Karel Schwarzenberg řekl v knize Knížecí život, že
rodina je součástí řetězu, který s pomocí boží jde a půjde dál, a že v tomto
řetězu hrajeme určitou roli, kterou musíme ve svém životě naplnit. Tento rozhovor
se snaží postihnout alespoň některé z rolí knížete Karla Schwarzenberga.
Máte české a švýcarské občanství, vaše
rodina žije v Rakousku. A vy?
Žiji tady, ale v Rakousku mám spoustu práce.
Jaký máte vůbec životní rytmus?
Nepravidelný.
Což znamená?
V Praze mám kancelář, jezdím na Orlík na lesní ředitelství, pak do Vídně, do
Murau a do Německa.
Vaše práce se tedy točí okolo udržování
a - u nás - i obnovy vašeho majetku. Proč si myslíte, že my mladší máme k
vlastnictví tak nedůvěřivý vztah?
Poněvadž jste ho nikdy nezažili. Ve vaší generaci znamenal majetek zařízení bytu,
snad chatu a zahrádku někde venku a - měla-li rodina štěstí - nějaké fáro. To
bylo všechno. Ale tak to v usazené společnosti nebývá. Já vím, že někdy je
bohatství rozděleno divně a jakoby nespravedlivě, někdy je to dokonce pravda, ale
lidská společnost nevynalezla za poslední dva tisíce let lepší systém, než je
vlastnictví soukromého majetku.
Nacházejí vaše děti, přestože vyrostly
jinde, k Čechám nějaký hlubší vztah?
Samozřejmě, že k naší zemi nemají a ani nemohou mít stejný vztah jako já.
Nejstaršímu klukovi, který tu teď žil na Orlíku, nicméně učarovala jihočeská
krajina. Vždycky býval spíš na hory - a najednou objevil krásu jihočeských
rybníků a luk. Pochopitelně ale už bude mít provždy jiný vztah k národu, než
kdyby v něm vyrostl. Ale za to ani on, ani já nemůžeme.
V knize Knížecí život, která je vlastně
rozhovorem s publicistou Karlem Hvížďalou, hovoříte o třech věcech, které jsou ve
vašem životě nejdůležitější - uchovat víru, uchránit pozici rodiny a posílit
zodpovědnost za svěřený lid...
Pravda je, že jsem byl rodiči k této tradici vychován. Jistě to byla výchova, která
by už dneska asi neodpovídala - nebyl jsem vyškolen na efektního manažera, nýbrž
vychován ve starých hodnotách. Oba rodiče se přece narodili už před první
světovou válkou, tradici v sobě nosili a - po pravdě řečeno - to, co v tomto
století zažili, jim nenaznačilo, že by nové hodnoty byly o mnoho lepší než ty, v
nichž vyrostli. Takže mi je s nejlepší vírou předali.
Když jste se podruhé ocitl na Orlíku, kde
jste se narodil a odkud byla nucena vaše rodina odejít, dívali se na vás lidé - jak
jste poznamenal - jako na brontosaura. Zdá se, že šlechtici jsou v poslední době
poslední instancí, které se lidé po zklamání z politiků dovolávají. Není vás
ale v politice málo?
Naopak - na ten malý počet, který z nás tady zbyl, je nás v politice zatraceně
mnoho! Dva Lobkowiczové jsou poslanci, jeden za křesťanské demokraty, jeden za
Unii svobody a třetí byl místopředsedou strany. S odpuštěním si myslím, že tak
bohaté zastoupení jako my nemá v politice žádná jiná tak malá skupina
obyvatelstva.
Co byste vy sám konkrétně rád udělal, aby se v české
politice - či lépe v české společnosti - něco zlomilo?
K tomu, aby se u nás něco změnilo, je podle mne potřeba toho, čemu se už na konci
19. století naši předkové jako mladí lidé vždycky hrozně smáli - takzvaná
drobná práce. Žádný převrat nic nespasí, nýbrž pomůže mnoho malých krůčků.
Poněvadž problémy naší země nespočívají pouze v tom, že máme takové politiky,
jaké máme, ale tkví v dědictví padesáti let různých totalitních režimů - od
roku 1938 až do roku 1989. Jde o hluboké procesy, které narušily kontinuitu naší
země. To nejsou jen narušené lesy v severních Čechách anebo obecně zanedbané
vesnice - to je především a hlavně náš značně oslabený vztah k právu a k
odpovědnosti. A takové vztahy ovšem vyrůstají zdola! Dosud se bohužel leckdo směje,
když někdo něco šlohne, když někdo něco nějak šejdrem zprivatizuje. Lidé tyto
hanebnosti často neberou vážně: "Taková maličkost! To jsme přece dělali
všichni..." Ale v tom to právě je! Nezodpovědnost pak vidíte všude, od
úřednic na poště až po poslance. Jde o strašně moc maličkostí - že se nedělá
rozdíl mezi špinavými a čistými penězi, že nikoho nepohoršuje nactiutrhání, že
se netoleruje nečestné chování... A to nemluvím o morálce lidských vztahů! To
všechno jsou náznaky hluboké nemoci, která v nás zůstala. Nemoci, která je daleko
horší než případná bída! Potrvá ještě dlouhý čas, než se zdejší společnost
uzdraví. Obnova krajiny, průmyslu, bydlení - to se jakžtakž zvládne. Ale ty nemoci
duše!
Hovořil jste o tunelování a rozkrádání,
kterým se lidé smějí, místo aby je odsoudili. V novinách a v publicistických
pořadech se ovšem zásadní věci veřejně rozkryly - a přesto se nestalo nic.
