Číslo 28 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s filmovým režisérem.
Dušanem Hanákem.



 

 

 

 

 

 

 

 


 






Vladimír Karfík, publicista

Bez zvukového záznamu, bez paměti

Když Český rozhlas spustil stanici D-dur, kde posluchače neohrožuje všudypřítomný hudební smog, dokonce ani slova, kterým ne vždy je milé naslouchat, byl jsem nadšen. Bohužel jen do chvíle, než jsem zjistil, že tahle exkluzivní stanice není určena mému přijímači, ač jsem byl přesvědčen, že by si ji zasloužil. Digitalizací televizního vysílání jsem se po čase přes set-top-box konečně k této stanici dostal.

Zpočátku byl můj dojem úchvatný. Brzy mi však došlo, že to je vlastně zrádné, vždyť mě to svádí setrvat na jedné stanici, a kde je ten ostatní svět, který mě také zajímá! Vrátil jsem se tedy k staré praxi vyhledávat si jednotlivé pořady, mezi nimiž D-dur v celodenním programu představuje stálici: když si nikde nevyberu, mám se vždycky spolehlivě kam uchýlit. Jediný problém: informace o jejím programu v koutku tohoto týdeníku je tak kusá, že sice se dozvím, který autor a skladba se budou hrát, ale nikoli už v jakém provedení. A tak můžu propásnout archivní skvosty, k nimž bych se jinak těžko dostal.

V posledních dnech jsem poznal, co to je, když se dítěti vezme oblíbená hračka: set-top-box stávkoval zrovna v průběhu konání Pražského jara. Bláhově jsem se těšil, co všechno bych mohl slyšet. Zklamání dvojí: na téhle stanici přenosy stejně nebyly, a navíc tu zasáhla polistopadová vrtkavost České filharmonie.

Bývaly doby, kdy jsem se těšíval, až začne Pražské jaro. Důvodů byla řada: dnes při zpětném pohledu vidím, jaká to byla příležitost setkávat se třeba s výjimečnými hudebníky z Ruska, dokud oni ani my jinam nesměli, a jaký to byl svátek v kulturním úhoru padesátých let. Společnost dnes bohatne, ale staré věrné koncertní publikum si z festivalové nabídky těžko dopřeje víc než jeden večer. Ještě loni byla aspoň náhrada: dostatek rozhlasových přenosů zejména českých těles – na autorská práva těch zahraničních bývala s penězi vždycky svízel.

Letos tomu ovšem bylo jinak. Slyšeli jsme v přenosech sice leccos, ale Česká filharmonie, v nových poměrech zvyklá stále překvapovat, pravda, povětšinou spíše mimoumělecky, citelně ochudila zejména své největší konzumenty, rozhlasové posluchače. Filharmonici, nespokojeni se způsobem, jak se nakládá s odměnou za reprodukční práva, odmítli hrát, pokud bude na pódiu jediný mikrofon. Chápu, že jsou hráči roztrpčeni, když podmínky, za jakých pracují a jsou odměňováni, srovnávají se svými šťastnějšími zahraničními kolegy. Ale jak k tomu přijdou miliony posluchačů, příznivců, ty hodíme přes palubu kvůli tomu, že máme málo peněz? Vždyť kdo ze skutečných tvůrců dnes nestojí svým dílem na okraji společnosti a je spravedlivě oceněn? Společnost je přece systematicky banalizována a vulgarizována právě tak, jak nebývale pokleslý je nejen vkus, ale sám politický záměr jejích správců – postavení filharmoniků v umělecké obci není výjimkou.

Napadá mě, jak by při takovém přístupu k posluchačům a samozřejmě s tím i k vlastní práci mohl vzniknout tak neuvěřitelný komplet Ančerlových nahrávek, nejen studiových, ale živých. Z čeho by se dál budoval hudební archiv rozhlasu, na němž stojí ta mimořádná stanice D-dur? Nechci uvěřit, že by v bojkotu mikrofonů byl podvědomý či vědomý záměr: raději se dnes nesrovnávat s tím, v čem byla kontinuita a velikost souboru pod Ančerlem či Neumannem?


  Jak to vidí Ivan Kraus                                   Státník v ovocném sadu                                    Nejsme stejné, ty a já