HOST DO DOMU
I krávy mají svého prezidenta
„To
je naše doktorka,“ říkají o české lékařce Pavle Hrdličkové indiáni kmene
Čamakoko, kteří se hlásí ke svému předkovi cestovateli Albertu Vojtěchu
Fričovi. V Paraguayi ve vesnici Puerto Esperanza objevili před několika lety
čeští filmaři nejen jeho dceru Hermínu, ale také celý kmen Fričových
příbuzných. Mezi nimi také indiána Rodolfa, který poslal rodině Fričových do
Prahy dopis s žádostí o pomoc. Napsal, že nechce být na obtíž, ale že by si
přál, aby paní Fričová zašla za naší vládou a požádala ji o oficiální pomoc,
protože indiáni Čamakokové s příměsí české krve v žilách žijí na mnohem
horší úrovni než zbytek obyvatel Paraguaye. Mohlo by se to zdát směšné, ale
Yvonně Fričové, která spravuje dědictví A. V. Friče, to směšné nepřišlo. Na
Ministerstvu zahraničních věcí oslovila odbor krajanských styků, který by
mohl věnovat určité finanční prostředky, a dále založila spolu s manželem
občanské sdružení Checomacoco na pomoc paraguayským indiánům z vesnice
Puerto Esperanza. Členkou tohoto sdružení je také lékařka Pavla Hrdličková,
která nedávno navštívila Hosta do domu Českého rozhlasu 2 - Praha.
Proč vůbec indiáni potřebují pomoc?
Původně žili jako lovci a sběrači, procházeli oblastí Gran Chaka a živili se
tím, co jim příroda dala. Jenže pak se v kraji začaly objevovat ploty
a nápisy Soukromý majetek, Vstup zakázán. Kvůli tomu byli nuceni se usadit a
před dvaceti lety založili vesnici, kterou nazvali Puerto Esperanza -
Přístav naděje. Chtěli se začít věnovat zemědělství, ale nikdy nedokázali
dát dohromady dostatek prostředků na nákup stáda, které by mohli sami
rozmnožovat.
Jak jste se tedy rozhodli indiánům pomoci?
Hodně času jsme strávili debatami nad tím, jestli je nějaká pomoc vůbec
vhodná, jestli bychom jim pomocí více neuškodili než prospěli, jestli máme
právo od nás z Evropy zasahovat indiánům do jejich života. Nakonec jsme se
rozhodli, že se na názor zeptáme přímo jich. Indiáni svolali sněm, na kterém
jsme vystoupili a chtěli jsme vědět, jak si naši pomoc konkrétně představují
a jak by s ní naložili. Po prvotních rozpacích jsme dostali zcela
jednoznačnou odpověď: indiáni si přejí krávy. Peníze v bance pro ně nic
neznamenají, jsou příliš abstraktní a neumějí s nimi zacházet. Například
Nicanor nám vysvětlil, že když bude mít nemocného syna, prodá krávu a tím
získá prostředky na cestu do nemocnice do Asunciónu a také na zaplacení
doktora. Krávy jsou pro ně kapitál, s nímž budou schopni se dál o sebe
starat sami.
Prostředky na krávy jste získali jednak ze zdrojů ministerstva zahraničí a
potom od jednotlivých dárců, mezi nimiž byli také posluchači ČRo 2 - Praha a
čtenáři Týdeníku Rozhlas. Kolik krav jste mohli koupit a jak obchod proběhl?
Indiáni
jsou si vědomi, že ta částka není ani pro nás zanedbatelná a několikrát nám
opakovali, abychom vyřídili uctivé poděkování všem, kteří jim krávy
darovali. Podařilo se nám koupit 140 krav a tři chovné býky. Problém byl
v tom, že v současné době je cena hovězího dobytka v Paraguayi podstatně
vyšší, než jsme předpokládali, protože v Brazílii a Argentině řádí slintavka
a kulhavka. Nakupovali sami indiáni, my jsme sloužili jen jako pozorovatelé.
