číslo
49 / 2006 |
|
...JANA SVAČINY Drama jako informační zdroj? Posuzovat, jak se veřejnoprávní obrazovka vyrovnává se svou povinností připomínat významná výročí, lze z různých úhlů pohledu. K otázkám po smyslu zařazení konkrétních titulů do výročního televizního menu patří nejen zkoumání jejich kvalit, ale i informační hodnoty.
Za umělecké svědectví o československé realitě před a po sovětské okupaci v srpnu 68, by teoreticky mohl být nepamětníky považován i americký film Nesnesitelná lehkost bytí. Stejnojmenná próza Milana Kundery, podle které na sklonku osmdesátých let svůj „pohled přes plot“ natočil režisér Philip Kaufman, dodnes v Čechách patří k nejdiskutovanějším románům druhé poloviny dvacátého století. Pokud by ji někdo soudil pouze prizmatem Kaufmanova opusu, neměl by patrně problém: podobně prostoduchý a triviální kýč namíchaný z atraktivity sexu a teatrálně předstírané hlubokomyslnosti, aby člověk pohledal. Věrohodností zobrazeného by zmíněné dílo patrně obstálo i v sousedství Únosu, Muže na laně a dalších veleděl cyklu Před a Za železnou oponou. Nezapomenutelná scéna posrpnového exodu chodců, cyklistů, žebřiňáků naložených harampádím, domácího zvířectva a dalších atrakcí přes západní hranici (patrně nedopatřením opsaná z dokumentů o vyhánění Čechů ze Sudet v roce 1938) budiž mementem. Ale - probůh - ne zdrojem vážně míněných informací. Autor je televizní publicista |