Návrat na titulní stránku

číslo 49 / 2006

Televizní glosář


...JANA SVAČINY

Drama jako informační zdroj?

Posuzovat, jak se veřejnoprávní obrazovka vyrovnává se svou povinností připomínat významná výročí, lze z různých úhlů pohledu. K otázkám po smyslu zařazení konkrétních titulů do výročního televizního menu patří nejen zkoumání jejich kvalit, ale i informační hodnoty.

Je Nesnesitelná lehkost bytí obyčejný kýč?Historicky nejvzdálenější, temná ranná padesátá léta připomněla repríza televizního filmu Hřbitov pro cizince. S časovým odstupem by asi nebylo těžké pojmenovat dílčí vady krásy dramatické pocty, kterou scenárista Jiří Hubač a režisér Jaroslav Dudek nedlouho po převratu uctili památku anglických letců tragicky postižených někdejším zběsilým komunistickým terorem. Přesto dodnes zůstává nejen svébytným dokumentem doby svého vzniku či připomínkou lepších časů některých herců, ale výmluvným svědectvím o podstatě zrůdné komunistické ideologie ve zločinné praxi. Snad ještě působivější, a umělecky ambicióznější byla i repríza televizního filmu P.F. 77. Kvalita, zasloužená víc režijní invencí Jaroslava Brabce a suverénním hereckým výkonem Vlasty Chramostové, než do detailu vykalkulovanou, chladnou dokonalostí scénáře Jeleny Mašínové a Pavla Kohouta, udržuje i tři roky po premiéře tento titul v úzké špičce televizní dramatiky.

Za umělecké svědectví o československé realitě před a po sovětské okupaci v srpnu 68, by teoreticky mohl být nepamětníky považován i americký film Nesnesitelná lehkost bytí. Stejnojmenná próza Milana Kundery, podle které na sklonku osmdesátých let svůj „pohled přes plot“ natočil režisér Philip Kaufman, dodnes v Čechách patří k nejdiskutovanějším románům druhé poloviny dvacátého století. Pokud by ji někdo soudil pouze prizmatem Kaufmanova opusu, neměl by patrně problém: podobně prostoduchý a triviální kýč namíchaný z atraktivity sexu a teatrálně předstírané hlubokomyslnosti, aby člověk pohledal. Věrohodností zobrazeného by zmíněné dílo patrně obstálo i v sousedství Únosu, Muže na laně a dalších veleděl cyklu Před a Za železnou oponou. Nezapomenutelná scéna posrpnového exodu chodců, cyklistů, žebřiňáků naložených harampádím, domácího zvířectva a dalších atrakcí přes západní hranici (patrně nedopatřením opsaná z dokumentů o vyhánění Čechů ze Sudet v roce 1938) budiž mementem. Ale - probůh - ne zdrojem vážně míněných informací.

Autor je televizní publicista