Kolik takových pohádkových postaviček jste v
televizi, na cédéčka a kazety vlastně namluvila?
Ani je nemám všechny zmapované; někdy se u televize nebo rádia upřímně podivím -
vždyť tohle jsem taky já! Svých pohádkových příležitostí si moc vážím. Skrze
ně jsem totiž vešla do povědomí mnoha dětí a kdoví, třeba tam zakotvím až do
jejich dospělosti. To je přece krásný, ne? Ne každý herec se může pochlubit, že
ho znají už tříleté děti. Díky těm pajdulákům tu po mně něco zůstane. Možná
to jediné. Už tady dávno nebudu, ale pohádky budou, a vyrostou
na nich další děti. Dodnes mají malí diváci rádi filmy o medvídcích ze seriálu
Pojďte, pane, budeme si hrát s hlasy Rudolfa Deyla mladšího a Františka
Filipovského. Dávno tu už ani jeden z nich není, a přesto pořád jsou. Takže na
pohádkách si ráda ničím hlasivky.
Co vašim pohádkám říkají vnoučci?
Pouštím jim to někdy ve voze a kluci jsou zticha jako pěny. Mám z toho radost.
Připomínáte jméno Rudolfa Deyla mladšího. Ten vás kdysi
připravoval k přijímacím zkouškám na DAMU. Byla jste tehdy úspěšná?
Zkoušky jsem dělala třikrát. První rok jsem se připravovala sama a snad jako
každý, i já si myslela, že tam na mě čekají, že můj talent nikomu nemůže ujít.
Ušel jim, nebo jsem v té době talentovaná nebyla. Nevzali mě. Ale právě při těch
prvních zkouškách jsem zjistila, že mnohé uchazeče
připravují renomovaní herci. Tak jsem si řekla - tudy na to, a zavolala panu Deylovi.
Proč právě jemu?
Vybrala jsem si ho, protože se mi z českých herců, které jsem znala, nejvíc líbil,
zdál se mi velice přirozený. K té přirozenosti jsem asi tíhla odjakživa. Poslechl
si mě a souhlasil s tím, že mě bude systematicky připravovat. Dokonce jsem dělala
zkoušky "nanečisto" před jeho hereckými kolegy na opravdové divadelní
scéně - dnes je to Divadlo ABC. Byli sice spokojeni, ale při
přijímačkách mě zas nepřijali. Jenže tentokrát proto, že tatínek byl
živnostník; doporučili mi, abych šla nejprve do nějakého zaměstnání a pak se
přihlásila znovu.
Tak jste se stala paní učitelkou?
Ano, a to povolání se mi líbilo tak, že už jsem hereckých pokusů chtěla nechat.
Jenže mi to nedalo - a napotřetí mi zkoušky vyšly.
Dlouho jste hrála v Divadle ABC, potom na Vinohradech.
A v ABC jsem se potkala i s panem Deylem. To mě potěšilo, už proto, že
mi na závěr našich hereckých lekcí dal fotografii s věnováním: "Doufám, že
se spolu sejdeme v angažmá." A sešli jsme se. Byl to skvělý herec a dobrý
člověk, ráda na něj vzpomínám.
Jedna z vašich prvních parádních divadelních rolí byla v
Achardově Idiotce.
Idiotka mi utkvěla v paměti. Bylo to moc pěkné představení a hrálo se dlouho,
počet repríz možná ve své době znamenal rekord. Před představením mě často
lidé zastavovali a říkali, že kvůli mně na to jdou podruhé, potřetí. Co víc
potřebuje mladá herečka slyšet?
Už jako čtyřletá holčička jste hrála ve filmu Madla zpívá
Evropě. Měly vaše tehdejší zážitky vliv na pozdější přání být herečkou?
Už nevím. Ale to mé dětské filmování byla maminčina záležitost, naplnění
jejích snů. Nadšeně hrála ochotnické divadlo, možná si říkala, co když ze mně
něco bude.
Trvalo pak dost dlouho, než vás už jako dospělou film objevil...
Nedá se říct, že mě někdo přímo objevil. Začínala jsem ve filmu rolemi "kuk
za vázou". Řekla jsem jednu větu, a když naši zrovna v té chvíli mrkli, tak
mě na plátně zmeškali.
Ale určitě tu byl někdo, kdo na vás první vsadil,
ne?
Na počátku mé filmové kariéry byl Martin Frič, který mě obsadil do
filmu Hvězda zvaná Pelyněk. Byl to překrásný, dnes bohužel trochu zapomenutý film
o rumburské vzpouře. Jsem Fričovi dodnes vděčná, byl totiž opravdu prvním, kdo u
mě "vyhmátl" tragikomickou polohu a dal mi roli Tonky. Upozorňoval, že
všichni jsou proti, a říkal, že právě proto musím být vynikající. Aby všichni
uznali oprávněnost jeho volby. Snad se to podařilo, Frič mě pak hned obsadil do filmu
Král Králů.
Velmi brzy se pak o vás vědělo a většinou jste dostávala v
divadle, filmu i televizi zajímavé role.
Ano, ale vždycky je to taky otázka štěstí, nejen talentu. A já to štěstí měla -
že si na mě režiséři vzpomněli a že jim stálo za to riskovat.
Proč riskovat?
Protože jsem byla poměrně brzy zaškatulkována do komického oboru. Pro režiséry to
byl často svým způsobem risk, když mě chtěli do vážných rolí. Hlavně
zpočátku. Jsem vděčná každému, kdo mě viděl jinak.
Co je pro vás víc, divadlo, nebo film a televize?
