Duhový oblouk Jiřího Kyliána
Koncem května vystoupil ve Státní opeře Praha s
projektem Arcimboldo světoznámý Nederlands Dans Theater. Už pětadvacet let s tímto
souborem spolupracuje slavný český choreograf Jiří
Kylián, muž, který nezůstává na jednom místě, zanechává za sebou úspěchy a jde
dál - za novým dobrodružstvím umění. Putuje napříč kontinenty, inspiruje se
tancem australských domorodých kmenů, japonským uměním, tradičním i moderním.
Jednoho podzimního odpoledne v roce 1965, po hostování Cunninghamovy skupiny v Praze,
zazvonil u mých dveří a představil se: "Promiňte že ruším, já jsem Jiří
Kylián, student taneční konzervatoře. Paní profesorka Šemberová nám doporučila,
abychom si přečetli váš článek o Cunninghamovi, abychom ten jeho experiment či
revoluci aspoň trochu pochopili. Ale ty noviny jsou vyprodané, tak jsem vás přišel
poprosit..." Cílevědomý byl už tehdy. Během let se z toho bizarního setkání
vyvinulo přátelsví přes geografické i generační vzdálenosti.
Na absolventském večeru v dubnu
1967 jsi se prvně představil jako výrazný choreografický talent. Hned jsem o tom
napsala do Svobodného slova. První kritika! Na podzim jsi odjel na roční stipendium do
školy Královského baletu v Londýně a odtud rovnou ke slavnému Johnu Crankovi do
Stuttgartu.
Bylo to legrační, vůbec mě neviděl tančit, jen slyšel od pedagogů, že mě nemohou
vzít do souboru, protože podle nějakého starožitného nařízení bych musel mít
britské občanství. To stupidní nařízení mě patrně zachránilo od více méně
nudné kariéry v Royal Ballet, kde to bylo tehdy na můj vkus příliš klasické.
Když se tak dívám do tvé
minulosti, uvědomuji si, že náhoda sehrála několikrát v tvém životě důležitou
roli. Anebo není náhod?
Na každý pád je k talentu a píli vždycky třeba ještě trochu štěstí. Kdybych
nedostal stipendium do Londýna, nebyl bych se dostal ke Crankovi. A všecko by bylo
jinak. Cranko vtrhl neformálně do mé šatny, řekl, že mě angažuje, ať brzy
přijedu, tady že je zima a prší a ve Stuttgartu je pořád krásně. Když jsem tam
přijel, lilo jako z konve. Ale jinak bylo u Cranka vše zalito sluncem. Tančil jsem jako
sólista a brzy taky choreografoval z podnětu samého Cranka, který poznal můj talent a
vytvořil ideální podmínky pro jeho rozvoj. Cranko, to byla taneční i choreografická
univerzita a velmi mě ovlivnil také jako člověk. Měl opravdu vřelý vztah ke svým
spolupracovníkům. Svým vlivem dokázal, že celý soubor byl svázán nejen
kolegiálními, ale i přátelskými vztahy.
Cranko s tebou v roce 1971
prožíval i těžké rozhodování, zda se máš vrátit či zůstat jako nedobrovolný
emigrant. Jaký názor zastával?
Velmi jasnozřivě mi vylíčil, že by mě čekala poslední řada v Národním divadle a
že tady jsem už udělal kus práce a musím cítit povinnost ke svému talentu. Do jeho
předčasné smrti v roce 1973 jsem měl už asi čtyři choreografie na repertoáru. Jeho
smrt byla pro nás pro všechny bolestná, nenahraditelná ztráta, ale nerozprchli jsme
se, snažili jsme se nést dál jeho odkaz. Věnoval jsem jeho památce Návrat do
neznámě země na Janáčkovy klavírní skladby, taneční meditaci o smrti jako
návratu do oné neznámé země, odkud jsme přišli na svět. V devadesátých letech
byla také na repertoáru Baletu ND v Praze, podobně jako Polní mše Bohuslava
Martinů pro dvanáct tanečníků-vojáků, kterou jsem ovšem dělal až v roce 1980 pro
Nederlands Dans Theater v Haagu. Vyznívá jako varovný výkřik proti válečnému
šílenství a zároveň živý pomník obětem války.
Pokud vím, hostoval jsi jako
choreograf v NDT, tedy v Nederlands Dans Theater, už v první polovině sedmdesátých
let?
Ano, od roku 1973, ale po roce 1975 jsem tam byl už jako šéfchoreograf a umělecký
ředitel. Bylo to mé první místo šéfa, bylo mi 28 let a soubor byl díky
několikaletému bezvládí v krizi. Snad jen díky Crankově výchově se mi podařilo
stmelit ho lidsky i umělecky za necelé čtyři roky. Po velmi přesvědčivém úspěchu
s jásavou Janáčkovou Sinfoniettou na festivalu v americkém Charlestonu 1978
jsme rázem získali mezinárodní uznání. Ještě v témže roce následovala
Stravinského Žalmová symfonie, vypovídající o hluboké víře i
pochybnostech. Později opět Janáček Po zarostlém chodníčku, vzpomínky na
chvíle radostné i smutné, již dříve zmíněná Polní mše... V tomto
údobí jsem se přikláněl ke klasikům moderní hudby, hlavně k těm českým a
slovanským.
