Číslo 24 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem a cembalistou.
Václavem Luksem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Lulu a Nora varují

Secesní femme fatale – Lulu, titulní hrdinka dramatu Franka Wedekinda, která všem mužům okolo přináší zkázu a smrt – se v nejčerstvější inscenaci pražského Divadle Komedie proměnila v dnešní nepříliš komplikovanou dívku. Její „osudovost“ spočívá pouze v tom, že jako katalyzátor v nějakém chemickém procesu urychluje zkázu, již si „její“ muži připravují sami majetnickým a kořistnickým přístupem ke světu.

Kateřina Winterová a Vladislav Beneš v inscenaci Co se stalo, když Nora opustila manželaScénář, režie i scéna Davida Jařaba přesazují Lulu do současnosti. Na jevišti ční na sloupech do prostoru přepychová, funkcionalistická bytová buňka otevřená směrem k hledišti: něco jako vila Tugendhat proměněná v dům pro panenky. Lulu v podání mladičké a výrazově poněkud jednostrunné Terezy Voříškové ostatně takovou panenkou je. Věkově ještě není příliš vzdálená té třináctileté lolitce, kterou do sexu zasvětil všemocný makléř Schön, aspirující v momentu, kdy se příběh odehrává, na křeslo senátora. Martin Finger z něho činí příkladnou figuru  dnešní politické scény: chladnou, racionální, amorální... (Až na to, že Wedekind předepsal Schönovi kvůli Lulu odchod z politiky.) Další aktuální figuru – majetnického a sprosťácky arogantního podnikatele Golla, do jehož konty vystlaného hnízdečka podstrčil Schön Lulu co kukaččí vejce – ztvárnil Jiří Štrébl. A že mezi oběti patří i fotograf Schwarz (Martin Pechlát) a nakonec i Schönův syn Alva (Jiří Černý) je logickým vyústěním – ani ne tak jejich lásky k Lulu, jako spíš toho, že i oni se do řetězce vykořisťování, využívání a zneužívání bližních zapojili. Sjednocující minimalistický styl scénografie i herectví a výrazný podíl hudby a videosnímků promítaných na horizont scény – obé z dílny Ivana Achera – připravují divákovi silný estetický zážitek.
Ještě vytříbenější propojení dramatických, výtvarných a hudebních kvalit skýtá nejzdařilejší inscenace šéfa činohry Národního divadla Michala Dočekala v letošní sezoně na Nové scéně: Co se stalo, když Nora opustila manžela aneb Opory společnosti. Laureátka Nobelovy ceny Elfriede Jelinekové napsala tento svůj první divadelní opus koncem sedmdesátých let jako poměrně čerstvá členka Komunistické strany Rakouska. Salónní momenty jejího levicové postoje režisér ironizuje – například tím, že některé tezovité pasáže připomínající lekce marxismu leninismu nechává zpívat –, ale její odpor k tomu, že  lidé jsou prostřednictvím peněz manipulováni a v zájmu růstu kapitálu i ničeni, toto autentické jádro autorčina sdělení, předává bez zkreslení a velmi účinně.
říběh Nory, hrdinky Ibsenova dramatu, je zasazen do meziválečné doby, jejíž odcizující modernitu evokuje scénografie Martina Chocholouška prostřednictvím technicistních prvků, jako jsou například roury, obrovské ventilátory, běžící pás či výtahová klec. Nora se po útěku od manžela pokouší živit jako dělnice, brzy se však stane milenkou konzula Weyganga, který ji ve prospěch svých obchodů půjčuje k sadomasochistickým sexuálním hrátkám i ministrovi. Posléze ji ovšem ze svých „služeb“ propustí. Jako odstupné jí zřídí obchod s látkami a Nora opět končí u svého muže Helmera.
Významnou složkou inscenace je hudba Miloše Orsona Štědroně, která obdobně jako scénografie odkazuje k modernistické poetice první poloviny dvacátého století a zároveň ji lehce ironizuje. Ironie je ostatně vůdčím principem celé inscenace. Přispívá k ní i inspirace brechtovskou poetikou epického divadla. Majstrštykem je Nora Kateřiny Winterové: rozporuplná bytost budící soucit i úsměšek. Dokonalé výkony, prosycené nápaditou a jemnou stylizací, podávají i ostatní. Především pak Vladislav Beneš coby Weygang a Jaromíra Mílová v roli Hilmerovy služky a milenky paní Lindeové.
Jen závěr inscenace není ironický. Pohyby lidí ovládaných penězi začne určovat rytmus bubínků a píšťal. A dělnice – proměněné maskami na temeni v neživé panenky – se lisují do klece, která připomíná plynovou komoru...
Bože, dej, ať se historie neopakuje!

Bronislav Pražan

Foto Lucie Jansch



  Umělé umění přes cestu

  Jak to vidí Jaroslav Vanča

 
  O vábení extremismu

  Pořiďte si        

 
  Ztracené reportáže
  „Egona Ervína“ Vaculíka
  
Nalaďte si