číslo 16 / 2007 |
|
Když se opona Vinohradského divadla otevře… Vstupní scéna současného nastudování Wildeova Ideálního manžela ve Vinohradském divadle možná leckoho trochu zaskočí. Před diváky se neotevře aristokratický salon, ale spustí se liják - proč ne, jsme v Londýně, ale co znamená stínový obraz lidí schovávajících se před deštěm pod portálem velké budovy v pozadí? Skoro to vypadá jako úvodní scéna Shawova Pygmaliona! Ale nepřichází květinářka, nýbrž anglický dandy - Wildeův vikomt Goring v podání Jiřího Dvořáka, který do správného salonu během pár minut vstoupí… Pro inscenace režisérky Jany Kališové je příznačné, že nepostrádají vnitřní logiku a opodstatnění každého detailu, takže jen stěží lze předpokládat, že úvodní živý obraz je jen náladovým ornamentem a nemá hlubší smysl. A když se v salóně Chilternových rozběhne společenská konverzace, skutečně máte pocit, že tu dochází k lehkému stylovému posunu od estéta Wildea ke kritickému ironiku Shawovi. Vinohradští herci nenechají bonmoty padnout k zemi, ale také je nenechají vyšumět beze smyslu. Bravurně si s nimi pohrává zvláště Jiří Dvořák, jenž herecky vévodí celé inscenaci. Jeho Goring je neodolatelný švihák, který pod dobovou pózou povrchního cynika s virtuozitou provětrávajícího společenské manýry skrývá kupodivu pevný charakter. Podobně nepřehlédnutelná je tu i postava Lady Markbyové, která v podání Hany Maciuchové přímo zazáří: není omezenou stárnoucí žvanilkou, ale vtipnou glosátorkou společenského dění. Podobně téma korupce a nečestnosti politiků tentokrát není jen záminkou pro komické a milostné zápletky, ale zvláště v první polovině párkrát zazní aktuálním tónem. I když - přiznejme si, že hra je příliš idylická na dnešní dobu: provinilý politik Chiltern (hraje ho Jan Šťastný) nepodlehne vydírání paní Cheveleyové (tentokrát méně přesvědčivá Zlata Adamovská) a ač neví, že ho Goring zničením kompromitujícího dopisu před skandálem zachránil, pronese v parlamentě řeč, které vyděračka chtěla zabránit a která může znamenat konec jeho politického postavení i ztrátu milované ženy. (Takovou morální zásadovost u našich politiků nelze očekávat.) Přitom právě toto místo poněkud zaniklo. Škoda, Shawovo předznamenání do konce inscenace nevydrželo. Ale nelze si nevšimnout, že si režisérka s poněkud zaprášenou předlohou poradila se ctí a připomněla i špetku její někdejší provokativnosti. *** Ideální manžel ovšem byl už druhou premérou letošního jubilejního roku divadla (dostavěno a otevřeno před 100 lety). Zahájila ho americko-italská komedie Joea DiPietro Familíe aneb Dědictví otců zachovej nám, pane, s tématem osamostatňování dospělých dětí, které bývá pro starší generaci vždy více či méně bolestné. V tomto případě jde o rodinu italskou a vztah prarodičů a hýčkaného vnuka (hraje ho Michal Novotný), takže více bolestné. Hra nabízí vděčnou hereckou příležitost čtveřici hereckých seniorů, ale zároveň je místy až neúnosně melodramatická. Režiséru Martinu Stropnickému se v první půli celkem daří nad sentimentem předlohy vítězit zvýrazněním absurdity rodinných debat. Žel, autor hraje na city místy až přes míru. Ze seniorských postav působí nejpřesvědčivěji Ilja Racek v roli tvrošíjného nahluchlého Franka, Jiřina Jirásková velmi důstojně projde všemi proměnami starostlivé Aidy, i když ji autor vystaví nejedné zkoušce, včetně nastavovaného konce. Hůř jsou napsané postavy druhé babičkovsko-dědečkovské dvojice, ale Jana Hlaváčová i Petr Kostka přesto s pěčlivě odstíněnou humornou nadsázkou vytvoří zajímavé a životné figury. - Inscenace jistě nebude mít nouzi o diváky, jenže neočekáváme od Vinohradské scény nejen kvalitní herecké výkony, ale i náročnější dramaturgii? VÍTĚZSLAVA ŠRÁMKOVÁ Foto Pavel Nesvadba |