Štěstí je muška jenom zlatá
Bohdan Sláma patří mezi ty vzácné tvůrce, kteří se nevyčerpávají prázdnými
exhibicemi, ale vnímavě se snaží postihnout dění kolem sebe. Po
pamětihodných Divokých včelách uvede Česká televize v neděli 25. března ve
20 hodin i jeho snímek Štěstí a diváci se tak mohou opět přesvědčit, že
režisér má mimořádný cit pro postižení společenských outsiderů, které
zachycuje s nespornými sympatiemi, ale přitom bez přemrštěné lítosti či
soucitu. Předkládá příběh, který takříkajíc plyne odnikud nikam; jeho
cyklická uzavřenost znemožňující jakýkoli vývin náleží k nejpozoruhodnějším
rysům tohoto díla.
Na Mostecko zasazené Štěstí, které se jistě nevyhne srovnání s podobně
zacíleným Slunečním státem, se věnuje hrdinům postiženým nezaměstnaností a v
důsledku toho i sociálním propadem, přibližuje jejich mentalitu, jejich
způsob uvažování i jednání. Cíleně se soustředí na rezignovanou, vnitřně i
vnějškově ustrnulou existenci svých hrdinů, u nichž se mění jedině roční
období, vzhled ušmudlané, zašpiněné krajiny, která je obklopuje. Postihuje
nikoli hledání, jak z neblahé situace uniknout, nýbrž její přijetí.
Týká se to především Monči (Tatiany Vilhelmová). Kluk jí odjel do Ameriky,
když se tam uchytil, zajistil letenku i pro ni, ale dívka záhy zjistila, že
ji nelze přesadit jinam, že nedokáže změnit své nitro... Vstřícnost a
obětavost, takový je její úděl, neumí přejít mlčky a lhostejně něco, co se
jí bezprostředně dotýká. Proto se stará o svou neukotvenou, rozháranou
kamarádku (Anna Geislerová), kterou pozvolna pohlcuje psychické onemocnění,
proto se ujme jejích malých dětí, byť se nedočká ani náznaku nějakého vděku,
jen hrubosti, podezírání a výčitek.
Monču sice režisér staví do centra dění, k ní se sbíhají další motivické
linie, ale přesto z ní nečiní výsadní dramatický svorník - vedle ní
rozehrává další souběžné osudy a události, které výstižně doplňují
načrtávanou mozaiku. Platí to zejména pro zpola směšného, zpola dojemného
Toníka (Pavel Liška), obývajícího společně se svou tetou (Zuzana Kronerová)
polorozpadlou venkovskou usedlost se všudypřítomným domácím zvířectvem -
právě on nejzřetelněji ovlivní její rozhodování i citovou příchylnost.
Všichni herci přesvědčují o své profesionalitě (i Bolívka a Stašová v rolích
Mončiných rodičů), věrohodně vykreslují mnohotvárné portréty svých postav,
ale jediný Liška dosáhl rozměru jakoby autentického neherectví, on nehraje
svou roli, on se Toníkem výslovně stává, Toník jej prostupuje. Každé gesto,
každý útržek místy se zasekávající mluvy, každý pohled vagabundovitě
zarostlé tváře tvoří součást obdivuhodné kreace, jejíž působivost je
nezměrná.
Štěstí je film, který určitě utkví v paměti, ukazuje odvrácenou tvář
zdánlivé prosperity, zachycuje zlověstně dýmající komíny, stísněné, ošuntělé
byty i jejich vybavení, neútulné podnebí, zimní holomrazy. Sláma nenatočil
sociální drama o lidské bezmoci, jeho hrdiny sužuje hlavně pocit
nenaplněnosti a zbytečnosti. Možná rezignovali na důstojnější hmotné
zajištění, avšak neokoralost srdce jim propůjčuje velké naděje, ať se
ocitnou v jakékoli situaci. Proto režisér klade takový důraz na usmíření -
pojí je s Mončou, Toníkem i Toníkovým otcem, jenž se až v nemocnici usmíří
se sestrou. Lidé si mají odpouštět i vycházet vstříc.
JAN JAROŠ
Foto archiv |