Vzpomínka
na „George“ Traxlera
Jedním z těch českých umělců, kteří již velmi záhy po „vítězství pracujícího
lidu“ v roce 1948 pochopili, že doma jim už pšenka nepokvete, byl i
skladatel, aranžér, pianista a zprvu též konferenciér Jiří Traxler. Přestože
jeho oslnivá kariéra trvala vlastně jen zhruba dvanáct let, řada jeho
skladeb přežila dodnes, nesporně také díky pamětnickým filmům, které ani
komunisté nedokázali sprovodit z normalizační obrazovky a v nichž některé
„traxlerovky“ stále znějí. Jiří Traxler oslaví 12. března v kanadském
Edmontonu své pětadevadesátiny a jeden z dárků, který jistě nepotěší jen
jeho, má jistý: v historicky cenné a záslužné edici Fonogram, kterou pro
Producentské centrum Františka Rychtaříka a vydavatelství Radioservis
připravuje Gabriel Gössel, právě vyšlo unikátní album Hold Jiřímu
Traxlerovi.
Táborský rodák a absolvent místní Hudební školy Oskara Nedbala měl být
právníkem. Jenže múzické nadání a hlavně setkání s představiteli české
jazzové avantgardy, sdruženými v pražském Gramoklubu, rozhodly jinak. V roce
1935 Traxler zanechal studií, přestěhoval se na Vinohrady a vstoupil do
právě založeného Orchestru Gramoklubu, pro který začal brzy i skládat a s
nímž se prvně dostal do nahrávacích studií. Následovalo setkání s klíčovými
muzikantskými osobnostmi té doby: s Jaroslavem Ježkem a R. A. Dvorským. S
Dvorského nakladatelstvím podepsal pětiletou smlouvu a jeho skladby tak
mohly vycházet tiskem i na gramodeskách, s již těžce nemocným Ježkem dokonce
vyjednával převzetí orchestru Osvobozeného divadla. Jenže přišly mnichovské
události a Ježkova emigrace, a tak začal Traxler blíže spolupracovat i s
Karlem Vlachem, v jehož orchestru se interpretace Traxlerových písní ujímaly
přední zpěvácké hvězdy protektorátních let Arnošt Kavka, Jiřina Salačová či
Inka Zemánková. Hvězdného postavení si však tehdy užíval i sám Traxler,
využívaný také filmem (Eva tropí hlouposti, Sobota, Za tichých nocí).
Po válce přišla svoboda, swingové opojení, ovšem také první symptomy
nadcházejících čtyřiceti totalitních let. Když v roce 1949 zakázal ministr
informací Kopecký bezprostředně po premiéře hudební komedii Moje žena
Penelopa, autor hudby Traxler uprchl do západního Německa a po ročním pobytu
v utečeneckém táboře vycestoval do kanadského Montrealu. K hudbě se bohužel
již nikdy nevrátil. Zpočátku působil v kanadském rozhlase, ale nakonec až do
penze pracoval jako technický ilustrátor a grafik v letecké firmě Canadair.
V důchodu sepsal pro Škvoreckého nakladatelství 68 Publishers své paměti Já
nic, já muzikant a přestěhoval se do Edmontonu, kde žije s manželkou
Jarmilou a spolupracuje s krajanskými spolky.
Právě Čechům a Slovákům žijícím v Kanadě svým způsobem vděčíme za vznik
podstatné části cédéčka Hold Jiřímu Traxlerovi. Před rokem totiž v
posluchárně edmontonské Saint Jean College uspořádali vzpomínkový večer a
zaznamenali Traxlerovy vzpomínky na dětství v Táboře, vznik Gramoklubu,
setkání s Ježkem, Dvorským či Vlachem, které tvoří jakási intermezza alba.
Tím nejpodstatnějším jsou tu však vesměs šedesát a více let staré nahrávky,
jejichž přepisy ze šelakových desek různých značek vycházejí na CD většinou
poprvé. Najdeme tu například dvě Traxlerovy skladby v podání Ježkova Swing
Bandu, raritní už proto, že Ježek natáčel na desky takřka výhradně vlastní
tvorbu, filmovou píseň Opona padá s Jiřinou Salačovou či zřejmě nejslavnější
Traxlerovu skladbu Jedu nocí, kterou sice proslavil R. A. Dvorský, ale zde
je ve verzi pro německý trh a s vokály Allanových sester. Působivou tečkou
jsou Carmichaelovy evergreeny Georgia On My Mind a Star Dust v klavírním
podání Jiřího Traxlera - obě nahrávky dělí neuvěřitelných sedmdesát let...
MILAN ŠEFL
Foto archiv |