I starší mají právo na svou hudbu
Zpěvák
Josef Sochor, který letos v březnu oslavil sedmdesáté narozeniny, navazuje
na způsob interpretace hvězd české populární hudby pozdních padesátých a
raných šedesátých let – Jiřího Vašíčka, Rudolfa Cortéze, Jiřího Poppera,
Richarda Adama a dalších. Stále pilně koncertuje a natáčí desky, které jsou
velmi vlídně přijímány zejména starší generacií Josef Sochor poskytl
v českobudějovickém studiu Českého rozhlasu bilanční rozhovor autorovi
pravidelného vzpomínkového písničkového pořadu Staří, ale dobří (vysílá ČRo
2 – Praha každou sobotu od 17.05).
Jaké byly vaše pěvecké začátky?
Narodil jsem se na Pelhřimovsku v obci Veselá, v rodině rolníka. Jak tehdy
bylo zvykem, skoro v každé vesnici byl divadelní a hasičský spolek. Moje
maminka, ač prostá venkovská žena, krásně zpívala a velmi dobře hrála
divadlo. Tatínek byl muzikant a člen hasičského sboru. Myslím si, že jsem po
obou rodičích zdědil muzikální a pěvecké geny i lásku k hudbě. Jako malý
kluk jsem si zpíval spolu s maminkou doma i na poli, ale teprve na měšťanské
škole v Počátkách objevil moje pěvecké nadání pan učitel Rafl. Začal jsem
zpívat ve školním souboru a záhy jsem se stal jeho sólistou. Start do
dalšího života jsem neměl vůbec lehký. Přičiněním všemocné strany jsem se po
roce 1948 stal z normálního vesnického kluka synem kulaka. Následkem toho
jsem po ukončení měšťanské školy nebyl připuštěn k dalšímu studiu a mohl
jsem si „svobodně“ vybrat mezi povoláními tavič, zedník, tesař nebo krmič
vepřů. Ředitel školy mamince poradil, abych se šel učit do Východočeských
chemických závodů Rybitví, protože chemie prý má budoucnost. Na tamějším
učilišti jsem už zpíval v pěveckém souboru jako sólista. Tady jsem poprvé z
reproduktoru uslyšel orchestr Karla Vlacha se zpěvákem Rudolfem Cortézem – a
ta hudba mi hned a nadosmrti učarovala. Po vyučení jsem nastoupil do závodu
v Rybitví jako laborant, začal jsem studovat večerní chemickou průmyslovku a
od července 1954 jsem začal zpívat v hotelu Zlatá štika v Pardubicích
s tanečním orchestrem.
Pamatujete si na první vystoupení před televizními kamerami?
V roce 1956 vyhlásil Československý rozhlas a Československá televize
soutěž Hledáme nové talenty. Měl jsem za sebou již dva roky zpívání
s tanečním orchestrem, a tak jsem se přihlásil. Nakonec jsem se dostal do
skupiny čtrnácti finalistů. Byli mezi nimi například i Judita Čeřovská či
Miroslav Šuba. Sedm zpěváků zpívalo s orchestrem Karla Krautgartnera a sedm
– patřil jsem mezi ně – s velkou kapelou Zdeňka Bartáka. Finále prvního
ročníku soutěže Hledáme nové talenty se konalo 11. června 1957 na zimním
stadionu v Praze na Štvanici a živě je přenášel rozhlas i televize. Cesty ke
slávě bývají různé a jsou dlážděny penězi a známostmi. Já jsem neměl ani
jedno. Odzpíval jsem písničku autorů Siváčka a Dvořáka Je máj jak nejlépe
jsem uměl, ale už předtím jsem si všiml, že pro vítěze jsou připraveny zlaté
dámské hodinky Poběda, takže jednoduchou dedukcí jsem přišel na to, že vítěz
nebude asi chlap, ale žena. Ale ouha, chybička se vloudila. Ten večer,
naštěstí pro mě, nerozhodovala jen porota, ale ještě celý stadion, naplněný
diváky k prasknutí. Ti lidé mi tleskali po skončení písničky asi čtvrt
hodiny. Byl to můj nejkrásnější životní zážitek. Do smrti na ten večer
nezapomenu. Takže zlaté dámské hodinky jsem nakonec dostal já, Judita
Čeřovská se umístila jako druhá a třetí byl pozdější hlasatel
Československého rozhlasu Jaroslav Čmehyl.
Proč jste se nakonec nestal profesionálním zpěvákem?
