Číslo 52 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s herečkou.
Magdalénou Borovou.



 

 

 


 

 

 

 


Charismatické dokumenty Godfreye Reggia nabízejí úvahy o stavu naší civilizaceV jakém světě žijeme?

Charismatické dokumenty Godfreye Reggia – či spíše úvahy o stavu naší civilizace – mají dozajista mnohé příznivce, ale nepochybně vyžadují značné soustředění a souzvuk s režisérovým náhledem. Pro pojmenování závěrečné části volné trilogie o stavu naší planety i života na ní si režisér Godfrey Reggio opět vypůjčil slovo z jazyka indiánského kmene Hopi – Naqoyqatsi (ve čtvrtek 27. prosince ve 21.45 uvádí ČT 2). Slovo lze vykládat několika způsoby: život jako vzájemné zabíjení, válka jako způsob života či násilí jako projev civilizace. Ve svátečním vánočním čase je to určitě příležitost pro zamyšlení.

Oproti předchozím částem (Koyaanisqatsi a Powaqqatsi) se režisér znatelněji přiklání k experimentujícímu slohu. Jakoby okouzlen možnostmi počítačové animace a trikového zpracování vtiskuje celému vyprávění rozměr jakési ustavičně přítomné iracionality, dané především častým užíváním iluze prostorových průletů abstraktními strukturami. Autentické záběry k nepoznání stylizuje převrácením do negativu (a zejména barevný negativ nastoluje drasticky změněnou skladbu barev). Často jsou prezentovány zpomaleně, s důrazem na některý mžikový okamžik (zde získávající jakoby rozměr věčnosti) a samozřejmě zbaveny původní zvukové stopy.

Hudební doprovod složil opět Philip Glass, jenž sice vychází z jednoduchých minimalistických a monotónních melodií, jak je známe z předešlých filmů, ale navíc je obohacuje dalšími souběžnými tématy, zařazuje rozličné nástroje, až dospívá k proměnlivé zvukové struktuře, spějící ke crescendu úderů ne nepodobných výstřelům.

Ústřední téma filmu nejsilněji akcentuje závěrečná kapitola, uvozená letící kulkou. Zahrnuje nejrůznější projevy násilí, opět zpravidla zvrácené do negativního obrazu. Tak se rychle vystřídají známé symboly (hřiby atomových výbuchů, zpomalené záběry z automobilových srážkových testů) i překvapivě navozované souvislosti. Třeba spatříme vlezle podbízivou reklamou na jídlo s tupě rozesmátými tvářemi, postrádajícími jakoukoli přirozenou emoci. Sdělení je jednoznačné: podmanění člověka může postupovat libovolnou cestou; ostatně čím jiným je unifikovaná stádnost smýšlení a spotřeby?

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto archiv


  Rozhovor s Magdalénou Borovou                             Zkraje týdne Leo Pavláta                            Fejeton Ivana Krause