Číslo 43 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Věrou Noskovou.

 


 

 

 

 

 

 

 



Na Vídeňce rehabilitovali Semele

Divadlo na Vídeňce vstoupilo do nové sezony impozantně: po zahajovacím beethovenovském koncertě s Vídeňskými filharmoniky, kdy sólistou byl pianista Lang Lang, nabídlo čtvero scénických uvedení Händelova takřka neznámého oratoria Semele v exluzivním provedení. Titulní hrdinkou totiž byla čtyřiačtyřicetiletá rodačka z Říma, fenomenální mezzosopranistka Cecilia Bartoliová, a hudebního nastudování se s francouzským souborem Les Arts Florissants ujal jeho zakladatel a šéf William Christie, který pochází z Buffala ve státě New York.

Vídeňská Semele – fenomenální mezzosopranistka Cecilia BartoliováJedním z důvodů, proč byla nyní Semele prezentována scénicky, je skutečnost, že toto oratorium, které mělo premiéru 10. února 1744 v londýnské Covent Garden, je vlastně operou. Navíc libreto Williama Congreveho nečerpá z bible, ale z antické mytologie. Záletný Jupiter se zamiluje do královské dcery Semele, což rozlítí Jupiterovu manželku Juno. Ta v přestrojení za Semelinu sestru Ino lstí přesvědčí Semele, aby si jako důkaz lásky na Jupiterovi vynutila spatřit ho v plném božském lesku. Marně ji Jupiter varuje, že ji to zničí, protože žádný ze smrtelníků takovýto pohled neunese, leč tvrdohlavá Semele trvá na svém. Protože Jupiter Semele slíbil, že jí splní každé její přání, musí držet slovo. Zákonitě pak jeden z jeho blesků Semele spaluje. Z jejího popela povstane Jupiterovo a její dítko, další bůh Bacchus.

Ačkoli je Bartoliová zařazována do mezzosopránového ranku, hravě zvládá i sopránové výšky. Její přechody z jedné hlasové polohy do druhé zněly naprosto plynule, rejstřík působil naprosto vyrovnaně, přičemž nejvyšší i nejnižší tóny nedoznaly pražádnou námahu, ba naopak ještě svědčily o rozsahové reservě. V umění perlit koloraturami je pak Bartoliová snad nedostižná.

Inscenace Kanaďana Roberta Carsena, která dokonale popřela antikizující design a naopak výtvarně zamířila k současnosti, byla do Vídně přenesena z Curychu. Hýří nápady, pěvci se pohybují „činoherně“, i sbor, jehož role je v partituře nemalá, je skvěle rozpohybovaný. Carsen zdaleka nezůstal pouze ve vážném tónu a naopak koření své pojetí pěknými porcičkami inteligentního humoru. Zejména scény žárlivé Juno, která připomíná Alžbětu II., s její družnou informátorkou Iris vzbuzovaly ve vyprodaném hledišti hlasitý smích. A když se v plném majestátním božském vyvedení objevil Jupiter, neasociovala jeho podoba nikoho menšího než byl sám císař František Josef...

Vladimír Čech, hudební publicista

Foto Uli Weber



  Múzy za mřížemi   
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  Hu, ti Dva jsou pořád lepší!  

  Pořiďte si        
 
  Na palubě Hvězdy moří 
  Nalaďte si