Host do domu
Od mlátičky k družicové navigaci
Josef
I. poslal 18. ledna 1707 českým stavům reskript s pokynem, aby vyhověly
žádosti Christiana Josefa Willenberga a vytvořily tomuto slezskému rodáku a
zkušenému staviteli opevnění podmínky pro vzdělávání dvanácti lidí v umění
fortifikačním. Toto datum se pokládá za den vzniku Českého vysokého učení
technického v Praze (ČVUT) a tudíž letos uplynulo už 300 let od jeho
založení. ČVUT je tak nejstarší vysokou školou technického směru ve střední
Evropě a není divu, že je oslavám jeho výročí věnována velká pozornost. Mimo
jiné i proto nedávno navštívil Hosta do domu Českého rozhlasu 2 - Praha
prof. František Vejražka, prorektor ČVUT pro vnější vztahy, který má oslavy
na starosti a ve své odborné praxi se zabývá družicovou navigací.
Oslavy 300. výročí jsou rozsáhlé, začaly už koncem loňského roku a stále
pokračují, jaký význam mají pro samotné ČVUT?
Někdy nám bývá předestíráno, že si děláme reklamu, abychom přijali hodně
studentů, ale musím říci, že o studenty nemáme nouzi. Oslavy jsou přirozenou
připomínkou našich kořenů především pro naše pracovníky i studenty, upevňují
pocit jejich sounáležitosti se školou a přispívají k tomu, aby všichni táhli
za jeden provaz, což je velmi důležité. Stává se totiž, že jednotlivé
fakulty ČVUT i jejich katedry se jaksi opevňují jedna vůči druhé kvůli
rozdělování prostředků. Ale pro studenty je potřebné to, čemu říkáme
horizontální prostupnost: například stavitel dnes potřebuje často vědět něco
o elektrotechnice či o strojařině a my usilujeme o to, aby si jednotlivé
fakulty a katedry uměly navzájem přátelsky vyhovět.
Co vás osobně přivedlo ke studiu na ČVUT?
V Cholticích u Pardubic, v malém městečku, kde jsem prožil nejútlejší
dětství, měl svou dílnu elektrikář pan Salfický. S mým tatínkem, který byl
učitelem, hrávali divadlo, takže jsme k němu často chodívali. Když jsem
klukovskýma očima viděl „takový ten domeček s motorem k mlátičce“, moc se mi
to líbilo! Ve třech letech mi pan Salfický věnoval motorek s
transformátorkem a tatínek mi k tomu udělal skříňku se světýlky… Dalším
podnětem bylo pardubické letiště, kde po válce ležely vraky letadel a my
jsme v nich hledali různé vypínače, přepínače a podobné věci. To všechno mě
dovedlo k elektrotechnice a ke studiu na pardubické průmyslovce, která byla
díky Tesle hodně zaměřená především na radiotechniku. Původně jsem tedy
radiotechnik a byl jsem šťastný, když jsem se dostal na ČVUT.
Původně jste se věnoval radarům, jak jste se posléze dostal k družicové
navigaci?
Po škole jsem zůstal na fakultě u doc. Svárovského, významného odborníka
v oblasti radarů. Dokonce jsme se v šedesátých letech se dvěma kolegy
věnovali počítačovému zpracování signálů radarů, ale potíž byla v tom, že
radar je velké nákladné zařízení, které na škole nebylo k dispozici.
Navigaci mi do cesty přinesla náhoda: když jsem v sedmdesátých letech za
trest učil programování, přišli za mnou dva lidé a ptali se, jestli bych
uměl spočítat nějakou polohu. Nebyl to problém, spočítal jsem ji a pak se
ukázalo, že výpočty byly pro systém Omega, který se tehdy zaváděl v
Československých aeroliniích. Byl to první celosvětový systém navigace. Jak
to tak v životě asi bývá, pro nás to byla v podstatě jednoduchá věc:
počítali jsme polohu a porovnávali, co měří nové zařízení Omega. Na základě
našich výsledků pak mohl výrobce zpřesnit navigaci v Evropě: původně byly
chyby kolem dvaceti kilometrů, což bylo mnoho a nakonec se zmenšily pod
kilometr, což bylo v sedmdesátých letech dostatečné. Dodnes toto považuji za
nejlepší výsledek svého profesního života...
To už se jednalo o družicovou navigaci?
Ne. Někdy na začátku osmdesátých let hledal tehdejší Výzkumný zkušební a
letecký ústav pro letadlo L 410, resp. 610 nějakou rádiovou navigaci. Chtěli
Omegu, ale my jsme věděli, že by to nebylo nejlepší řešení. V tehdejší
atmosféře studené války jsme bohužel neměli přístup k literatuře o družicové
navigaci, která se v té době začala vyvíjet: systém GPS vznikl rozhodnutím
vlády Spojených států v roce 1973, někdy v polovině sedmdesátých let létaly
první družice a teprve od roku 1995 je v plném provozu. Takže tehdy to byla
nová technologie a my pro nedostatek informací začali stavět přijímač pro
úplně nevhodný námořní družicový systém TRANSIT, který byl v té době
v provozu. Ale nakonec jsme přeci jen byli krok před tím, co se po nás
chtělo: vyvinuli jsme - ze začátku spíš jako amatéři - přijímač družicové
navigace GPS, pak společně s podnikem MESIT v Uherském Hradišti dokončili
vývoj a předali přijímač do výroby. V letech 1990 a 91 se vyrobilo několik
kusů pro letadla L 410 naší armády.
V současnosti dokončujete šestiletý grant Ministerstva dopravy, který se
týká zavedení projektu Galileo v České republice. O co se jedná?
Jde o to vytvořit v ČR podmínky pro zavedení připravovaného evropského
systému družicové navigace. Grant měl pět pilotních projektů a jedním z nich
bylo např. použití Galilea pro řízení silniční dopravy. Všichni to známe:
když je někde semafor, nadáváme, že akorát brzdí dopravu... Když ovšem bude
mezi vozidly normálního provozu tzv. plovoucí vozidlo, které má přijímač,
takže ví, kde přesně je a jak rychle jede či kde stojí, může dávat signály
ústředně řídící semafory tak, aby byl provoz plynulý. Nebo když jede autobus
a je před ním šňůra aut, dá se mu díky tomuto systému umožnit hladký
průjezd. U tramvají je to dnes běžné, ale u autobusů to není tak snadné.
Totéž platí pro rychlá vozidla záchranné služby, příp. hasičů. Skupina prof.
Přibyla z našeho týmu vyzkoušela tento systém v Praze na křižovatce na
Barrandovském mostě a taky na pěti křižovatkách ve Zličíně a jejich výsledky
jsou velice překvapující! Ukazuje se, že lze ušetřit spoustu času řidičům a
také hodně pohonných hmot. A šetří se životní prostředí.
Jakou máte zkušenost se studenty, kteří s vámi spolupracují na různých
projektech?
Patřím k těm kantorům, kteří si myslí, že student je to první, co ve
škole máme, což ale nemyslím podbízivě. Když se studenti vhodně
zainteresují, je to úžasná síla, protože mají výborné nápady a dobré
organizační schopnosti. A když se studenty podaří podchytit v
určitém předmětu a získat je pro spolupráci, je to výborné. Velké
zadostiučinění jsem pocítil díky našim studentům už víckrát, především
v zahraničí, například když v Mnichově vysvětloval náš doktorand ctěným
kapitánům západního průmyslu, jakou chybu mají ve svém výrobku... Obecně si
myslím, že u nás máme vzdělávání na velice dobré úrovni.
ZUZANA VOJTÍŠKOVÁ
Foto archiv autorky |