číslo 17 / 2007 |
|
Ferlinghetti - dobře utajený malíř
Co se týče Ferlinghettiho tvorby malířské, jeví se být - jakkoli nám byla dosud skryta - čímsi důvěrně známým, alespoň pro ty, kteří jsou obeznámeni s autorovou poezií. Jako by šlo o její „ilustraci“; ovšemže ilustraci kongeniální, jejímž autorem může být jen samotný básník. Vzpomeňme, jakkoli z jiného poetického soudku, na kresby Jeana Cocteaua či Henriho Michauxe, jež jako by byly spolu s básněmi výrazem jediného uměleckého gesta. Ve Ferlinghettiho případě je však výrazově interpretační kresba nahrazena expresívní malbou, příznačnou pro padesátá léta, v nichž byla rozvíjena jeho generačními současníky z řad amerických abstraktních expresionistů v čele s Willemem de Kooningem. Ferlinghettiho malby však netendují k abstrakci, jejich spontánní, gestický rukopis ústí ve zkratkovitou, až náznakovou figuraci, skrze niž zrychleným, asociativním procesem básnické zkratky umělec nazírá a nazývá jevy, které si zaslouží být tematizovány. Ferlinghettiho výrazivo básnické je tak prostoupeno výrazivem výtvarným: kresby jsou obohaceny slovy či celými verši, které bezprostředně reflektují současný stav básníkova empaticky kritického pojetí rozličných, většinou celospolečenských jevů. Opakujícími se motivy zůstávají láska a sex, sociální práva a ekologické problémy, stejně jako útoky na pragmatismus a materialismus globálního establishmentu, jakož i na americkou, především válečnou, politiku. Připomeňme ve zkratce, že básník, jež za druhé světové války sloužil v americkém námořnictvu a stal se velícím důstojníkem během invaze v Normandii, získal později (spolu s doktorátem na pařížské Sorbonně) široký rozhled po světové poezii. V roce 1953 založil legendární knihkupectví a vydavatelství sanfranciských beatniků City Lights Books, po knižním vydání Ginsbergovy básně Kvílení byl zatčen a obviněn z obscénnosti. V celém svém dalším dlouhém životě zůstal společensky a sociálně angažovaným pacifistou, obdivovatelem kubánského revolučního vystoupení Fidela Castra, bohémem, jenž sám sebe dodnes považuje za anarchistu. Jeho protest má (u umělce ostatně jedině případnou) podobu nikoli politického angažmá, ale nepřestajného provokujícího gesta. Výstava představuje vedle osmdesáti maleb a kreseb na papíře i několik velkoformátových obrazů na volném plátně, vesměs pocházejících z období od roku 1978 až po současnost. Je doplněna biografickou expozicí a připomínkou básníkovy návštěvy v Praze v roce 1998, jakož i několika audiovizuálními záznamy, dokládajícími jeho záviděníhodnou psychickou formu, skrze níž dokáže spojit reflexi a provokaci vnějšího světa s vnitřní pohodou. JAROSLAV VANČA Foto archiv |