Připomenuté kouzlo terakoty
Výstava s názvem Terra (cotta) - Plastika a majolika italské renesance ve
zkratce ozřejmuje tento zvláštní výtvarný fenomén, jehož výrazová sdělnost,
potažmo tvarová a barevná ušlechtilost je vskutku okouzlující, a to zvláště
vzhledem k profánnosti výchozího materiálu - pálené hlíny. Seznamuje nás s
jejím mnohotvárným technologickým využitím během 15. a na počátku 16.
století a ukazuje společná východiska dvou výtvarných disciplín - renesanční
plastiky a majoliky stylu istoriato. Terra cota (italsky pálená hlína) je
specifickým přínosem hmotné kultuře, jejíž vznik se datuje do období prvé
třetiny quattrocenta, kdy v ateliérech významných umělců Filippa
Bruneleschiho, Lorenza Ghibertiho a především Donatella vzniká řada drobných
prací právě z pálené hlíny a štuku. Umělecké klima, nastolené materiálovou
experimentací těchto předních florentských sochařů, povýšilo tuto dodenávna
pouze užitkovou hmotu na úroveň klasických sochařských materiálů, především
mramoru a bronzu. Z Florencie pak tato renesanční vlna přechází do Říma,
Neapole, Rimini, Ferrary, Milána a konečně i do Benátek.
V samotné Florencii se postupně stal právě tento způsob sochařské tvorby z
vypalované, poté i glazované a zlacené hlíny fundamentálním uměleckým
projevem, jakkoli vztah terakoty a soudobé kamenné či kovové plastiky skýtá
zajímavé formální odkazy a srovnávání. Z oblasti vysokého umění prolíná pak
terakota do měšťanských rodin, v nichž se drobná profánní plastika stává
vyhledávaným uměleckým zbožím, souznícím s dobovou snahou o povýšení sféry
denního života do oblasti vyšších estetických nároků.
Výběr vystavených artefaktů zahrnuje typické a ve druhé polovině 15. století
populární štukové mariánské reliéfy z dílny Benedetta da Maiano, Antonia
Rossellina a Neroccia de Landi ze sbírky Slezského zemského muzea a hradu
Šternberka, terakotové glazované plastiky Benedetta Buglioniho ze zámku
Žleby a dvě terakotové busty z majetku pražské Národní galerie: poprsí
Bolestného Krista od Mattea Civitaliho a uhrančivou podobiznu Lorenza
Medicejského od anonymního florentského sochaře.
Stejná hmota, tedy jemné jíly a barevné glazury, se stala předpokladem
rozvoje luxusní keramiky - majoliky krásného stylu (stile bello) z prvé
poloviny 16. století, skrze níž dosáhla vynalezená technologie svého
vrcholu. Přední italské dílny tehdy již zvládly náročný způsob malby
vysokožárnými barvami, již dříve obdivovaný v orientálních importech.
Rozkvět zaznamenala tato technika ve druhé třetině 16. století, kdy
především v Urbinu vznikaly majolikové předměty s náročnou figurální malbou,
tzv. istoriati („historie“) , inspirované soudobými malířskými a grafickými
předlohami. Takto vyzdobené mísy a talíře se staly skutečnou, byť exkluzívní
součástí stolování, majolikové reliéfy pak v měšťanských i šlechtických
rodinách sloužily na způsob závěsných obrazů, ale i noblesních devocionálií,
domácích oltářů.
Výstavu v klášteře svatého Jiří, sídle stálé expozice Sbírky starého umění
Národní galerie, lze navštívit do 15. dubna.
JAROSLAV VANČA
Foto Národní galerie v Praze |