Číslo 52 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s herečkou.
Magdalénou Borovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 


Střídání na Blízkém východě

Český rozhlas vyšle nového zpravodaje na Blízký východ. Střídání se uskuteční v lednu a Jaromíra Janeva, který se z této oblastí hlásí od roku 2000, nahradí reportér Radiožurnálu Břetislav Tureček (1970). Blízkovýchodní tématice se tento zkušený novinář věnuje dlouhodobě, letos vydal knihu Světla a stíny islámu čerpající z jeho četných reportážních cest.

Břetislav Tureček (vlevo) při rozhovoru s velitelem afghánských pohraničníků ve Váchánském koridoru. „Když člověk zná míru, obyvatelé dokáží u cizince ocenit nejen znalost místního jazyka, ale i to, že se neváhá obléci jako oni,“ říká reportérKde přesně na Blízkém východě budete působit?
Nejdůležitějším problémem Blízkého východu je bezesporu izraelsko-palestinský konflikt. To je hlavní důvod, proč budu působit přímo ve východním Jeruzalémě – tedy v místě, na které si činí nárok Palestinci i Izrael. Samozřejmě ale budu vyrážet i do okolních arabských států a Íránu a určitě bych nechtěl ztratit kontakt ani s Afghánistánem a Pákistánem, kde se také čeká důležitý vývoj a kde se já osobně rovněž cítím velmi dobře.

Co je klíčem k tomu, aby novinář v této oblasti uspěl?
Blízký východ vyžaduje neustálé studium, konfrontaci včerejších představ s dnešní realitou. Neznám jiný region, kde by byl vývoj tak překotný, takže včerejší znalec může být zítra za hlupáka. Zároveň v muslimském světě platí staleté konstanty společenského chování, a cizinec může pohořet i ve chvíli, kdy tyto velmi složité vztahy nerespektuje.

Jaké největší mýty podle vás ve vnímání této oblasti přetrvávají?
Především často přeceňujeme roli islámu. Přitom například většina diktatur utlačujících obyvatele a podporujících i terorismus nebyla v uplynulých desetiletích postavena na islámu – jakékoli náznaky náboženského uvědomění tyto vlády naopak brutálně potíraly. Pak jsou tu regiony jako afghánsko-pákistánské pomezí, kde je i ten nejkonzervativnější islám pokrokovým myšlením ve srovnání s pradávnými kmenovými tradicemi. A pokud jde třeba o ženy, je správné zabývat se příkořími, kterým jsou leckde vystaveny ve jménu islámu. Bylo by ale iluzí myslet si, že například hinduistky v Indii nebo židovky v ultraortodoxních komunitách v Izraeli jsou na tom lépe.

Kde bychom měli hledat kořeny islámského radikalismu?
Před třiceti lety většina blízkovýchodních povstalců a teroristů přísahala na Marxe a nebylo náhodou, že klíčovou finanční a diplomatickou podporu dostávala jejich hnutí od komunistického bloku. Ten je dnes ale minulostí – přišli proto noví „sponzoři“ z nových zemí a teroristé přísahají na korán. I z tohoto důvodu je dnes islám nejpůsobivější motivací ať už k boji o moc, proti okupaci, sociálním problémům, vlivu Západu nebo diktátorům.

Může být Blízký východ vhodným turistickým cílem?
Pokud slyšíme ve zprávách například o Íránu nebo o Izraeli, bývají to většinou informace, které k turistice příliš neinspirují. Do obou států se přitom dá vyrazit na úžasnou rodinnou dovolenou. Když se pak člověk vrátí, nejsilnějším pocitem bývá ohromení nad propastí mezi příjemnou skutečností a ponurým obrazem prezentovaným médii. To vlastně platí o celém muslimském světě s výjimkou těch nejkrizovějších válečných zón. Často ale samozřejmě člověk musí počítat, že jeho životní úroveň coby turisty se nebude příliš lišit od místních obyvatel.

Budou Vánoce – jak tyto svátky prožívají křesťané na Blízkém východě?
Tím, že jsou v menšině, není kouzlu i nákupní horečce Vánoc podřízena celá společnost a křesťanské svátky mají asi trochu komornější ráz než u nás. Na druhou stranu iracionální globalizace je asi nezadržitelná. I v šíitském muslimském Íránu tak můžete najít obchody nabízející haldy figurek Santa Clause. Samozřejmě vyrobených v Číně.

René Kočík

Foto archiv Břetislava Turečka


  Rozhovor s Magdalénou Borovou                             Zkraje týdne Leo Pavláta                            Fejeton Ivana Krause