Číslo 49 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jaromírem Hanzlíkem.

 

 

 

 

 

 



Jan Halas, publicista

Osmičkový rok

Píši tyto řádky 1. listopadu a uvědomil jsem si, že mám také jedno osobní výročí. Do rozhlasu jsem totiž nastoupil přesně před čtyřiceti lety, slavím tedy své rozhlasové narozeniny. Taková věc samozřejmě žádného čtenáře nebo posluchače nezajímá, mne však nutí k tomu, abych si trochu zavzpomínal, zvláště na tomto místě, protože nejvíce let jsem prožil právě v redakci Týdeníku Rozhlas, kde jsem začal pracovat 1. února 1969 a končil 28. února 1990 přechodem do literární redakce Českého rozhlasu 3.
První rok se celkem dal vydržet v rozkolísané nejistotě, na jaře v roce 1970 nastaly však časy doslova přízračné. Na šéfredaktorské místo nastoupila totiž osoba z jiné planety, jakýsi Stanislav Staněk, dříve žokej, pak cenzor a kontinuálně estébák. Přišel ve chvíli, kdy jsem doma ležel s chřipkou, byl jsem však kolegy telefonicky varován. Když jsem pak přišel k paní doktorce na kontrolu a stavil se v redakci, hned si mne povolal a nařídil mi, abych přinesl rozhovor s jistou herečkou, jejíž jméno už tehdy přímo symbolizovalo nástup „zdravých sil“. Splnění tohoto příkazu překračovalo všechny meze, za které jsem nebyl ochoten jít. Rychle jsem utíkal zpátky do ordinace a tam vysvětlil, co se děje. Můj zdravotní stav se prudce zhoršil a musel jsem jít na čtrnáct dní zpátky do postele. Ukázalo se, že to byl dobrý manévr, ten rozhovor nikdy nevznikl.
Nový šéfredaktor okamžitě stihl vyházet všechny starší kolegy a podmínečně ponechal mladé, tedy mne, fotografa Sašu Janovského a sekretářku Ivu Štelovskou. Do redakce pak postupně začal přivádět postavy, hodné štětce Hyeronyma Bosche – fyzicky i psychicky. Šlo většinou o jeho bývalé kolegy – cenzory. Rázem se změnil vzhled časopisu i jeho obsah. Na titulní stránce například nesměla vyjít žádná fotografie, na které by byla nějaká lidská tvář. Jen krajinky a vesničky. Malér byl ale v tom, že našim předkům v minulosti nikdo neporadil, aby v obcích nestavěli kapličky nebo kostelíky. Najít ideově čistou fotku byl tedy vážný problém. Pamatuji na jednu výjimku, soudruh prezident Svoboda měl nějaké narozeniny a na titul byla dána jeho fotka. Co čert nechtěl, za tehdy už zkroceným prezidentem stáli dva muži, z nichž jeden byl identifikován jako nějaký redaktorský vyvrhel z měsíců nedávno minulých (nevzpomínám si už kdo to byl). Kolega Janovský měl malér. Krátce na to mu byl vykraden fotoarchiv v hlídané rozhlasové vile za vinohradskou vodárnou (dnes sídlo ČRo 6). Nikdo nikdy nevypátral pachatele.
Měl jsem tehdy na starosti propagaci celého kulturního vysílání, tedy i hudebního. Odevzdal jsem dva články, jeden byl o Beethovenovi, druhý o Bachovi. Bylo nějak málo místa a tak mohl vyjít jenom jeden. Důvod, proč vyšel ten o Bachovi byste asi neuhodli. Soudruh šéfredaktor rozhodl, že Bach byl pokrokovější, protože se narodil v Lipsku – tedy v NDR. Beethoven se svým rodným Bonnem měl smůlu. Taková neotřesitelná logika  sídlila v hlavách normalizačních expertů, kteří nám pak vládli přes dvacet let.
Asi se k danému tématu budu muset vrátit ještě v dalším zamyšlení, protože se domnívám, že takové návraty do historie nejsou, zvláště dnes, vůbec zbytečné. Takže pokračování příště.



  O trestu pro Kláru
   Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Směšné lásky v Mrkvojedech

     Pořiďte si
 
   Příběh Rudolfa Pellara
    Téma