Sami si vybrali ranč seňora Rivaroly asi 140 kilometrů od Puerta Esperanza a
dva nejzkušenější Čamakokové vytipovali nejlepší krávy a telata pro svůj
budoucí chov. Dramatická pak byla cesta do Puerto Esperanza. V Chaku už pět
měsíců nepršelo a začalo hořet rozlehlé území, kterým bylo potřeba projít.
Krávy nestihly přeběhnout přes postupující oheň, takže indiáni zahnali
plašící se dobytek zase zpátky a převedli ho teprve, když oheň přešel. Jedna
kráva se při tom zmatku ztratila, ale považujeme za velký úspěch, že 139
zdárně došlo do vesnice. Navíc pan Rivarola slíbil, že tu jednu ztracenou
krávu ještě dodá.
Krávy dostávaly od dárců jména typu Lída, Anička, Agroma a tak podobně, jak
je indiáni přijali?
Vyrobili jsme velký seznam s vysvětlením, co jednotlivá jména znamenají, aby
to nebyly jenom prázdné pojmy. Indiáni se tím velmi bavili a postupně budou
vybírat, která kráva dostane které jméno. Jinak všechny krávy byly hned
druhý den po příchodu do vesnice označkovány, aby se vědělo, že patří
asociaci Checomacoco. Značkování bylo zajímavé tím, že bylo reálné. Silnou
atmosféru vytvářel nejen samotný obraz, ale také zvířený prach, mužský pot,
zvířata, slunce svítící přes palmy a přítomnost celé vesnice. Byla to
fiesta.
Indiáni tedy už vlastní své stádo, máte představu, jak se o něj budou
starat?
Ještě než jsme přijeli, postavili veliké ohrady, několik kilometrů oplocení.
Byla to velmi namáhavá práce, při které si jeden indián zničil záda. Ale
ohrady byly postaveny včas a v takové kvalitě, že by klidně mohly být
v nějakém kovbojském katalogu. Indiáni povolali Enriqua, nejstaršího vnuka
doni Hermíny, který pracoval třicet let na farmě v Brazílii, takže má velké
zkušenosti s chovem krav, a ten všechno zorganizoval. Dále pak indiáni
založili jakési družstvo a dohodli se, že čtyři roky budou krávy jenom
chovat a nebudou je ani prodávat, ani zabíjet. Potom se rozhodnou, co dál:
buď se družstvo osvědčí a zůstane, nebo se krávy rozdělí do rodin.
Jsou teď krávy v bezpečí?
Ano, dokonce byl ustanoven takzvaný prezident krav - Enrique, který má na
starosti i jejich hlídání a rozděluje služby tak, aby ve dne v noci se
stádem stále někdo byl. Kromě zlodějů totiž hrozí i to, že telata napadne
„el tigre“, tedy jaguár. Dalším nebezpečím pro krávy je povodeň. Ohrady
totiž stojí asi jeden kilometr od řeky Paraguay, která na severu přibírá
mohutný brazilský přítok Sao Lourenco. Pravidelně jednou za deset let se obě
řeky současně rozvodní a dochází ke katastrofálním záplavám - zatím poslední
byly v roce 1995. Nebezpečí povodně je tudíž velmi aktuální. Indiáni proto
dostali od současného náčelníka vesnice ještě jedno území. Podle stromu,
který tam roste, se jmenuje Paratodo - ve španělštině to současně znamená
„pro každého“, takže je to vlastně i symbolický název. Indiáni se teď snaží
urychleně vybudovat ohradu i v tomto místě, kam by povodeň neměla dojít. Na
oplocení potřebují dráty přibližně za osmdesát tisíc korun, takže občanské
sdružení Checomacoco se teď snaží shromáždit prostředky, aby „české“ krávy
byly v bezpečí i v případě povodně.
ZUZANA VOJTÍŠKOVÁ
(O činnosti občanského sdružení Checomacoco se lze dozvědět více na jeho
internetových stránkách
www.checomacoco.cz)
Foto Pavel Frič |