číslo 30 / 2007 |
|
Edith Piaf: sólo pro Marion Cotillardovou Filmové drama Edith Piaf sklízí po svém uvedení na letošním Berlinale úspěch za úspěchem a s poměrně slušným ohlasem se promítá také u nás. Nepochybně je to způsobeno jak přetrvávajícím zájmem o výpravné snímky s kontroverzním, všeobecně známým hrdinou, tak hudební složkou filmu – v průběhu 140 minut zaslechneme více či méně dlouhé úryvky ze tří desítek nahrávek šansoniérky, která je ve svém dodnes žádaném žánru nedostižným vzorem. Existují však i další důvody vlídného přijetí titulu, kterým na sebe dosud nejvýrazněji upozornil teprve čtyřicetiletý francouzský režisér Olivier Dahan: především samotný zpěvaččin příběh, který – jistě i proto, že je zčásti zatížen mýty – dokáže dodnes dojmout i ty nejotrlejší.
Jak vidno, jen málokterá hvězda showbyznysu by mohla svým životopiscům nabídnout „šťavnatější“ látku ke zpracování. Olivier Dahan měl v tomto smyslu roli značně usnadněnou – stačilo „jen“ prostudovat alespoň některé z desítek zpěvaččiných biografií, vybrat stěžejní témata a jiná vypustit (ve filmu jsou jen letmo zmíněni Yves Montand, Jean Cocteau či Charles Aznavour, kteří pro Piaf hodně znamenali), sehnat peníze a vhodná (tedy levná) filmová studia: většina filmu byla natočena v Praze, což divák zaznamená i díky občasnému výskytu povědomých tváří, například Marka Vašuta či Vladimíra Javorského. Přesto je na místě Dahanovu barvitou fresku ocenit: přinejmenším za to, že se s výjimkou zmíněných, poněkud kýčovitých závěrečných sekvencí snažil vyprávět bez sentimentálních ornamentů, ale také proto, že pro titulní roli nalezl zatím nepříliš známou Marion Cotillardovou, na jejímž výkonu (a jistěže také na nestárnoucích písních) stojí celý film – „její“ Edith Piaf je vždy věrohodná, ať už je namyšleným floutkem, milující a zraňovanou ženou anebo zanedbanou divou, která příliš brzy zaplatila za to, že žila naplno. MILAN ŠEFL Foto Bioscop |