 / 2006

Navštivte


Potomci lidí - soumračná vize budoucnosti

P. D. Jamesovou známe jako autorku početných detektivek, které se dočkaly mnoha televizních adaptací. Z její tvorby vybočuje sci-fi příběh Potomci lidí o hroutící se společnosti, kterou demoralizovala náhlá neplodnost žen. Režisér Alfonso Cuarón však její poklidnou vizi převedl do polohy apokalyptických zmatků, v nichž promítl nejsoučasnější problémy - zpodobňuje imigrační tábory bránící vpádu přistěhovalců, domýšlí partyzánskou válku vedenou odpůrci autoritativního režimu, který uzavřel hranice, začleňuje islámské nepokoje. Pozoruhodný je deziluzivní režisérův postoj: z bezcitnosti rovnou měrou obviňuje všechny strany konfliktu.

Veškeré události ve filmu Potomci lidí jsou až děsivě uvěřitelnéCuarón předvádí ruinovitě vyhlížející, věčně zavlhlé ulice, omšelé budovy a byty, dosluhující techniku. Vylíčení těchto reálií - spolu s vypravěčskou dynamikou - je sugestivní, na mysl se dokonce vtírá dokumentární styl. Umocňuje jej časté používání ruční kamery, roztřesené a v přískocích sledující zmatečné počínání ústředního (anti)hrdiny Thea, prchajícího před znenadání vyvřelými hrůzami.

Jeho představitel Clive Owen se vyhnul žánrovým konvencím, vdechl duši zlenivělému, již rezignovanému člověku, jenž se ocitne v centru dění, které jej co chvíli ohrožují na životě. Thea pojal jako člověka, jenž je naprosto vzdálen schématům nezdolného supermana. Ukázkové jsou trapasy s obtížně startovatelným autem, v němž se škobrtavě snaží ujet pronásledovatelům. Však také povětšinou prchá před vražednými úklady. Stal se totiž nedobrovolným průvodcem jedné z nelegálních „běženkyň“, která zosobňuje opravdový zázrak - jakousi šťastnou shodou okolností otěhotněla a porodila zdravé děcko.

Režisér se vědomě přidržuje jisté protokolárnosti, navozené hned úvodním titulkem oznamujícím 16. listopad roku 2027. Všední jsou velkoplošné obrazovky se zprávami snaživě vymývajícími mozek, navigátor v autě, počítačové vybavení - ale přitom zřejmě nefungují žádné telefony ani počítačová síť. Lze to pochopit: Jamesová, když tento příběh psala, stěží mohla něco tušit o mobilech či mailech. Proto má odbojové hnutí takové potíže s navázáním kontaktu.

Potomci lidí jsou špičkovou ukázkou akční podívané, která se přitom vzdává jakékoli nadsázky, veškeré události jsou až děsivě uvěřitelné. Z tohoto hlediska se snímek řadí mezi ty výpovědi, které do nejmenších podrobností rekonstruují soumračný svět, v němž lidský život ztrácí svou cenu, kde selhávají mravní zásady. Cuarón si vychutnává všední podrobnosti, které záhy vyústí v nenadálou brutalitu. Vyrozumíme, že Theo udržuje tajené styky s dávným kamarádem (Michael Caine) z dob pokojných demonstrací, že vztah k bývalé ženě (Julianne Mooreová), s níž se seznámil právě při oněch demonstracích a která nyní organizuje ilegální násilné akce, ještě není vyhořelý. Avšak vpád nelítostné reality ničí veškerá očekávání. Jedinou jistotou, kterou Theo všemožně chrání, je mladá žena s děckem v náručí. Společně se snaží, uprostřed děsivě věrohodných přestřelek mezi znepřátelenými stranami, proplížit do bezpečí. A proti všeho schopným hrdlořezům mají jen malou šanci uspět.

JAN JAROŠ