Musím se vrátit k roku 1952, kdy jsem se vydal do učení. Týden po mém
nástupu do učiliště mi zemřel tatínek. Při pohřbu jsem mu nad hrobem slíbil,
že budu řádným člověkem, že se postarám o maminku, jejího starého otce a dva
mladší bratry. Proto jsem za každou cenu chtěl dosáhnout vzdělání a zpívání
jsem si hýčkal jako celoživotní lásku. Navíc v roce 1957, kdy jsem vyhrál
pěveckou soutěž, neexistovali žádní manažeři a já jako venkovský kluk jsem v
džungli podrazů a závisti, která panovala v „estrádním umění“, neuměl
chodit. Ale hlavním důvodem byla zodpovědnost a vztah k rodině.
Jak šel dál váš život s hudbou a písničkami?
Zůstal jsem v Pardubicích a dál zpíval po kavárnách a estrádách. V letech
1958 a 1959 jsem si odskočil do Brna, kde jsem zpíval s orchestrem Jožky
Karena a natočil několik písniček v brněnském rozhlase. Nadále jsem však žil
v Pardubicích, tam jsem se také oženil. Natáčel jsem i v rozhlasovém studiu
v Hradci Králové. V té době jsem začal s psaním textů. Po okupaci v roce
1968 jsem kvůli svému postoji postupně přišel jak o možnost natáčet, tak o
zaměstnání. Naštěstí mi nezakazovali veřejně vystupovat, a tak mi moje
láska, zpívání, pomohla překonat další rány osudu.
Po roce 1989 jsem začal podnikat a zpívání v kavárně jsem pověsil na hřebík.
Teprve když podnik začal prosperovat, vrátil jsem se ke své lásce a splnil
si dávný klukovský sen – zazpívat si s orchestrem Karla Vlacha, u
dirigentského pultu už ale stál Jaroslav Dřevikovský. S touto báječnou
kapelou jsem v roce 1996 natočil své první CD s názvem Ptám se já. Potom
následovala další dvě CD: Na křídlech vzpomínek s Yvettou Simonovou a Čekám
dny sváteční s Pavlínu Filipovskou. Pak vznikly desky s Českou švitorkou,
studiovým orchestrem Mirka Klempíře a další projekty. Ke konci loňského roku
mi vydavatelství Česká muzika vydalo soubor osmi CD i DVD s názvem Země,
odkud přicházím. V březnu tohoto roku mi vyšlo dvojalbum Cesta s písničkou,
kde je 32 písniček s mými texty. V současné době spolupracuji se Zdeňkem
Troškou a Jaroslavem Suchánkem v jejich pořadu a podle časových možností
zpívám na různých jiných akcích.
Vedle taneční hudby zpíváte i dechovku. Jak lze obojí spojit, aniž
byste přenášel návyky ve výrazu z jednoho stylu do druhého?
K dechovce jsem vlastně přišel až v polovině devadesátých let, kdy jsem s
Českou švitorkou pro Supraphon natočil dvě tanga. V oblasti dechové hudby si
vybírám hlavně zpěvné písničky, u kterých se dá některá nota protáhnout či
zkrátit, a tím písnička dostane úplně jiný náboj. Nejsem sám, kdo si
od tanečních písniček odskočil k dechovce či lidové písničce. Vždyť Josef
Zíma, Jožka Černý, Milan Černohouz a mnozí další začínali jako zpěváci
tanečních písniček. Jsem přesvědčen, že lidové písničky mají své kouzlo a že
se toto podání vůbec netluče se stylem a výrazem tanečním. Hudba je pouze
špatná a dobrá.
Každý zpěvák má ve svém repertoáru několik písniček, které jsou zvlášť
blízké jeho srdci. Jaké to jsou ve vašem případě?
V mém případě jsou to písničky ze swingové éry – hlavně orchestru Glenna
Millera. Dále jsou to pomalejší písničky jako Valčík na rozloučenou, Cesta
rájem, Země, odkud přicházím, Poslední waltz, Ze známých důvodů... Je
zajímavé, že z těch pomalých jsou to většinou písničky v rytmu waltzu.
Jeden sen – zpívat s orchestrem Karla Vlacha – se vám splnil. Máte ještě
nějaký?
Jaké
pěvecké sny se splnily více než měrou vrchovatou. Mám to štěstí, že jsem
našel pokračovatele ve dvanáctiletém vnukovi Patrikovi, se kterým jsem již
natočil dvě dueta. Dá se bez nadsázky říci, že je to skoro můj věrný obraz z
klukovských let. A co si přát na závěr? Snad aby se naše rozhlasová a
televizní media konečně umoudřila a dala prostor všem krásným písničkám a
zpěvákům bez ohledu na jejich stáří. Vždyť dvě třetiny naší populace jsou
středního a staršího věku a snad si zaslouží, aby se hrála i muzika lahodící
jejich uchu.
JIŘÍ KASAL
Foto archiv |