Ivan Němec,
publicista
Ve škole filozofa Josefa Šafaříka
„Člověk by se neměl zbavovat svého lidství. Když vám jde opravdu o hodnotu,
tak jste chráněn proti hodnostem, protože v těch hodnostech vidíte něco
relativního,“ tato slova Josefa Šafaříka jsou vytržena z rozhovoru málem
sedmnáct let starého. Pronesl je v době, kdy jsme k naší mladé demokracii
vzhlíželi většinou ještě s nadějí a důvěrou, kdy málokoho napadalo hledat ve
vládě a nových politicích ty, kterým nejde o hodnotu, ale jen o hodnosti.
Slovíčka „moc“ a „koryto“, se tenkrát ještě neskloňovala tak často jako
dnes.
Dva dny před stým výročím narození filozofa Josefa Šafaříka vysílal Český
rozhlas na stanici Vltava pořad Člověk ve věku nesvobody (9. 2. 2007), který
v brněnském studiu připravila Olga Jeřábková a zasvětila ho mysliteli, jehož
celoživotním tématem byl vztah člověka k odlišťující se moci. Autorka,
která byla sama průvodkyní a komentátorkou pořadu, vytvořila promyšlenou
skladbu, v níž se střídaly rozhovory, které s čtyřiaosmdesátiletým filozofem
vedl v roce 1991 (rok před jeho smrtí) Antonín Přidal, s vyprávěním
ředitelky nakladatelství Atlantis Jitkou Uhdeovou, jež v té době
připravovala k vydání poslední Šafaříkovu knihu. Neméně zajímavou složku
pásma tvořily ukázky z dosud neuveřejněných dopisů, které si Josef Šafařík
vyměňoval se svým přítelem, dramatikem Josefem Topolem. K poutavosti pořadu,
jehož režie se ujala Hana Mikolášková, přispěly nejen střihy, v nich se živě
střídaly úseky rozhovorů s vysvětlujícím a doplňujícím komentářem, ale
především řada aktuálních postřehů, které z filozofových úvah a esejů
zaznívaly.
Z otázek Antonína Přidala byla cítit nejen pečlivá příprava, ale z celého
rozhovoru bylo zřejmé, že tazatel důvěrně zná Šafaříkovu komplikovanou
životní dráhu a stejně tak se dokonale orientuje v jeho esejistické tvorbě.
Z jeho klidných slov a pozoruhodných shrnujících dovětků bylo patrné, že
k autorovi i jeho dílu má nepochybně obdobně hluboký vztah jako řada
osobností, mezi něž patřil i Václav Havel, kteří se v dlouhých letech
nesvobody hlásili k brněnskému filozofovi jako ke svému duchovnímu učiteli.
Odpovědi a úvahy Josefa Šafaříka, v jehož hlase byl již slyšet pokročilý
věk, poutaly především svou kritickou soudností, z níž bylo znatelné, že se
filozof nenechá unášet omamným nadšením a optimismem, který mnozí z nás
pociťovali na počátku 90. let. I když ve svých odpovědích občas odbočil
z přímé cesty, a tak se vyhnul explicitnímu vyjádření, bylo na straně druhé
ohromující, jak jasnozřivě odhadoval náš budoucí vývoj, jak se utíkal
k příkladům z naší i světové historie, aby se skepsí sobě vlastní vyložil,
kam se mohou ubírat mocenské ambice politiků a ze srovnání minulosti a
dneška odvodil své memento.
Neméně zajímavý byl výklad, v němž Jitka Uhdeová vzpomínala, jak za její
pomoci Šafařík dokončoval svou knihu Cestou k poslednímu. Olga Jeřábková
z ní do pořadu vybrala pasáž, v níž autor uvažuje o Jakubu Demlovi. Nedlouhá
ukázka o pravděpodobných zdrojích básníkových pocitů osamělosti, o vlivu,
které do jeho povahy otisklo kněžské povolání, a pár dalších detailů,
v nichž se Šafařík dotýká Demlova nitra, stačilo k tomu, aby si posluchač
uvědomil, jak a z čeho autor čerpá pro svůj bohatě prokreslený umělcův
portrét. A ještě něco si člověk při tom uvědomil: že vlastně poslouchá -
v tom nejlepším slova smyslu - dobrý vzdělávací pořad, v němž navzdory
Šafaříkově věku zaznívají jeho úvahy svěže a srozumitelně, a že vlastně celý
pořad je konstruovaný způsobem, jenž se na hony vyhýbá suchopáru.
V části, která byla věnována Šafaříkově korespondenci s Josefem Topolem,
jsme mohli hlouběji nahlédnout i do nitra obou pisatelů. Z jejich dopisů
zaznívají nejen projevy hlubokého přátelství a vzájemné úcty, ale od věcí
osobních se pravidelně ve svém psaní dostávají k věcem obecně lidským.
Uvažují-li o životních vítězstvích i prohrách, o ceně života a jeho konečném
završení, prolínají se tyto jejich myšlenky vždy do konkrétní dobové
atmosféry, na niž živě reagují, byť se jim většinou nejeví jako příliš
radostná.
Kultivovaný pořad Olgy Jeřábkové Člověk ve věku nesvobody byl cenný nejen
proto, že byl zaslouženým holdem zapomínané osobnosti Josefa Šafaříka, ale
poutal i tím, že dokázal připomenout i leckteré proměny doby od let
šedesátých do počátku let devadesátých - od let nesvobody do počátku let
svobody. |