Rudolf
Křesťan,
fejetonista
Nezapomenutelné chvíle
Reklama si umí najít cestičku i k člověku, který se jí programově brání. Viz
úspěšný inzerát jedné americké farmaceutické firmy: „Chcete být imunní vůči
reklamě? V tom případě posilujte svůj imunitní systém našimi vitaminovými
přípravky!“
Netřeba jezdit až do Ameriky, aby si člověk uvědomil, že reklama je
rafinovaná past. Je políčena na každého z nás. Na někoho platí agresivní
tón, na někoho dvojsmyslnost. Na někoho zase důraz na údajnou cenovou
výhodnost. Na jiného pak příslib hubnutí, případně apel na módní trendy.
Protože jsem zatím nepozřel americké vitaminové přípravky posilující
imunitní systém, přiznávám, že proti jistým druhům reklamy nejsem imunní.
Zvláště proti těm, které ve mně návazně rozehrají nějaký proud představ.
Naposledy se mi to přihodilo při četbě reklamy na automobilová stání
v podzemních garážích Národního divadla. U vjezdu jsem četl následující
slogan: „Vaše auto prožije nezapomenutelné chvíle s auty našich umělců“.
To mě dostalo.
Vjel bych sice do garážového undergroundu tak jako tak, ale po přečtení té
reklamy jsem nechával vozidlo v betonových útrobách s úplně jiným pocitem.
Jak by ne, když jsem byl upozorněn, že tam bude pobývat spolu s auty umělců.
Mohl jsem na to už dříve přijít sám. To dá rozum, že v garážích Národního
divadla budou parkovat i lidé, kteří v něm vystupují. Ale nikdy jsem takhle
neuvažoval a neuvědomoval jsem si jedinečnost té příležitosti. Až teď.
Po přečtení sloganu a po zaparkování vozu jsem si začal v hlavě pohrávat
s představou, jaké nezapomenutelné chvíle asi prožije moje auto s auty
divadelních umělců. O čem si spolu budou asi povídat? O zimních
pneumatikách? O průměrné spotřebě na sto kilometrů? O množství airbagů? O
vyhřívaných zpětných zrcátkách? O brzdách ABS? O značkách používaných olejů?
Nebo o tom, kdo z umělců má ve svém rádiu ještě tradiční přehrávač kazet, a
kdo už jen modernější chroupač cédéček a empétrojek?
Auta umělců si jistě vyměňují s ostatními zaparkovanými vozy i zkušenosti
hygienické. Svěřují se, zda dávají přednost očistě v mechanické myčce, nebo
preferují mytí ruční. Možná dokonce prozrazují, jak často jim jejich majitel
dává umýt spodek.
Ať už se auta umělců baví s těmi ostatními o čemkoliv, vzniká otázka
dorozumívací řeči. Předpokládám, že vzájemná komunikace probíhá neslyšně.
Tedy neslyšně pro lidské uši. Autům samotným bude rozprava srozumitelná -
možná podobně, jako je jim srozumitelný signál z dálkového ovladače
v autoklíči.
Nepředpokládám ovšem, že auta spolu hovoří nějakým mezinárodně srozumitelným
esperantem. Ale jak se vzájemně mohou domluvit vozy vyrobené ve Francii,
v Japonsku, u nás, v Itálii, v Německu a jinde? Bude tomu nejspíš podobně
jako u lidí - zprostředkovatelským jazykem bude angličtina.
Až potud by nebylo na společném ustájení aut umělců a neumělců nic tak
zvláštního a přitažlivého. Tím lákadlem s naznačenou nezapomenutelností
společného pobytu v garáži je skutečnost, že od aut umělců se očekává, že
mohou nabídnout nějaké zajímavosti ze světa divadelních hvězd. K představám
o životě známých herců, pěvců, dirigentů, scénografů i sólistů baletu patří
jaksi automaticky vidina rozličných pikantérií, historek, afér, drbů,
exkluzivních zážitků a milostných avantýr. Nemůže být pochyb, že auta
dotyčných umělců o tom vědí své takříkaje z první ruky.
Právě proto je nám společné garážování s takovými vozy zdůrazňováno jako
příležitost k čemusi jedinečnému. Nezaměnitelnému. Jen si zkusme cvičně
představit alternativu dotyčného sloganu pro nějaké jiné garáže, než jsou ty
v Národním divadle. Namátkou předestírám variantu pro garáže v obchodním
domě: „Vaše auto prožije nezapomenutelné chvíle s auty našich manažerů a
pokladních.“ Nebo na nádraží: „Vaše auto prožije nezapomenutelné chvíle
s auty našich strojvůdců a výpravčích.“
Přitom by taková auta mohla vyprávět určitě stejně zajímavě jako vozy
umělců. Ale na tuhle notu by se reklama nechytla. Navíc se v případě umělců
očekává, že budou mít pokud možno nějaký atypický vůz - jako by umělec
v sériové značce byl rázem taky sériový.
O to pozoruhodnější jsou chvíle, kdy podobné povrchní představy jsou
narušeny. A někdy zcela. Jeden příklad za všechny - z loňska. Když ve
Stavovském divadle skončilo představení Schillerovy hry Úklady a láska,
vyzvedli jsme si se ženou v šatně kabáty a šli na metro. Do jeho vagonu
s námi nastoupil na cestu domů i mistr Radovan Lukavský, kterého jsme ještě
před chvílí viděli na scéně. Toť exkluzivní a věru výjimečný vůz - vůz
metra! V garážích Národního divadla jsem neviděl zaparkovaný ani jeden z
nich.
Bez
ohledu na to, že skutečnost života herců se mnohdy rozchází s představami o
jeho permanentní kromobyčejnosti, magie divadla dělá v hlavách své. Autor
sloganu zmíněných garáží toho využil, a jak už jsem uvedl, dostal mě. Na
rozdíl od sterilních reklam nelze té uvedené upřít míru vynalézavosti a
hravosti.
Kdo
ví, jaké nezapomenutelné chvíle prožilo moje auto s vozy umělců Národního
divadla. O čem si asi vzájemně špitaly? Nic z toho mi nebylo prozrazeno;
zřejmě se muselo moje auto zavázat k mlčenlivosti.
Když jsem vyjížděl z garáží, usoudil jsem, že tamní pobyt musel být pro auto
skutečně silným zážitkem. Jeho přední sklo se totiž zarosilo, a slzy vždycky
znamenají silnou emoci. Buď tam v podsklepí prožilo s vozidly umělců cosi
dojemného, nebo naopak něco k smíchu, protože i při něm se slzí.
|