Číslo 28 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s filmovým režisérem.
Dušanem Hanákem.



 







Gipsy, more!

Když před dvěma lety vyšlo debutové album čtveřice Gipsy.cz, velmi obratně propojující romskou hudbu s hiphopem a popem, asi jen málokdo předpokládal, že v předsudky zapleveleném Česku získá výraznější ohlas. Jenže symbióza charizmatického a ostřejší slůvko nehledajícího rapera Radka „Gipsyho“ Bangy, přemýšlivého houslisty, novináře a romského aktivisty Vojtěcha Lavičky a dvou příslušníků nejmladší generace muzikantské rodiny Surmajovců se ukázala být atraktivní nejen mediálně a nejen v české kotlině. Pohled do koncertního kalendáře na webu Gipsy.cz je výmluvný: jen v prvních pěti měsících tohoto roku skupina vystoupila v Belgii, Nizozemí, Dánsku, Maďarsku, Slovinsku či v Polsku.

Její nové album Reprezent (vyd. Indies Scope Records) doprovodila možná až poněkud okatá promotion s písní komentující kauzu Čunek. Na desce působí závěrečná groteska o politikovi, který nechal „bez vody vyrůst meloun“, neústrojně především z hudebního hlediska, humor a ironie skladby s novotvarem „načunkovat si“ naopak v rámci alba nepřekvapí. V jiných písních si Gipsy, výhradní autor textů, s nadhledem vyřizuje účty s daleko nebezpečnějšími šovinisty nežli je bývalý starosta Vsetína, svou prostořekost a politickou nekorektnost ale bez váhání směřuje i do vlastních řad: v Dokud dejchám nebo Amen Savore – tentokrát už bez sarkasmů a možná o to méně přesvědčivě – účtuje nepochybně nejslavnější český Rom současnosti s pasivitou, lítostivostí i nezodpovědností značné části příslušníků svého etnika.

Ani ta nejvtipnější zkratka či nejodvážnější jízlivost v Gipsyho textech ale nezastíní hudební složku nového alba, vedle kterého působí byť v zásadě vydařený debut projektu jako chudý příbuzný. Není to jen instrumentálním mistrovstvím všech zúčastněných a přirozeností, s níž propojují zdánlivě neslučitelné, ale i celou řadou promyšlených hudebních fórků, které ten zábavný a přinejmenším v Česku neslýchaný mix moderny a tradice stěhují do ještě vyšších muzikantských pater.

Milan Šefl


  Jak to vidí Ivan Kraus                                   Státník v ovocném sadu                                    Nejsme stejné, ty a já