Staří, ale dobří
Peter Lipa: Neponižujme hudbu!
Slovenský
zpěvák, skladatel, aranžér, moderátor, publicista a organizátor hudebního
života Peter Lipa patří ve svém žánru dlouhodobě bezpochyby do první
evropské ligy. Od konce šedesátých let tento rodák z Prešova, vystudovaný
stavební inženýr, kombinuje jakožto „spontánně improvizační typ“ ve svém
vokálním výrazu blues s rockem, jazzem, soulem i popem. Dokladem jeho úrovně
jsou kritiky vesměs vysoce hodnocené nahrávky (z posledních let jmenujme
třeba CD Live in Akropolis nebo Lipa spieva Lasicu), pozvání na četné
prestižní přehlídky po celém světě, ale třeba i to, že je od roku 2001
členem International Jury, která každoročně uděluje ceny European jazz
prize. Letos v květnu čtyřiašedesátiletý Peter Lipa poskytl nedávno rozhovor
autorovi pravidelného vzpomínkového pořadu Staří, ale dobří (vysílá ČRo 2 -
Praha každou sobotu v 17.05).
Kapela Blues Five, v níž jste působil, zazářila na II. československém
beatovém festivalu v pražské Lucerně v roce 1968. Jak na ty okamžiky
vzpomínáte?
Člověk si zpravidla neuvědomuje důležité věci v době, kdy je prožívá.
Jejich význam mu začne docházet až mnohem později. Pro nás to bylo něco
obrovského vystoupit v Praze, v Lucerně - velké vyznamenání a čest zároveň,
ale až dnes vím, že to byl zásadní milník v mé kariéře. Získali jsme cenu
pro objev festivalu a já se tak poprvé dostal na desku, na níž vyšel záznam
některých momentů. Proto bych ani dnes nepodceňoval všelijaké festivaly a
soutěže. Úspěch na nich dosažený může mít pro mladé lidi až životní význam.
Jak vnímáte z dnešního pohledu kouzlo šedesátých let?
Žili jsme tehdy bezstarostně. Zajímala nás jenom hudba, to byl náš život. Až
za dvacet let jsem však docenil, že šedesátá léta byla mimořádnou dobou, a
to nejenom v Československu kvůli takzvanému Pražskému jaru, ale zásluhou
velikánské celosvětové kulturní vlny, která přešla navzdory „železné oponě“
i naše hranice. Měli jsme tedy stejné pocity jako naši vrstevníci třeba
v San Francisku nebo v Londýně. Nevím, kde ta vlna vznikla, možná přímo
v nebi. Vzpomínám na šedesátá léta jako na etapu života, v níž jsem toho do
svých buněk, do svých krvinek nejvíc vstřebal. Mám pocit, že až do dnešního
dne využívám energii, kterou jsem tehdy získal.
Kdybyste měl vybrat ze své paměti nějakou jednotlivost, která vám přibližuje
atmosféru šedesátých let, co by jí bylo?
Hrál jsem v roce 1969 v bratislavském Véčku v reformované kapele New Blues
Five, která už měla dvojnásobné dechy, a přišel se na nás podívat jeden
mladý Američan, který tehdy u nás studoval slovenskou lidovou hudbu a
folklór. A po koncertu nás velmi chválil a říkal nám, že hrajeme jako Blood,
Sweat and Tears. My jsme tím srovnáním byli téměř šokováni. Pak jsme se
s tím Američanem spřátelili, vyšlo najevo, že on je amatérským muzikantem, a
delší dobu jsme si ještě dopisovali. Ale ta poznámka ohledně Blood, Sweat
and Tears byla úžasná a vyvolává ve mně dodnes příjemné pocity.
Je vám jako bluesovému zpěvákovi tato hudba bližší v podání amerických
bluesmenů, otců-zakladatelů, nebo jeho britská verze šedesátých let? V tom
druhém případě mám na mysli například kapely Animals či Spencer Davis Group.
Shodou okolností s těmi dvěma kapelami, které jste jmenoval, jste se trefil
do černého. Jenže předně musím zmínit Ray Charlese, který blues dělal jinak,
po svém, ale fantasticky. Je pravda, že ti Angličani blues prodávali
v podobě aktuální, rockové, často i popové. A jejich prostřednictvím jsem se
dostal k blues hlouběji.
Inklinoval někdo z vaší rodiny k muzice? Byl někdo ve vašem okolí, kdo by
vás - obrazně řečeno - vzal za ruku a přitáhl k blues nebo jazzu?
Ne, v rodině nebyl vůbec nikdo, kdo by se hlouběji orientoval v hudbě. Měl
jsem kamarády, kteří byli ale pouze nadšenými posluchači. Ty hudební
informace, jak se co má dělat, jsem získal až mnohem později od kolegů -
muzikantů. A tady musím zdůraznit, že jsem si k sobě vždy vybíral muzikanty
lepší, než jsem já, abych se od nich mohl něco naučit.
Teď se odvolám na vaši těsnou autorskou spolupráci s Milan Lasicou. Jste
spolu v otázce vnímání muziky na stejné nebo velmi příbuzné vlně?
Život přináší nové impulsy. V současnosti existuje kupa zpěváků, kteří
vychází z nějaké tradice, ale snaží se ji zpracovat po svém. Přiznám se, že
nejsem úplně dokonale obeznámen s tím, co má Milan z historie jazzu rád. Oba
jsme měli trochu jiné přítoky hudebních impulsů. Myslím si však, že v hudbě
si jednoznačně rozumíme. Oba umíme vychutnat to, co je dobré, a pojmenovat
to, co je špatné. Já jdu trochu dál, protože jsem muzikant, a tak zkoumám
cestičky a vedlejší proudy, které jsou pro Milana nepodstatné. Kdybych měl
být konkrétní, tak třeba už zmíněná kapela Blood, Sweat and Tears zřejmě
Milana nezajímala, kdežto pro mě byla velmi důležitá.
Na americké internetové encyklopedii All music guide jste veden jako český
zpěvák. Vzpíráte se tomu označení?
Už jsem si na to zvykl. Tak jako my příliš neovládáme zeměpis Spojených
států amerických, tak se Američani většinou nevyznají v tom evropském. Touto
informací jste mě ale překvapil. Nevadí mi to, a dokud to někdo neopraví,
budu rád českým zpěvákem.
Delší čas jste pracoval jako rozhlasový hudební redaktor. Vyhovuje vám
v současnosti jako posluchači nějaká rozhlasová stanice?
Bohužel, žádná. A komerční rádia už vůbec ne. Možná jsem starosvětský, ale
hudbu nechci vnímat jako kulisu, neboť to považuji za její ponížení. Já za
hudbou vidím nějaké lidi, kteří ji vymysleli, seděli ve studiu a snažili se
ji co nejlépe natočit. Posluchač si zaslouží kvalitní informaci o tom, co
poslouchá, aby ho to nějak vedlo a třeba i posunulo k zamyšlení, proč se mu
určitá hudba líbí.
JIŘÍ KASAL
Foto Aleš Otýpka |