Tištěné slovo jakoby ztratilo váhu.
Je to hrozný. Víte, že to říkáte vydavateli časopisu Respekt, který se právě
takovými věcmi zabývá?
Vím. A chci se zeptat: Máte stejné
zkušenosti?
Naprosto. Tady se každý jen směje. Smějí se i ti, co by měli sedět za mřížemi,
místo toho se prohánějí v bourácích.
Proč podle vás poměrně velkému počtu
slušných lidí vládne dost neslušná vláda?
Víte, i z formulace vaší otázky cítím, jak my vždycky očekáváme, že nás někdo
spasí. Spojenci, určitá strana, NATO, E. U., to či ono. A neuvědomujeme si, že
zachránit můžeme jen sami sebe. Nemůžeme mít svět jako z čítanky, sami se musíme
vzdělávat a pracovat. Zodpovědnost za sebe, za stát, za to, že my sami se musíme
postarat - to všechno jako by vymizelo. Pořád jen slyším: "No, my to
nezvládnem, tak tu fabriku prodáme Němcům a oni to dají do pořádku!"
Co když to souvisí s faktem, že lidé - alespoň podle
průzkumů - ztratili pocit, že mohou něco ovlivnit? A to ani hlasem ve volbách.
Možná, ale tím pádem se zase vytrácí zodpovědnost. Teď je důležité postavit se
na vlastní nohy, na nic nečekat a sami do toho jít. Začít třeba doma ve ztracené
Lhotě, opravou kostela nebo návsi. V každé vesnici, kde vidím, že někdo pracuje na
pořádné kanalizaci nebo se stará, aby staří lidé jakžtakž důstojně žili, si
říkám: "Občas to u nás existuje. Občas se to přece jenom pohybuje
dopředu!" Všechno začíná dole, tam se to dává do pohybu - a to nahoře,
vláda, může být až konečným důsledkem práce, odstartované třeba ve ztracené
Lhotě. Můžeme očekávat, že se tady objeví báječná vláda jako v pohádce.
Moudrý král se zničehonic neobjeví, ani nevyjede z Blaníku.
Existují vůbec nějaké naše národní
vlastnosti?
V národní vlastnost nevěřím - už proto, že všechny národy ve střední Evropě
jsou víceméně stejného původu. Jeďte z Ljublaně do Krakova a podle tváří
národnost nerozeznáte: všichni vypadají stejně. Svlékněte je do plavek, požádejte
je, ať mlčí - nedokážete říci, kdo je kdo! Národní vlastnosti nejsou. Věřím
ale v něco jiného. V každém národě existují jisté tradice, kulturnost či
nekulturnost chování - a to všechno má na chod dějin dotyčného národa vliv.
Vezměte třeba polské dějiny. Tam je mnohem větší kultura zdvořilosti než u nás.
A bojovnosti.
Ano. Neříkám, že průměrný Polák je větší hrdina než průměrný Čech anebo
opačně. Poláci prostě vyznávají jistý kult tradice a určitých vlastností: boj je
boj, a tak se tedy nekapituluje, ale bojuje. A na druhé straně se projevuje respekt,
ctí se zdvořilost. To není v genech, ale v kultuře, v každodenním jednání. Tudíž
se tyto vlastnosti jeví jako zděděné, protože chování se opakuje se stejnými
chybami i klady, vycházejícími z výchovy. Ale není to tak. Lidé jsou prostě jen v
tom či onom duchu vychováváni.
Všichni sledujeme, jak v poslední době
vzrostl v Rakousku vliv Jörga Haidera a jeho extrémně pravicové nacionalistické
strany. Jak se vy, který Rakousko důvěrně znáte, díváte na nynější změny?
Podívejte se, v desetiletích po druhé světové válce pomáhali Rakušané jiným
národům více než jiní. Tím pádem žije v Rakousku spousta Turků, Poláků,
Rumunů, Bosňanů, Srbů, Peršanů a podobně, což Haider ve své demagogii bohatě
využil. On je totiž demagog. Ale zásadním důvodem, proč získal ve volbách tolik
hlasů, není nacionalismus, nýbrž fakt, že v Rakousku přes padesát let vládly
vlastně jenom dvě strany - socialistická a lidová. A lidé chtěli změnu. Byly volby,
tak ji zvolili. Lidé by změnu volili, i kdyby ji představoval čert rohatý.
Nebyl by náhodou východiskem i u nás?
Víte, když člověk zná české pohádky, tak ví, že náš čert je vždycky - s
prominutím - pitomej!
Jako hloupý Honza.
Ne, ne. I ten hloupý Honza přece nad ním vždycky vyhraje!
To je sice pravda, ale i v této verzi je
vlastně šťastný konec. A v ten u nás bohužel lidé moc nevěří. Zase ztrácejí
naději.
Podívejte se, chce to netrpět ztrátou paměti. Když člověk ví, jaká tu byla
čtyřicátá léta, jak to vypadalo v letech padesátých, tak je to přece teď safra
lepší! Promarnili jsme sice spoustu příležitostí a možností, ale jak věci
zlepšit, kdyby odcházeli anebo rezignovali kvalitní lidé? To není řešení.
Ostatně, já bych si taky - s odpuštěním - mohl sedět na zámku v Murau a chodit na
kamzíky.
A chodíte?
Už deset let prakticky ne. Užívat si života - na to teď není čas. Tato země stojí
za námahu, je tady spousta báječných lidí. Zkrátka, stojí za to se tady o změny
zasazovat. A bojovat.
RENATA FRYŠAROVÁ