Jaromír Štětina,
senátor a spisovatel
Budoucnost
Ruska je v pokání
Před lety jsem napsal povídku Vykradači hrobů. Jejím hrdinou je ruský
amatérský archeolog Andrej Vladimírovič Lepskij, který se shodou okolností
stane svědkem zločinů ruských jednotek v Čečensku. Citlivého mladíka, který
miluje Rusko, drtí události, ženoucí se jako železné kolo jeho vlastí
natolik, že konvertuje na islám a přijímá jméno Abu Bakr.
Prototypem pro vytvoření postavy mi bylo několik skutečných mladých Rusů
bojujících na straně čečenské gerily proti ruské federální armádě, kteří
byli ke konfesnímu převratu dovedeni svědomím. V jedné pasáži povídky Andrej
říká:
„Jak tak můžeme žít? Jak můžeme žít a neuvědomovat si, že s námi svět mluví
jen proto, že máme sklady zrezavělých atomovek? Jak můžeme žít s radostí
z toho, že se nás všichni bojí? Padla na mne všechna hrůza historie a
vyvstávala mi před očima všechna příkoří, kterých se Rusko dopustilo. Surová
kolonizace Sibiře, kterou tak těžce nesl děda Těrentij, obsazení Altaje,
podrobení a vyhubení malých severských národů, znásilnění Tuvy... Kolonizace
zakavkazských křesťanů. Uchvácení Litvy, Lotyšska a Estonska. Znásilnění
Bessarábie... Přepadení Mandžuska, spolupráce s Hitlerem na rozervání
Polska, surový přepad Finska, tanky v Praze a Budapešti. Zničení
Afghánistánu, ruské tanky podporující mafiány v Tádžikistánu... Milióny tun
ruských zbraní všude po světě, koketérie s nejšpinavějšími režimy.
Dlouho jsem to v sobě dusil a nemohl jsem připustit tak surovou pravdu.
V nekonečných diskusích s Čečenci jsem oponoval jejich tvrzení, že máme
násilí v genech, že všechno ruské zlo vyplývá ze zničení genofondu národa,
ztrátou našich nejlepších lidí ve válkách, revolucích, na popravištích a
v koncentrácích.
Vyznávám, že není Boha kromě Boha a vyznávám, že Mohamed je posel Boží...
Stal jsem se muslimem. Tou jedinou větou jsem se odřízl od kořenů staré
víry, od minulosti, od zodpovědnosti za své předky a současníky.“
Andrej v povídce prochází niterným pokáním vnímavého jednotlivce, svůj
statečný čin transponuje do individuálního a neobvyklého aktu zřeknutí se
víry. Obviňuje svou vlastní zemi a snaží se sejmout její hříchy tím, že je
bere na svá vlastní ramena. Nejdůležitější součástí Andrejovy sebereflexe je
i pochopení toho, že jsou to právě Rusové, ruský národ, kteří nekonečně se
opakující imperiální vášní ruského státu trpí nejvíce.
Vzpomněl jsem si na Andreje okamžitě po siláckých výrocích ruské generality
a jejích otevřených vyhrůžkách vůči České republice v souvislosti se záměrem
umístit na našem území radarovou základnu USA. Vzpomněl jsem si také na
všechna ta setkání s ruskými generály a důstojníky, které jsem
v devadesátých letech absolvoval. Na nepsanou povinnost zvídavého válečného
zpravodaje účastnit se bohatýrských vojáckých pitek i na to, s jakou
upřímností mne ruští generálové brali kolem ramen a říkali: „Však my vás
jednou z toho německého jha vysvobodíme.“
Nevíme, co bude v nestabilním Rusku za pět za deset let. Bolševický režim?
Fašistický režim? Režim mafiózní? Nebo nějaká kombinace všech? V žádném
případě nemáme žádné indicie toho, že by imperiální ambice ruského státu
umíraly na úbytě. Co se týče rozpínavosti na západ určitě nekončí u
Užhorodu, ale minimálně u Aše.
Chování ruské generality ponižuje ruský národ, který má nárok na důstojný
život vedoucí ke spolupráci s plnoprávnými sousedy, na život bez
velmocenských siláckých gest.
Andrej už není v Rusku jediný, kdo pochopil, že budoucnost Ruska je
v pokání. Do té doby musíme hledat garance naší bezpečnosti jinde.
|