|
Přijatelná melancholie Jima Jarmusche
Americký režisér Jim Jarmusch se zařadil k legendám
nezávislého filmu, i když už dávno patří k zavedeným autorům,
které uznává nejen odborná veřejnost. Vypovídací ambice se mu
daří slučovat s divácky přitažlivým tvarem, další se mu
obsazovat známé tváře, které také těší, že se aspoň na čas
vymknou obvyklým hollywoodským konvencím. K jeho posledním
filmům náleží Zlomené květiny (ve středu 9. července ve 20.30
uvede ČT 2), opět věnované osamělým hrdinům. Tentokrát se
zaměřil na pozdní navazování rodinných vazeb, zosobněné v
hrdinově pozdním hledání matky svého údajně již dospělého
syna.
Jarmusch
využil postupů road-movie, tedy příběhu spjatého s cestováním
a silnicí. Do hlavní role si vyhlédl Billa Murraye, jenž svého
Dona obdařil vizáží již vyšumělého a jakoby životem unaveného
proutníka, jenž v klidu přijímá, že jej opouští poslední
přítelkyně. (A výsledná modelace v lecčems připomíná obdobně
pojednaného chlapíka z filmu Ztraceno v překladu.) Zvěst, že
by mohl mít nikdy nepoznaného syna, jej přiměje, aby se s
kyticí v ruce vydal za pěticí dávných milenek – pomohl mu s
tím kamarád, který vyhledal adresy. To Don ještě netuší, že
jednu z žen nalezne až na hřbitově. Každá byla jiná a po mnoha
letech, co je neviděl, se jejich odlišnost ještě zvýšila.
Donovo putování nepovídá ani tak o navštívených, různě
reagujících ženách, jako spíše o niterných proměnách zprvu
emotivně povadlého poutníka. Jarmusch, jenž se obešel bez
akčních výjevů i dramatických zauzlenců, namíchal svůj
jednoduchý příběh z přijatelných dávek melancholie. Vznikla
posmutnělá, místy nahořklá komedie, která se vymyká obvyklým
hollywoodským klišé.
(jš) |