Číslo 43 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Věrou Noskovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Nejdůležitější je lhát jako první...

Režisér Tomáš Vorel vyvolal pochyby, ba pohoršení nedávno uvedeným Gymplem, který bořil ustálené představy o studentstvu. Tragikomedie Ulovit miliardáře natočená podle knižní předlohy Martina Nezvala (30. 10., 20.00, Prima) napadá ustálená klišé zejména o „politické korektnosti“. Navíc experimentuje s divadelní nadsázkou – viz „zcizující“ vystupování postav z děje, aby komentovaly dění.

Režisér Vorel ve snaze dosáhnout nejnázornější „modelovosti“ do děje vnáší karikující rysy

Navenek drsná, deziluzivní Vorlova (a Nezvalova) komedie se dotýká provázanosti médií, hospodářských, politických i bezpečnostních složek, cynické vypočítavosti a vzájemného zkorumpování. Autoři se netají ambicemi zpodobnit veskrze prohnilou společenskou strukturu, kdy už nezáleží na tom, „jaká strana je u moci, jaký tam je politik, jaký režim právě vládne“ (citát z tiskových materiálů k filmu). Jenže tento stav odečítali umělci odedávna, lze konstatovat, že se měnily jen kulisy, do nichž byl zasazován. Stačí si vybavit Žebráckou operu, abychom si uvědomili, že Nezval a Vorel nepřicházejí s ničím zásadně objevným. Jenže zatímco Brecht tuto látku pozdvihl k experimentujícímu podobenství, čeští autoři ji přizpůsobili dikci bulvárních zpráviček.

Ulovit miliardáře zachycuje situaci, kdy každý myslí jen na vlastní prospěch, ochoten na úkor druhého rozšířit a upevnit svůj vliv. Miliardářský protagonista Patrik Grossmann (Tomáš Matonoha, s neholenou tváří vyzývavě zachmuřenou a neproniknutelnou, mu dodal zlověstně mefistofelské vzezření) by rád získal důležitou banku, poté svou pozornost upne na komerční televizi, která jej začala zostouzet, vědom si toho, že ovládání médií je ze všeho nejdůležitější – vždyť lidé jsou vždy ochotni uvěřit všemu, co televize „na vlastní oči“ ukáže, i kdyby se jednalo o naprostý podvrh.

Všemu vévodí princip, uvedený už v knize: „Nejdůležitější je být první, kdo začne lhát.“ Jenže Vorel ve snaze dosáhnout nejnázornější „modelovosti“ volí jednak maximální zjednodušování (jistě lze uvažovat o návaznosti na brechtovský osvětový „lehrstück“), jednak do děje vnáší zbytnělé karikující rysy. Ty se někdy projevují už v samotném vzhledu postav (zamaštěně zanedbaný „nezávislý novinář“), většinou však těží z protikladu mezi rádoby důstojným zevnějškem a často až šaškovsky směšným počínáním, zvláště v hlasově přepjaté, jakoby nepatřičně hravé poloze. Nic naplat: režisér si měl včas vzpomenout, že méně někdy bývá více. Ale na provokující dikci jeho filmu to nic neubírá.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Múzy za mřížemi   
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  Hu, ti Dva jsou pořád lepší!  

  Pořiďte si        
 
  Na palubě Hvězdy moří 
  Nalaďte si