Staří,
ale dobří
Františka Nedvěda chválil i Lightfoot
Bratři František a Jan Nedvědové jsou hudební i sociologický fenomén,
přestože hlasy kritiků a publicistů se často v obdivném tónu nenesou.
Muzikantské osudy obou spořilovských bratří se společně odvíjely od dob
amatérského bigbítu šedesátých let přes trampský soubor Toronto, pozdější
Brontosaury až k dlouhodobému působení ve Spirituál kvintetu. V devadesátých
letech si jejich tandem získal celonárodní oblibu a dokázal zaplnit Strahov.
V posledních deseti letech na sebe svými sólovými projekty v mnohem větší
míře upozorňuje mladší z dvojice – František Nedvěd, který 17. září dovrší
šedesátku. Při té příležitosti si s ním povídal Jiří Kasal, autor
pravidelného písničkového pořadu Staří, ale dobří, který můžete na stanici
ČRo 2 – Praha poslouchat každou sobotu od 17.04 hodin.
V šedesátých letech jste hrál v bigbítových kapelách the Three Long Fingers
a the Preachers. Není zvláštní, že řada českých zpěváků a muzikantů z ranku
folku a countryové hudby začínala tenkrát bigbítem?
Začínal jsem s muzikou v období, kdy k nám dorazily první nahrávky Beatles a
Paula Anky. Americká country sem vůbec nesměla. Všichni jsme tedy toužili
být jako Beatles, Paul Anka a Bee Gees. Tato muzika nám tehdy, kdy jsme byli
velmi mladí, naprosto vyhovovala. Chtěli jsme hrát rytmické písničky a
zpívat anglicky, takže není divu, že jsem začal bigbítem.
Jedna poznámka k Brontosaurům. Jejich písničky ze sedmdesátých let působí
velmi idylicky, jako by neobrážely nic z nepůvabné doby normalizace. Byl to
jistý druh úniku?
Nevím, jestli to byl únik. To ani dnes, kdy už žijeme v úplné jiné době,
nedokážu odhadnout. Spíše to byla snaha dělat písničky, které by se líbily
lidem i nám. To vědí nejenom muzikanti, že v jednoduchosti je účel. Tři
akordy, příjemná melodie a hezký text – z téhle symbiózy byl zpravidla hit.
Tento recept by měl fungovat i dnes. Samozřejmě neberu v úvahu Britney
Spears a podobné hvězdy a hvězdičky.
Byl jste fandou Spirituál kvintetu ještě předtím, než jste se stali
s bratrem Janem jeho členy?
Já
jsem byl velkým fandou této kapely – jako první u nás začala hrát černošské
spirituály a americký folk. Vždycky jsem toužil po tom, abych si s nimi mohl
jednou zazpívat. Tak dlouho a usilovně jsem si to přál, až se mi to splnilo.
Jirka Tichota nás viděl někdy ve čtyřiasedmdesátém roce na takovém malém
plácku ve Svitavách. Válel se tam po zemi a fotil nás ze všech stran.
Zanedlouho přišlo pozvání, zda bychom se nechtěli stát členy Spirituál
kvintetu společně s bráchou a Zdeničkou Toskovou, dnes Tichotovou. To pro mě
bylo nesmírně povzbuzující.
Jaká éra Spirituál kvintetu vás nejvíc uspokojovala?
Myslím, že jsem tam nikdy nezažil špatné časy. Jednotliví členové kapely
s Jirkou Tichotou v čele, byli výborní muzikanti a navíc inteligentní lidé.
To samo o sobě dávalo záruku, že budeme hrát dobré věci, že vše bude mít
náležitou formu a bude sledovat nějaký smysl. Díky tomu jsme zvládli
vystoupení před třicetitisícovým davem, který byl nadšen tím, že nás slyší,
ale také malé klubové nebo divadelní koncerty. Není to možná obvyklé
konstatování, ale mám pocit, že ve Spirituál kvintetu jsme měli jenom samé
dobré roky.
Svým debutovým sólovým albem jste zpřístupnil širší posluchačské veřejnosti
songy kanadského písničkáře Gordona Lightfoota. Jak jste si ho pro sebe
objevil?
S Gordonem Lightfootem jsem se seznámil prostřednictvím kazety, kterou mi
daroval jeden kamarád z rozhlasu. Tu jsme si s Dušanem Vančurou, s nímž jsem
většinou jezdil v autě na koncerty, často přehrávali a moc se nám oběma
líbila. Dlouho jsem jeho písničky nosil v hlavě, a když Honza přestal
vystupovat, řekl jsem si: Teď je ten správný čas. I když už něco od
Lightfoota zpíval Michal Tučný, chtěl jsem pro české posluchače vytvořit
ucelený obrázek o jeho tvorbě přes své myšlení a svůj hlasový projev. Proto
jsem nevybíral jenom hity, ale i méně známé skladby. Snad jsem se s nimi
dobře popasoval. Mám doma od Gordona Lightfoota zarámovaný rukou psaný
pochvalný dopis, v němž tvrdí, že se mu mé verze jeho písniček velmi líbí a
odpovídají jeho pojetí.
Gordona Lightfoota potom vystřídal Don Williams. Jejich muzika se však od
sebe přece jenom liší...
S tím souhlasím, ale oba mají základ v americkém venkově, v tradiční
country. A spojují je krásné melodie, pro něž mají oba zvlášť vyvinutý cit.
Teď k nim ještě přibyl Randy Travis. Jestliže moje první tři desky obsahují
vesměs Lighfootovy písničky a následující čtvrtá Williamsovy melodie, na té
zatím poslední je právě Travis. A všechno spojují výborné texty Dušana
Vančury.
V písničce Blaník se zpěvem dotýkáte swingu a jazzu, a není jediná. Jaký
je váš vztah k tomuto druhu hudby?
Možná se pletu, ale domnívám se, že i country a trampské písničky mají
jakýsi prazáklad v neworleanském jazzu. Dnes už málokdo ví, že trampské
zlidovělé písničky, které se zpívají u táboráků, mají často převzatou
melodii. K swingu obzvláště mám obzvlášť blízko. I když ze mě nikdy nebude
swingový zpěvák, snažil jsem se v několika písničkách na své poslední desce
zaswingovat. Myslím, že to vyšlo podle mých představ.
Jak oslavíte šedesátku? Co si k ní přejete?
Chladným mě to jubileum úplně nenechává, ale rozhodně nebudu dělat žádné
pompézní oslavy. Mým jediným přáním je být zdravý, abych mohl zpívat a
nemusel se dívat, jako moji kolegové „jedou“ a já někde ležím. Chci dál
lidem rozdávat radost, jako to dělám celý život.
JIŘÍ KASAL
Foto Popron Music |