číslo 6 / 2007 |
|
...JANA SVAČINY Po novoročním zemětřesení Rozvrat orientačních jistot a zažitých programových konstant, jimiž Česká televize od Nového roku mate své diváky, je téma na deset glosářů. Tedy spíš bylo by, kdyby při zevrubnějším průzkumu nově pozotvíraných programových oken nebylo čím dál jasnější, že žádný promyšlený princip jejich dnešní organizace neexistuje a žádný smysl nemá ani konkrétní stěhovaní konkrétních titulů. Celá akce „kulový blesk“ připomíná časy budování komunismu, kdy se zhusta pracovalo, jen aby se vykázala činnost. V genialitu výměny úterní Pošty pro tebe za středeční Všechnopárty, či odsunu Na stopě, Krásných ztrát, Úsměvů, Na plovárně a mnoha dalších titulů ze zavedených časů nemůže věřit snad ani ten, kdo to vymyslel. Tedy existuje-li vůbec někdo takový. Výsledek spíš budí dojem, že názvy vyvolených pořadů tentokrát tahal z osudí slepý mládenec. Ani náhoda však nemůže ospravedlnit novinku, kdy ČT konkuruje sama sobě. Nejen souběžným uváděním typově spřízněné nabídky - viz úterní večerní „souboj“ dvou talk show či nedělní předpolední chvíle, kdy pamětník neví, kam dřív přepnout. Komplementární princip dvou programů, který dosud fungoval v ČT, zpochybňuje i ztráta ohledu na potenciálního diváka, například když ve středu večer soutěží Šumná města s Evropským filmem či v pátek večer Uvolněte se, prosím s Horečkou páteční noci. Pokud zodpovědný organizátor netuší, že oslovuje v tentýž čas tutéž diváckou skupinu, nemá na svém místě co pohledávat. Alespoň na stopy logiky při bloudění labyrintem vysílacího schématu člověk občas přece jen narazí. Například v transferu Neuvěřitelného světa rekordů a kuriozit do atraktivního času sobotního podvečera na prvním programu. Logika to je čistě obchodní. Platit za pravděpodobný větší podíl koláče sledovanosti prosazováním pořadu, který je prototypem komerčního hnusu nejen obsahem, ale i způsobem, jakým jej přízračné duo Bernatský - Svěcený v duchu „humoru“ nováckého Tele Tele uvádí, je s veřejnoprávním zadáním ČT těžko slučitelné. Totéž platí i o novém úterním večerním čase bulvárně-reklamního Kinoboxu, s vachlerovsky ukrutně vtipným Petrem Čtvrtníčkem v konstantní křeči dávno prošlé parodie volání Železného ředitele. Kromě zmatení jazyka, kterým Česká televize promlouvá ke svým divákům, je jediným čitelným efektem novoroční programové anarchie další ústup směrem k bulváru. Že nejde o náhodu, dokazuje i „velké rodinné prádlo“, které nedávno s Pavlou Topolánkovou před veřejností důkladně přepral Václav Moravec ve svých Otázkách. |