Číslo 28 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s filmovým režisérem.
Dušanem Hanákem.



 

 

 

 

 

 

 

 





Jiřina Šiklová, socioložka

Osmašedesátý po čtyřiceti letech

Události roku 1968 zasáhly nejen ty, kteří je na vlastní kůži prožili, ale nepřímo – přes společenský postup či zavržení rodičů nebo prarodičů – ovlivnily i příslušníky generace, která se teprve měla narodit. Otázka „Jak jste tenkrát mohli?“ ale neprovází jen Čechy a Slováky, ale – jak jsem zjistila i ze sebereflexe francouzského filozofa a politologa Raymonda Arona – také Francouze, Italy či Španěly. A to nezávisle na tom, na které straně ti lidé tehdy stáli a jak dneska ten osudový rok hodnotí.

Na řadě konferencí, které jsem letos absolvovala, jsem si uvědomila až patologickou soustředěnost Čechů na sebe samotné. Vzpoury mladých lidí, především studentů, probíhaly v roce 1968 prakticky souběžně i v Západním Berlíně, Paříži, Madridu, Milánu i v Londýně a byly posilovány protagonisty přijíždějícími do Evropy z druhého břehu Atlantiku. Byla to vzpoura generace dospívajících dětí, narozených po válce. Kritizovaly svoje rodiče za nepříznanou kolaboraci s nacismem, za kompromisy s okupanty, za nenaplnění proklamovaných ideálů lidských práv. Za pomoci marihuany, antikoncepčních pilulek, rockové hudby, odporu ke konzumní společnosti, která začlenila do „kšeftu“ i jejich revoltu a obratem jim vytiskla na statisíce triček portréty Che Guevary, Fidela Castra, Stalina i „velkého“ Mao Ce-tunga, stavěli tito mladí v Paříži barikády nebo vrhali dlažební kostky a hořící Molotovovy koktejly do oken západoberlínského Springerova nakladatelství.

Studenti u nás byli v protestech skromnější, knížky by nezapalovali, spíš by je sebrali a doma si je přečetli, protože mnohé z nich byly v Československu zakázány. Také naši mladí se bouřili: proti establismentu, proti vládě jedné strany, proti cenzuře, proti nedostatku informací i zboží v obchodech. Zatímco mladí na Západě kritizovali svůj kapitalistický režim „zleva“, českoslovenští studenti svůj socialistický režim „zprava“. Není tedy divu, že si navzájem nerozuměli. Pak do Prahy přijely tanky a Čechy a Slováky začaly zajímat jiné věci než problémy dětí květin, LSD a barikády. Nepřítel byl najednou zcela konkrétní.

Teprve po čtyřiceti letech čteme, co se tehdy dělo pár set kilometrů směrem na západ, a dodatečně se divíme, jak málo jsme o sobě věděli. A hodnocení? Zase jen osobní. Jeden novinář ze Západu (jak zastaralý je dnes ten pojem!) se mě zeptal, co považuji na roku 1968 za významné a že prý ta okupace musela být pro moji generaci hrozným zklamáním. Odpověděla jsem v tom smyslu, že obsazení Československa bylo jenom lokální prohrou a že současně šlo o debakl Sovětského svazu, který tím ztratil vliv na své západní levicové sympatizanty a tamější komunistické strany. Sovětská vláda se tak definitivně zkompromitovala a na Západě se objevil eurokomunismus. Naše prohra a zdánlivé vítězství Sovětů posunulo zcela jinam sympatie i veřejné mínění. Byl to začátek konce, který přišel za dalších dvacet let.

Jen tak mimochodem: Jaký časový úsek proběhl mezi upálením Jana Husa v Kostnici a přibitím pětadevadesáti tezí Martinem Lutherem na dveře chrámu ve Wittenbergu?


  Jak to vidí Ivan Kraus                                   Státník v ovocném sadu                                    Nejsme stejné, ty a já