Číslo 13 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Jáchymem Topolem.




 

 

 

 




 


O prioritách

Před deseti lety označil v jednom rozhovoru producent Čestmír Kopecký za principiální problém České televize, že její „první a druhý program nemají jasnou a srozumitelnou tvář“. K hlavním úkolům tehdy zvoleného ředitele Jakuba Puchalského patřilo podle Kopeckého „vyřešit, jestli může být například krasobruslení nasazeno místo dokumentárního filmu o Sibiři. A jestli Romale a další menšinové pořady patří na jedničku nebo na dvojku.“

Štafetu nepříliš úspěšných ředitelů dávno od Puchalského převzali jeho následovníci a v České televizi už drahně let nepůsobí ani Čestmír Kopecký. Na cestě k přesné definici a důsledném dodržování jasné podoby jednotlivých programů však ČT nijak výrazněji nepokročila. Přetrvávající anarchii v dramaturgických prioritách a svévolném zacházení s vysílacím schématem překvapivě příliš nezpřehlednilo ani nedávné rozšíření nabídky o další dva digitálně šířené programy.

Obětí občasného přetlaku – zejména sportovních – „nepominutelných atraktivit“ tradičně zůstala kulturně a menšinově orientovaná Dvojka, tj. program, který by svou výjimečností a jedinečností měl v kontextu všech tuzemských televizních kanálů nejdůsledněji naplňovat alternativní úlohu veřejné služby. Míru dnešního zmatení představ zodpovědných v České televizi o tom, co taková veřejnoprávnost obnáší, aktuálně dokazují nejen samozřejmé vpády přenosů zápasů domácí hokejové play-off souběžně (?!?) vysílaných ČT 4 i na ČT 2 a všednodenních celovečerních maratónů přenosů zápasů evropských fotbalových pohárů, ale například i nedávný přímý přenos prvního závodu seriálu mistrovství světa silničních motocyklů v Kataru, který bez problémů vystrnadil z večerní nedělní nabídky tradiční komponovaný Večer na téma...

„Sport, sport, sport, ranní vstávání, škodlivý je, přímo zhoubný, když se přehání,“ zpívával v sedmdesátých letech Petr Lutka. Přemíra sportu však nemusí škodit jen fyzickému zdraví. Jeho obětí se stávají i nic netušící diváci České televize. Zvláště pak ti, kteří nejsou zrovna uhranuti sportovním šoubyznysem a televizní obrazovku chápou spíš jako prostředníka setkání s klubovými filmy, dokumenty, divadlem, hudbou, výtvarným uměním, a vůbec kulturního partnera na úrovni. V případě „potřeby“ bývají právě jejich oprávněné nároky tradičně kráceny jako první. Na tom se dodnes nic nezměnilo.

S výhledem na blížící se letošní sportovní megaakce to pro diváckou menšinu s „kulturní deviací“ není příliš radostná zpráva.

Jan Svačina, publicista


  Rozhovor s Jáchymem Topolem                        Jak to vidí Ivan Klíma                         Svou božskou hudbu neslyšel