číslo 35 / 2007 |
|
Čtvrtek 30. srpna, ČT 2, 21.40 Ivan Passer natočil v Československu jediný celovečerní snímek – Intimní osvětlení (1965). Nezapřel, že začínal ve Formanově týmu, ale také na sebe okamžitě upozornil větší jemností a porozuměním pro své hrdiny. Naprosto se vzdal jedovatě ironického odstupu, který u Formana posléze převážil, odmítl i modelově konstruovaný půdorys, který by aspiroval na zobecňující sdělení, jak tomu bývalo například u Jana Němce. Passer se vědomě zaměřil na banalitu životní existence a nicotnost prožívaných trablů, aby skrze ně postihl jednu stránku národní mentality.
Výtečně je napsána i namluvena jadrná mluva, která má punc bezpostřednosti a spontaneity. Jako vždy spolehlivý je Formanův objev Jan Vostrčil v roli samorostlého dědy, přepočítávajícího výdělky z pohřbů na cihly, ale i Karel Blažek a Zdeněk Bezušek coby ústřední protagonisté, nemluvě o ženských postavách, které ztělesnily Věra Křesadlová, Jaroslava Štědrá a Vlastimila Vlková. Zatímco u starší generace ještě doznívá prvorepublikové či dokonce ještě rakousko-uherská šetrnost a zároveň i jisté furiantství, u lidí mladší generace vnímáme spíše poddajnost a podřízenost, syndrom „přistřižených křídel“, kompenzovaný marnými verbálními výpady. Přitom se Passer nespokojuje s pouhým pasivním líčením jakkoli zábavných a pro poznání mentality plně sdělných scének (viz slepice v garáži či zejména pověstný výjev s vyměňováním kuřecích stehýnek). Pohotově vřadí i úsměvnou epizodu s rozdílným vnímáním téže události: zatímco Peťarova přítelkyně hlučně cvičí, děda ve vedlejší místnosti komentuje dvojsmyslné vrzání postele uznalými výroky. Režisér se zaměřuje především na nejrůznější ritualizované počiny, neustále ovšem narušované skeptickými poznámkami protagonistů – ať již je to sledování pohřebního průvodu včetně smutečních hostů kolektivně čurajících za kostelní zdí, domácké hraní Malé noční hudby či scény stolování. I když se v příběhu nic zásadního neděje a vyprávění se skládá ze samých nicotností a banalit, film až s dokumentární hodnověrností postihuje společenské klima své doby. JAN JAROŠ Foto archiv |