číslo 17 / 2007 |
|
Jana Jirátová, studentka Osmdesát minut jednoho hloupého sporu
Proces o oslí stín v režii Ivana Chrze ukazuje, jak lidé dokáží z komára udělat velblouda a svou tvrdošíjností, sobectvím a malicherností zničit život nejen sobě. Hra není pestrá jen množstvím aktuálních otázek, ale i počtem hereckých hlasů. Na její realizaci se podílelo takřka čtyřicet hereckých osobností. Protagonisty ztvárnili Václav Vydra (jako bohatý a bezbožný zubař Struthion, zastánce pokroku a moderního názoru) a Jiří Lábus (v roli věřícího oslaře, ziskuchtivého a sobeckého chudáka Anthraxe). Jan Kanyza zas věrně zobrazil postaršího, prací již unaveného soudce, který je ve většině případů pro smír, neboť je nerozhodný a nikdy neví, na čí stranu se postavit. Za zmínku stojí také ženy oslaře a zubaře. V procesu hrají velkou roli - stávají se hybateli i tlumočnicemi strastí svých mužů. Herecky a prostorově významnější je Krobyle, žena Anthraxova. V podání Simony Stašové zprvu působí jako uťápnutá husička, která ale s přibývajícím dějem nabývá sebevědomí a získává mužův respekt. V procesu nevidí žádné vyhlídky, poctivě se prý vyhrát nedá, proto vymyslí plán - proces povýší na otázku náboženství, zapojí do něj velekněze Strobyla. V závěru mění Simona Stašová polohu bojovné ženy za roli odevzdané a zubožené manželky, jejíž osud končí v otroctví. Jedna postava, jedna herečka, přesto několik výrazných a zajímavých hlasových poloh. Pavel Minks svou dramaturgií, Ivan Chrz režií a neopomenutelný Michal Rataj citlivou volbou zvuků a hudby vytvořili zábavný, gradovaný příběh s mnoha tragikomickými scénami a dokázali mu dát - mimo jiné i použitými výrazovými prostředky (medializace procesu stylem dnešních médií, závěrečná apokalypsa v podobě válečného útoku apod.) - punc aktuálnosti. Publikovaný text vznikl v semináři rozhlasové kritiky, pořádaném katedrou divadelní vědy FF UK Praha. Je redakčně upraven a vztahuje se ke hře Friedricha Dürrenmatta Proces o oslí stín. Český rozhlas 3 - Vltava ji v premiéře vysílal 11. listopadu 2006. Foto Jarka Šnajberková |