číslo 12 / 2007 |
|
Projekce propastí, stínů a závratí duše Moderní dramatika čerpá z poznatků psychologie a psychoanalýzy poměrně často. Někdy skrytě, jindy toto pozadí své inspirace nezapírá. V současné době jsou na pražských divadelních scénách inscenovány dvě hry, do jejichž syžetu a dramatické struktury se zřetelně vepsalo učení dvou největších psychologů 20. století-
* * * Vertigo - nastudované Alexandrem Minajevem (televizní diváci ho znají ze seriálu Ulice jako Hrihorije Lisečka, hlídače v Království hraček) s herci Divadelního spolku Kašpar - napsal Alexandr Jevgenjevič Stroganov (1961). Autor více než třiceti dramat je původním povoláním psychiatr. Příběh Vertiga, čili „závrati“, je v prvním plánu příběhem lásky Sergeje Jesenina a americké tanečnice Isadory Duncanové, ve druhém pak imaginativním a zároveň psychoanalýzou poučeným jevištním esejem o osudu citlivého tvůrce v době totalitního sociálního inženýrství i o nadčasových pramenech tvorby a sebedestrukce. Na scéně Divadla v Celetné se pohybují tři postavy, všechny skvěle typově obsazené. Jitka Nerudová nějaký čas kvůli roli Jeseninovy druhé ženy dokonce studovala v Duncancentru, a dokáže ji proto sugestivně zpřítomnit i v jejím tanečním projevu. Petr Lněnička sugeruje rozevlátost bohémského básníka a je mu podoben též fyzicky. Nejuhrančivější je ovšem Černý muž. Toho dramatik převzal ze stejnojmenné básně, kterou Jesenin napsal nedlouho před tím, než si sáhl na život. V ní je básníkovým protichůdným alter ego, ve Stroganově dramatu pak archivářem, letcem, komisařem - pod různými mimikry se ukrývajícím Stínem. Tedy tím, co dle Freudova oponenta C. G. Junga člověk vytěsňuje ze svého vědomí a v čem splývá jeho osobní inferno s infernem universa. Obé se podařilo Františku Kreuzmannovi propojit v pozoruhodném výkonu představujícím chladnou manipulativní racionalitu v masce všudypřítomného pomocníka, jakéhosi černého anděla strážce. Emocionální i estetickou sílu inscenace umocňuje scénografie: kostýmy Petry Krčkové a scéna Karla Špindlera, na jejímž horizontu jsou umístěny kovové pláty (při jejich „rozžhavení“ z nich vystupují portréty sovětských vůdců), dokonale propojují časové zakotvení příběhu s jeho nadčasovým vyzněním. BRONISLAV PRAŽAN Foto Divadlo v Celetné |