Vladimír Karfík,
publicista
Když jsou posluchači rozhlasu na drátě
Nevím, kdo s tím přišel první - na to, aby posluchači rozhlasu telefonovali
do živého vysílání. Jestli to u nás byla až komerční rádia v posledních
patnácti letech, nebo snad regionální stanice. Určitě jsem se s tím nejprve
setkával skrze televizi v amerických filmech, kde v nočních frekvencích přes
mikrofon rozmlouvají utěšovatelé či utěšovatelky s osamělci. Někdy
vstupovali do rozhlasových vln telefonáty i v detektivkách, nejen
v amerických, ale i ve francouzských, když ohrožení či dokonce oběti
rozmlouvají naživo rovnou s policejními komisaři, aby vzrůstalo napětí.
Tenhle fígl, jak přitáhnout posluchače do vysílání, využívá stále více i náš
veřejnoprávní rozhlas, snad proto aby dokázal, pro koho vysílá, a také že
vysílá právě to, co posluchači chtějí slyšet. Stačí si však poslechnout pár
takto koncipovaných pořadů, s výjimkou některých hudebních pořadů Vltavy, a
je jasno: redakce chce sice navázat kontakt s těmi, pro koho svou práci
v rozhlase dělají, jenomže posluchači si tu snahu přizpůsobí své fazoně:
většinou si chtějí poslechnout především sami sebe, a už málo jim záleží na
tom, co říkají - magie hlasu z éteru je příliš přitažlivá.
Telefonující posluchači vstupují do vysílání na několikerý způsob. Nejprve
docela nevinně: citovým výlevem, jak mají rozhlas a ten který pořad, či
přímo osobu na druhé straně u mikrofonu rádi, s jakým zaujetím jim
naslouchají a jak jim děkují za to, že do jejich života přinášejí radost.
Pak méně nevinně: všem, kdo zároveň s nimi poslouchají, totiž musí
připomenout, že se s dotyčným odněkud znají, a nedokážou to smlčet, když už
se jim naskytla taková příležitost. Někdy se telefonát projeví i trochu
namyšleně: chce nachytat lidi z rádia na švestkách (to se někdy stane na
Vltavě), když dá najevo, že ví o něco víc, než o čem je řeč anebo nač jsou
posluchači tázáni - tady ovšem nic ve zlém, v takových hovorech zpravidla o
něco jde.
Nechci se nikoho dotknout, ale většina telefonických hovorů do vysílání
skutečně postrádá jiný důvod, než je samo telefonování a neodolatelné vábení
uslyšet svůj hlas. Obdivuji lidi ve studiu, s jakou trpělivostí,
ohleduplností a taktem na takové hovory reagují, třebaže někdy nedávají
jakýkoli smysl.
Je tu však jedna výjimka, a tou jsou pořady, jež se věnují politickým
událostem, nejčastěji rozhovorům s exponovanými politiky. Tady je zajímavé,
že ač posluchači dobře vědí, že rozhlas jim dává jedinečnou možnost, aby se
svými politiky pravidelně vcházeli do přímého kontaktu a telefonicky jim
pokládali otázky, většinou podlehnou puzení vyslovovat především své názory,
častěji však pouhé pocity. Prokazuje se přitom známá věc, že vůbec není
jednoduché zformulovat a položit otázku, na kterou se dá odpovědět. Praxe
těchto živých vysílání s účastí posluchačů je pak taková, že je teprve na
moderátorovi, aby z telefonátu, který se vlastně na nic netáže, vyloupl
něco, co se může dotazu podobat, aby vůbec bylo nač odpovídat.
Jestliže si stěžujeme na trvale klesající kulturnost politického jednání a
ještě více na nízkou úroveň politického myšlení, pak telefonická účast
posluchačů v politických pořadech mě naplňuje zoufalstvím. Nedivím se, že
před telefonickou částí pořadu se od vyslovených názorů redakce musí
předběžně distancovat. Málokde jinde (snad jenom v poslanecké sněmovně) se
lze setkat s tak primitivním nacionalismem, s nestydatě vyslovovanou
xenofobií, s ideologickou jednostranností, se stranickopolitickou
předpojatostí a někdy až zaslepeností, jež ze všeho nejvíc připomíná
hulvátské chování fanoušků klubových barev. Kde se bere v besedách Radiofora
ten apriorismus ve vztahu k názorům toho, koho považuji za protivníka? Odkud
se bere ta potřeba urážek účastníků diskusí, kteří patří k jiné straně, než
jakou adorují ti, co urážejí?
Vždycky se během těch telefonátů musím ubezpečovat, že tito posluchači přece
nemohou představovat reprezentativní vzorek obyvatel. |