číslo 12/2001 |
|
Tipy ČRo |
|
Úterý
20. 3. 2001 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 10.30 hodin
Německý dirigent nového století
Jméno Christiana Thielemanna je dnes světoznámým pojmem. Od uměleckého šéfa Německé opery v Berlíně, hosta předních světových pódií, od loňska stálého dirigenta Bayreuthských slavnostních her (příští inscenace celého Wagnerova Prstena Nibelungova bude patřit jemu) se všeobecně očekává, že se stane pokračovatelem slavné řady německých dirigentů. Z druhé poloviny 20. století jmenujme alespoň Klemperera, Böhma, Karajana, Jochuma, Sawallische a Masura. Letos dvaačtyřicetiletý Thielemann je osobností velmi všestrannou. Nediriguje jenom v opeře, ale stal se rovněž hvězdou světových pódií. Neomezuje se na práci jenom v Berlíně, ale hostuje i u věhlasných světových těles v Evropě i zámoří. Orchestr Německé opery je odjakživa tělesem vynikajícím, ale ne natolik, aby mu světové vydavatelství jako Deutsche Grammophon svěřovala úkoly tak náročné jako třeba tamním filharmonikům. A přece díky Thielemannovi se tak děje. Důkazem je nový přírůstek do rozhlasové fonotéky, který si v dnešním pořadu představíme. Je na něm zřídkakdy hraná, ale u nás ne zcela neznámá symfonická báseň Arnolda Schoenberga Pelléas a Mélisanda. Je to jeho dílo rané, ještě velmi vzdálené od jeho moderních kompozic oblasti tzv. druhé vídeňské školy. Spíše zde můžeme hovořit o pozdním romantismu s vlivy impresionismu. K ní je na novém kompaktním disku přiřazena... - ale to už bude tradiční úvodní otázka. BOHUSLAV VÍTEK |