číslo 21 / 2007 |
|
Staří, ale dobří Na začátku byla Bláznivá láska Album Bláznivá láska vyšlo před několika měsíci záslužnou péčí Producentského centra Františka Rychtaříka a shrnuje písničky zpívané mladičkým Václavem Neckářem dílem česky, dílem anglicky. Natáčel je v západočeském rozhlasovém studiu v době, kdy se v prostředí plzeňské Alfy teprve chystal k prvním krůčkům na své cestě na výsluní. Přestože se narodil v Praze (23. října 1943), mládí prožil v severočeském Ústí nad Ladem, kde vystudoval střední školu. Hudba a divadlo byly součástí rodinného života Neckářových. Otec jako zpěvák a tanečník dokonce absolvoval dvě sezony v Osvobozeném divadle, maminka byla hospodářskou ředitelkou opery v Ústí nad Labem. Nelze se tedy divit, že Václav už jaké dítě zpíval v operním sboru. Zkoušel se dostat na DAMU a po neúspěchu na nějaký čas zakotvil jako elév v divadle v Mostě. Mezi léty 1964 až 1965 už se objevil v plzeňské Alfě s ústřední tvůrčí osobností Bohuslava Ondráčka. Následující povídání s Václavem Neckářem (i se vstupy o šest let mladšího bratra Jana) se vztahuje právě k albu Bláznivá láska, kterému byl věnován i jeden z pravidelných pořadů cyklu Staří, ale dobří (ČRo 2 - Praha, sobota v 17.05).
Jaká
písnička z archivního kompletu Bláznivá láska vás po letech nejvíce
překvapila a jaké vzpomínky vás k těm písničkám, které jste v Plzni točil,
váží?
Začínal jste jako dítě v opeře. Co bylo tím impulsem, který vás přivedl
k rokenrolu? Byl to opravdu zážitek z koncertu Evy Olmerové doprovázené
kapelou Mefisto? Jan Neckář: Vašku, ty jsi ale Crazy Love taky zpíval dobře. Když jsem byl na vojně a ty jsi už byl plzeňská hvězda, pozval jsi mě na svůj recitál Almara Revue. Byl to jeden z posledních koncertů, než jsi odešel do Rokoka. Ten koncert se konal v Karlových Varech. Sál byl přeplněn a tebe doprovázela Jazzová skupina divadla Alfa, což byl vlastně krycí název pro bigbít, který tenkrát neměl na růžích ustláno. Mimochodem - hrál v něm Pepa Kolín, skvělý saxofonista, který později třeba pro Karla Zicha napsal hit Měla na očích brýle. No a tam jsi Crazy Love musel zazpívat také třikrát, a nejenom ji, takže koncert trval nakonec tři hodiny. Už tehdy bylo jasné, že Alfa je pro tebe malá. Album Bláznivá láska obsahuje kromě jiných i písničku Jen tak, kterou už v šedesátých letech chválil Jiří Černý ve své knize Zpěváci bez konzervatoře. To byl takový hezký český šanson a vlastně první písnička, kterou mi Boban Ondráček umožnil natočit. A zároveň to byl první text, který pro mě napsal Honza Schneider. Jezdíval pravidelně do Alfy a pro mě pak složil písničky například v poláčkovské hře Edudant a Franci Mor. A tak pěkně a často o mně mluvil v pražském rádiu, až mě Josef Vobruba pozval na konkurz ke spolupráci s Tanečním orchestrem Československého rozhlasu. A potom následovalo už angažmá v divadle Rokoko. Ale ještě bych se rád vrátil k té písničce Jen tak. Zanedlouho, bylo to v roce 1967, ji vydal Supraphon na desce písní a veršů Bohuslava Ondráčka a Jana Schneidera. Tam byly ale stěžejní jiné skladby - Oh, baby, baby s Martou Kubišovou a Helenou Vondráčkovou nebo Volám déšť s Waldemarem Matuškou. Když jste zmínil přechod z Plzně do Prahy, možná by mělo být zmíněno, že vaším prvním velkým hitem, kterým jste se v rámci domácí pop music etabloval, byla píseň Ze soboty na neděli. Mám však pocit, že krátce před vámi ji už zpíval Inkognito kvartet s Věrou Nerušilovou. To je pro mě nová informace. Ale musím zdůraznit, že je to rozhlasový hit v pravém slova smyslu. Autoři písničky Mojmír Smékal a Ivo Fischer byli profesí rozhlasáci. Jan Neckář: Pokud vím, bratře, původně tu písničku měl nazpívat Waldemar Matuška, ale jak jsi s oblibou vždycky říkal: „Nějak ho nemohli sehnat, a tak pozvali mě...“ Natáčel jste pak ještě někdy v plzeňském rozhlase? Ano, zhruba po pětadvaceti letech. A byla to velmi příjemná spolupráce na projektu Nové zpěvy vánoční aneb Štědrý den Dona Quijota. Bylo to jakési rockové oratorium - parafráze středověkých vánočních her. Hudbu složil vynikající muzikant a také dobrý kamarád Petr Přibyl a text napsal Jaroslav Vanča, který použil jednu báseň Jaroslava Jakoubka Postludium. Myslím, že to je zajímavá deska, i když bohužel ne úplně doceněná. JIŘÍ KASAL Foto archiv |