Ta díla udivovala formální i
myšlenkovou zralostí i osobitým rukopisem. Viděla jsem je poprvé v Německu v roce
1981, to ti bylo 34 let! Celý ten týden ve Stuttgartu je pro mne nezapomenutelný.
Zkoušky nádherné Brittenovy Zapomenuté země, pak společné večeře v
útulné francouzské restauraci. Ústředním tématem našich večerních či nočních
hovorů byl problém věku tanečníků, protože se v tvém souboru nezadržitelně
blížila generační směna.
Tragédie tanečníka spočívá v tom, že když je zralý jako člověk, jako umělec,
začíná být přestárlý fyzicky. A přece ta zralá umělecká osobnost je nesmírně
zajímavá. Měl jsem určitou představu, ale ta nebyla realizovatelná. Teprve když se
naše situace výrazně zlepšila, když jsme od roku 1987 měli své vlastní vysněné
divadlo Lucent Danstheater a vedle velké skupiny NDT 1 vynikající skupinu juniorů NDT
2, ten Karlův most mezi školou a divadlem, přidal jsem k nim malou čtyřčlennou
skupinu seniorů od čtyřiceti výše NDT 3, zatím jedinou na světě. Získal jsem pro
tuto myšlenku řadu dalších vynikajících choreografů, kteří vycházejí citlivě z
dispozic jednotlivých tanečníků a v tvůrčí spolupráci s nimi vytvářejí
mistrovská díla.
Jaký je to pocit, když se
díváš zpět na ta dlouhá léta?
Dobrý. Měli jsme štěstí, zažili jsme často pohnutá až dramatická léta, ale byla
plodná. Z dnešního pohledu se mi jeví ta společná minulost jako bohatý duhový
oblouk, kreslený sluncem i deštěm.
A vidíš zpětně v té
tvorbě červenou nit, společného jmenovatele toho dlouholetého snažení?
Naprosto jasně. Snažili jsme se stavět mosty, které by překlenuly vzdálenosti či
propasti mezi lidmi různých názorů, národností, odlišné barvy pleti, mosty mezi
různými zeměmi, kontinenty, mosty, které by umožnily setkání s lidmi z druhého
břehu a snažili jsme se také stavět mosty, které by překlenuly rozčeřené hladiny
našich duší a spojily ostrůvky klidu uvnitř nás v souvislou pevninu.
A jak zapadá do té koncepce
společný projekt všech tří skupin NDT pod názvem Arcimboldo 2000?
Je to pokus postavit most mezi námi a diváky. Přáli bychom si, abychom všichni - my
na jevišti a lidé v hledišti - cítili, že se nalézáme pod společnou střechou, ve
stejném prostoru. Zveme diváky na krátký výlet nejrůznějšími zákoutími divadla,
na výlet, který by přiblížil naše umění či řemeslo. Ten výlet by měl končit
na jevišti, odkud přejdete po zvlášť vybudovaných mostech do hlediště. Já jsem
vymyslel koncept a režii, ale spolu se mnou se na tom projektu podílí řada tvůrčích
pracovníků z NDT, například na choreografii několik mladých umělců z naší
dílny: Paul Lightfoot, Johann Inger, Patrick Delcroix, Jorma Elo, Karine Guizzo.
Scénografem je Michael Simon, návrhy kostýmů vytvořila rovněž má stálá
spolupracovnice - Joke Visser a známý módní japonský návrhář Hishinung Yoshiki.
Hudební koláž je pestrá, od Steve Reicha až po Čajkovského, obdobně jako v mých
posledních dílech.
Když jsem ten projekt
zhlédla, byla jsem oslněna. Je to ohňostroj humoru, výtvarné krásy, choreografické
invence a brilantních tanečních výkonů. Proč ale vlastně nese název Arcimboldo?
Protože Arcimboldo byl nejen uznávaný milánský malíř, známý i běžnému publiku
svými bizarními portréty složenými z různých druhů zeleniny a ovoce, ale také
úspěšný dvorský ceremoniář, dnes bychom řekli "royal entertainer"
světového formátu, který se proslavil především v Praze na dvoře Rudolfa II.
Organizoval plesy, hostiny, ohňostroje, turnaje - zkrátka pečoval vynalézavě o
zábavu všeho druhu. A my si tentokrát klademe stejný cíl.
Vidím, že už spěcháš.
Pěkný let a hodně úspěchů v tvé milované Paříži, jakož i v Berlíně, Basileji
či Edinburghu, kam v průběhu turné NDT ještě zavítá! Bylo to ovšem v Praze pro
tebe přece jen výjimečné?
Jsme rádi, že jsme naše jubilejní turné mohli zahájit právě tady v Praze - díky
vynikajícímu a obětavému managerovi Jiřímu Opělovi, s kterým jsme spolupracovali v
minulosti jako s ředitelem Pražského komorního baletu, naposled při uvedení první
choreografie z řady abstraktních filozoficky laděných takzvaných černobílých
baletů, při uvedení Mozartových Šesti tanců. A závěrem bych chtěl
zdůraznit, jak velmi si vážíme toho, že záštitu nad naším jubilejním projektem
převzal pan prezident Václav Havel, který se na naše představení přišel také
podívat.
DANA PASEKOVÁ |