To se nedá srovnávat. Televize a film vám dají popularitu a mnozí
lidé se pak na vás kvůli tomu jdou podívat do divadla, i ti, kteří by tam jinak
nešli. To je příjemné. Ale všechno má svoje. Styk s živým divákem je jistě
nenahraditelný, navíc v divadle můžete během repríz svou roli
vylepšovat. Ve filmu je všechno definitivní. Televize naštěstí takovou výhodu do
určité míry má - můžete se na sebe podívat a říct, že by to chtělo sjet ještě
jednou. To já říkám dost často, jsem k sobě kritická. Snad je tedy svým způsobem
nejtěžší film, protože tam nemůžete skoro nic nepravit.
Jedna z vašich nejnovějších filmových rolí je v Rebelech -
hrajete předsedkyni maturitní komise.
Je to spíš rolička, ale vzala jsem ji ráda, kvůli kamarádství s Filipem Renčem.
Honorář činil jednu jednu korunu a ještě mi omylem dali neplatnou.
Co jste Rebelům říkala?
Moc se mi líbili. Je to křehký, jemňoučký příběh. Člověk se s ním mohl vrátit
zpátky, tak trochu si zopakovat svůj život. Pro pamětníky je to příjemný
reminiscenční film. Osmašedesátý rok pojednává decentně - žádné velké
tragédie, ale zato osudové události, které mnoho lidí definitivně rozdělily. O
příštím životě rozhodl tehdy třeba jen jeden okamžik... Ve filmu jsou taky moc
pěkné písničky, jsem ráda, že současná mladá generace aspoň pozná, jak hezké melodie se tenkrát psaly.
Nejen režiséři, ale i mnoho diváků vás vnímá především
jako komičku. Určitě je to kvůli vaší časté účasti v televizních zábavných
pořadech, ale i proto, že máte báječný smysl pro humor. Nedostala jste někdy chuť
na vlastní talkshow? Něco jako má Miroslav Donutil?
Donutil je vždy pohotový profesionální vypravěč, zatímco já jsem spíš z rodu
Vladimíra Menšíka, který když měl náladu, tak "jel". Mně v téhle
oblasti nejvíc vyhovovala spolupráce s Vladimírem Dvořákem. Už proto, že on byl
hlava naší dvojice, vymýšlel a psal pro mě věci, o nichž věděl že je budu umět
říct.
Stýská se vám po něm?
Strašně. Vždyť jsme spolu dělali třiačtyřicet let! Byli jsme vrstevníci, podobně
jsme se dívali na svět i na humor. Chybí mi lidsky i autorsky; měl něco, co se dneska
moc nenosí - laskavý humor. Říkal, že chce dělat takový humor, aby tomu blbej
rozuměl a chytrého to neurazilo. Nebyl nikdy vulgární a dovedl z normálního života
vytáhnout kousíček a zpracovat to do dialogu i do scénky. Měl neuvěřitelné
nápady. A přitom se dovedl taky strefovat a být aktuální.
Proč je dnes kvalitních zábavných pořadů tak málo?
Myslím, že za to může nepříliš kvalitní dramaturgie a rychlost, s níž se pořady
chrlí. Chybí jasné zadání i trpělivá práce s autory. Tvorba zábavného pořadu je
dlouhodobý proces, nejde najednou jen tak něco vyplivnout na papír. Autor by se měl
sejít s někým, kdo si to přečte, ukáže na chyby a vrátí k přepracování.
Možná taky není dost jiskřivých autorských osobností. Ale abych nebyla nespravedlivá - líbí se mi například humor Karla Šípa.
Je obdivuhodné, že časově i psychicky zvládnete tolik různých
aktivit. V čem je to tajemství?
Mám v sobě možná jakýsi motor, který mi dali do vínku rodiče, hlavně maminka. Až
do konce to byla obrovsky vitální paní, která se do vysokého věku sama o sebe
dokázala postarat. Asi to mám po ní. A navíc, zatím mě život baví.
Před nedávnem o vás v rozhlasovém Kolotoči vyprávěla dcera
Simona. Prozradila, že s vámi ráda tráví volný čas, že si rozumíte. Podle toho,
jak o vás mluví, jste ji určitě v dětství nezanedbávala. Co si o tom myslíte vy?
Hodně jsem se snažila, ale nemohu poctivě říct, že bych zvládla vždycky všechno.
Neprošvihla jsem její výchovu, na tom jsem si dala záležet, nicméně mi ušly
některé krásné chvíle jejího dětství. Teď si to vynahrazuji u vnuků, daří se
mi s nimi prožít spoustu pěkného.
Tím jistě taky hodně pomáháte Simoně.
Snažím se. Každá máme kalendář a podle něj si na dva týdny dopředu řekneme, co
je potřeba, kdy která z nás může převzít péči o děti. Když mám volno, jsem
samozřejmě k dispozici ihned. Starost o děti je pro mě odměna, žádná velká role
mi nemůže nahradit zážitky s vnuky.
Na co se těšíte?
Na jaro. Konkrétně na květen, kdy budu mít narozeniny. A protože budou hodně
kulaté, Nova pro mě chystá galakoncert a Česká televize se mnou natočila podle
novely Olgy Scheinpflugové inscenaci Balada z Karlína. Bude se vysílat přímo v den
mých narozenin. Těším se i na další, už třetí cédéčko pohádek o
Rákosníčkovi, které jsem právě natočila. A taky jsem ráda,
že si nemohu stěžovat ani na herecké štěstí, ani na život. Měla jsem vždycky dva
sny: buď být herečkou, nebo učitelkou. Oba jsem si splnila. Vlastně jsem šťastný
člověk.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto ARCHIV